Spelrum
Giraffen | 18 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 13 |
Inloggade | 31 |
Mobilspel
Pågående | 19 263 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Sotfinger | 2009-01-10 22:18 | |
![]() | Unket linneskåp Skåp med ihoprullade/vikta lakan, påslakan och örngott har jag ju haft i alla tider utan problem, men nu så har alla sängkläderna börjat lukta unket på ett väldigt obehagligt, nästan kvävande vis när de har legat i linneskåpet ett tag, trots att de är nytvättade och luktar gott när man lägger in dem. Jag har tagit till gamla knep som lavendelpåsar men det hjälper inte. Jag har tvättat om lakanen men nix. Och det är samma skåp som förut, så det kan knappast vara skåpet som ger ifrån sig några otäcka ångor. Vad sjutton kan det bero på? Ingen annan som har eller har haft liknande problem? Nu är det inte kul alls att byta till rena lakan, de luktar unk! Det har gått så långt att jag låter de nytvättade ligga framme och byter bara mellan två uppsättningar, med följd att de som ligger kvar i skåpet blir ännu mer inpyrda. Hoppas att någon har tid att engagera sig i linneskåp, känns svårt att konkurrera om intresset med ihopvikbara penisar... :-) | |
mammamu33321 | 2009-01-10 22:31 | |
![]() | verkar ju som om det kommit in fukt i linneskåpet...hur nu det skulle kunna gå till..? Är det mögellukt? | |
Tess 08 | 2009-01-10 22:31 | |
![]() | ;-) Har du städat ur hela skåpet? Det känns ju lite som om det är något som kommit in i skåpet nu på slutet. Om du har haft grejer i skåpet länge, men det är först nu som lukten kommit skulle jag kunna tänka mig att det är något som tillförts skåpet.. Typ inte helt torra lakan eller något som börjat lukta och sedan sprider sig lukten. Sen beror det ju lite på hur tätt skåpet är, om tyget kan 'andas' där det ligger och så. Men som jag fattar dig så luktade det inte förut, men nu.. och då är det ganska logiskt att tänka sig att något kommit in i skåpet. | |
Mimikryp | 2009-01-10 22:38 | |
![]() | Ja du, knepigt... Men jag tror väl lite som Tess, att det har kommit in något fuktigt. Mitt tips är att ta ut ALLT du har i skåpet och vädra det ett par dagar. Stick sedan in snoken där och känn efter om det fortfarande luktar i skåpet. Och så förstås, tvätta om alla lakan (pust), se till att de är torra när du lägger in dem och så får du vänta och se om problemet återkommer... | |
850710 | 2009-01-10 22:39 | |
![]() | beror på vad det är för linneskåp om det är äldre så skulle jag inte göra det men jag skulle råda dig att borra några hål i baksidan av det så det kommer in luft ifall det är ett fristående linneskåp | |
Delight2002 | 2009-01-10 22:40 | |
![]() | Kanske något som dött därinne? *Huwwa* | |
Saga-li - Ej medlem längre | 2009-01-10 22:42 | |
![]() | katten har lagt nåt dött där | |
mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-01-10 22:45 | |
![]() | Kolla längst inne på hyllorna om det är något dåligt där, typ mögel. Du kan ju prova att torka rent hela linneskåpet med ättikssprit, tar bort bakterier och dålig lukt, och sen ha något mer väldoftande efteråt. Jobbigt alltså. Vi får aslukt i hallen ibland och det kommer inifrån väggen, bakom proppskåpet, dit små möss kan leta sig och få ström, så de dör och förruttnar där sen, men det slutar ju lukta när de har torkat ihop. När elektrikern är här, brukar han rensa bort lite förkolnade möss. | |
Saga-li - Ej medlem längre | 2009-01-10 22:47 | |
![]() | eller kissat? revir? | |
Mimikryp | 2009-01-10 22:48 | |
![]() | Saga-li; Nja, kattpiss är ganska svårt att inte känna igen på lukten. :-P | |
Saga-li - Ej medlem längre | 2009-01-10 22:51 | |
![]() | nä men det kan ju vara så att sotfinger inte gillar doften av linneskåp längre, det kan lukta gott. Men det kan oxå vara lite "fuktlukt" som kanske lätt blir i gamla hus och kyla. | |
Sotfinger | 2009-01-10 22:51 | |
![]() | Nej, det är varken as-lukt eller kisslukt. Det skulle ju kunna vara en tänkbar förklaring, att något fuktigt hamnat där. Jag är osäker på om det är mögellukt dock, tycker inte riktigt att det känns så. Borra hål i skåpet vet jag inte riktigt om jag vill göra, det är ett rätt fint skåp från fyrtiotalet. Och det har som sagt var inte luktat illa där förut. Men det är nog bara att inse faktum och hiva ut rubbet, torka ur och vädra och tvätta om allt ... Men det blir nog till sommaren, när jag kan hänga tvätten ute. Jag trodde för ett tag sen att jag kommit på förklaringen, nämligen att jag hade tvättat lakanen för sällan i 90 grader, kört i 60 för ofta. Att de helt enkelt inte var riktigt rena. Men det verkar inte vara det heller, för det hjälpte inte att jag tvättade om allt som luktade i 90. Och nu är det som att lukten hursomhelst "färgar av sig" på allt som ligger intill. | |
Saga-li - Ej medlem längre | 2009-01-10 22:53 | |
![]() | konstigt | |
Saga-li - Ej medlem längre | 2009-01-10 22:53 | |
![]() | vad säger din eventuelle sambo eller barn? | |
Sotfinger | 2009-01-10 22:54 | |
![]() | Saga-li: jag var faktiskt inne på det ett tag, att mitt luktsinne fått sig en smäll och blivit förryckt. Men min man känner lukten också, och det vore ju konstigt om vi bägge två fått rubbningar. | |
Tess 08 | 2009-01-10 22:54 | |
![]() | tvätta lakan i 90??? Har jag aldrig gjort. Mina luktar iofs gott ;-P | |
Saga-li - Ej medlem längre | 2009-01-10 22:55 | |
![]() | ja 90 grader ska inte behövas. Men ett skåp från 40-talet? det spökar ju såklart! | |
Tess 08 | 2009-01-10 22:56 | |
![]() | Jepp!! Tror benhårt på Saga!! Klart det är spöken!!! (men för säkerhets skull kan du ju tvätta ur det i sommar och tvätta grejerna innan du lägger de tillbaka) | |
Sotfinger | 2009-01-10 22:57 | |
![]() | Innan energisparande och sk effektiva tvättmaskiner och sk effektiva tvättmedel gjorde sitt intåg hörde det till självklar husmorskunskap att både bomull och linne skulle kokas (100 grader) för att bli riktigt rent. Plus tvättmedel typ lut eller såpa förstås, | |
mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-01-10 22:58 | |
![]() | 90 grader ska väl inte behövas. Det kan ju vara en strumpa i ett påslakanhörn, som aldrig hann torka riktigt och sen möglat. | |