Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade48
Mobilspel
Pågående18 576

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mimikryp2009-01-16 23:15
Antal inlägg: 9057

Träning, mat och tider?
Jag vill gärna ha svar från folk som VET, inte folk som bara tycker. :-P

Nu ska jag komma igång med träningen (gym/styrketräning/kondit ionsträning), men jag behöver lite råd när det gäller mat och tider. Jag äter regelbundet och bra under dagen och kommer hem från jobbet runt 18-tiden. Då är det dags för middag och sedan är det ofta jympapass vid 19-19:30-tiden och de håller på närmare en timme. Går jag inte på jympapass så är det löpband och styrketräning i gymmet som hägrar och då brukar jag hålla på ca 70-90 minuter. När jag då kommer hem igen måste jag ju äta något.
Vad ska jag äta då? Kroppen måste väl få någon form av belöning för att den jobbat? Men det är ju allmänt känt att man inte ska äta sent på kvällen, precis innan man ska sova. :-(
Jag har funderat på om jag ska ta ett mellanmål innan träningen och sedan äta ordentligt när jag kommer hem igen, men då blir det ju en ruskigt sen middag. (Typ 21-tiden.) *rynkar pannan* Och det blir ju framför allt väldigt långt mellan lunch och middag, även om jag försöker peta in ett par mellanmål med frukt, mackor eller yoghurt.
Så, vad är bäst att göra? När ska jag äta och vad?
(Jag tar gärna emot tips på vad som är bra att äta efter träning.)

Evelinaw - Ej medlem längre2009-01-16 23:18
Antal inlägg: 63

Jag gör en smoothie efter en träning, som innehåller vitaminer och banan. Så kroppen klarar av att jobba med det under natten,

Linn79 - Ej medlem längre2009-01-16 23:22
Antal inlägg: 4279

Det är viktigt att äta protein efter träning,speciellt om du äter sent, är det bäst att äta övervägande proteiner. Om du har möjlighet rekommenderar jag att du går till en personlig tränare som även har utbildning gällande näringslära och kost. Gjorde underverk för mig.

Mimikryp2009-01-16 23:26

Protein, det är döda djur va? ;-) I så fall borde väl även ägg innehålla protein och det kan man väl slänga ner i en smoothie, om jag nu ska försöka summera era inlägg..? :-)

lump - Ej medlem längre2009-01-16 23:32
Antal inlägg: 114

protein behöver inte vara kött, kan vara ägg eller mjölkprodukter, eller sojaprotein (tofu/quorn? är inte helt säker.) eller baljväxter. :)

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-01-16 23:36
Antal inlägg: 1702

Ett tips är ju att planera in träningen till på morgonen innan du drar till jobbet, så får du hela kvällarna till att softa ner.

mackz_2009-01-16 23:39
Antal inlägg: 900

kör du ett konditionspass behöver ju kroppen fylla på med kolhydrater också...

så länge du inte äter kopiösa mängder så spelar det inte nån större roll att du äter sent iom att kroppen (förhoppningsvis) har gott om tid att jobba med det under natten...

yogimama - Ej medlem längre2009-01-16 23:44
Antal inlägg: 1934

det är ju olika vad som passar olika människor.
jag föredrar att större mellanmål ett par timmar före träning och sen äta mat efter när jag kommit hem.
det finns bra kosttips på nätet, t.ex här:
www.iform.se/Crossli...su bmit.y=7

mackz_2009-01-16 23:53
Antal inlägg: 900

huvudsaken är att du käkar tre gånger om dagen och gärna två mellanmål istället för att gå och småäta, som man lätt gör annars...

Sotfinger2009-01-17 00:33
Antal inlägg: 22361

Generellt sett är det bra att äta kolhydrater före träning och protein efter.
Du har det lite tajt där mellan jobbet och träningen tycker jag, inte bra att måsta stressa i sig maten och sen träna när man är "nyäten".

Mimikryp2009-01-17 09:03

lump;
*fnissar* Jag har ingenting emot att äta döda djur. ;-) Jag har bara inte så bra koll på var olika ämnen (som protein) finns, så därför var jag tvungen att fråga. :-)
Quorn tycker jag för övrigt är väldigt svårt att laga till så det blir gott. (*har en vegetariankompis*)

NameisNobody;
I wish... *ler* Jag är så grymt morgontrött och är dessutom väldigt långsam när jag väl tagit mig upp. Det är inte alls ovanligt att jag kommer till jobbet tre minuter efter flextidens slut. ;-) Om jag skulle träna på morgonen skulle jag få gå upp typ klockan 4:00. *gäspar stort bara av tanken*
Men visst, jag har hört att man blir piggare och orkar mer när man tränar, så om jag nu kommer igång och BLIR piggare kanske jag kan gå upp klockan 4:00 för att hinna ner till gymmet och träna en timme innan jag går hem och äter en rejäl frukost innan jag går till jobbet... Tanken finns där, men att den ska bli verklighet känns i nuläget väldigt avlägset. :-(

mackz_;
Men det är väl skillnad på kolhydrater och kolhydrater? Det är väl kolhydrater som man blir tjock av? *filurar* (Ja, jag är kass på så'nt här, det är därför jag måste fråga.)
Men som jag skrev i mitt inledande inlägg så äter jag bra generellt. Tre riktiga mål mat om dagen, jepp, frukost lunch och middag och däremellan ett eller två mellanmål.

yogimama;
Tack för länktipset. Sidan verkar vettig och jag ska absolut läsa mer!

Sotfinger;
Ja ja, men det händer att jag kommer hem tidigare än 18:00. :-) Och det är ju inte alltid jag kör jympapass, utan jag föredrar faktiskt gymmet... Men kommer jag iväg till gymmet så jag är där strax före 20:00, då kommer jag ju inte hem förrän klockan är närmare 21:30. Och då känns det som sagt fel att äta riktigt, men det ska jag alltså göra?

Sotfinger2009-01-17 09:17
Antal inlägg: 22361

Själv skulle jag knappast sätta igång och laga mat kl 21.30, men en kopp te kanske? Har man som ambition att gå ner i vikt ska man undvika mat innan sängdags.
Kroppen behöver kolhydrater, men man bör väl undvika de sk snabba, som ger blodsockerhöjning snabbt med lika snabb svacka efteråt (sånt med mycket socker i, men även vitt mjöl) och hålla sig till långsamma kolhydrater som finns i grovt bröd, fullkornsprodukter, grönsaker och baljväxter.

Pajas - Ej medlem längre2009-01-17 10:55
Antal inlägg: 397

Det beror mycket på vad du har för målsättning med din träning. Men jag är rätt säker på att en blandad kost är det bästa. Kolhydrater behövs fyllas på, protein som minskar muskelskadorna och fungerar som kroppens "byggstenar" vilket bidrar till bättre återhämtning - och den bästa återhämtningen sker medan vi sover, och så givetvis järn, vitaminer och andra mineraler. Konditionsträna och styrketräna är dessutom kontraproduktivt och bör inte göras samtidigt.

Hm. Nu skrev jag nog inte något som ingen annan redan gjort. :-)

Mimikryp2009-01-17 12:16

Pajas; Jag vill både gå ner några kilo och få en snyggare kropp som orkar mer.
Kontraproduktivt? Så jag ska inte konditionsträna och styrketräna vid samma tillfälle? :-( Varför?
Men även om jag går till gymmet och bara styrketränar så blir det ju ändå en halvtimmes snabb promenad (t.o.r.) för att ta mig till gymmet. :-/

tinagu2009-01-17 12:23
Antal inlägg: 86

jag är med i viktklubben och där rekommenderar de att man ska äta tex 1 smörgås, 1 glas juice och 1 banan eller lite yoghurt.

Mimikryp2009-01-17 12:27

tinagu; Efter träning menar du?

janne1212122009-01-17 12:34
Antal inlägg: 4722

Ät vad du vill. Kroppen fixar till allt, huvudsaken att du rör dig. Jag börjar bli så trött på alla dessa kostprofeter som läst nån bok och rekommenderar ät detta och inte detta och sen kommer andra och säger tvärtom. Använd ditt eget sunda förnuft.

Saga-li - Ej medlem längre2009-01-17 13:39
Antal inlägg: 2414

ja, det är ju viktigt det där alltså, man kan ju tänka kostcirkeln och man kan lyssna på sin kropp. men protein-kolhydrat är väl bra attfylla på med, se till att äta iaf 2 tim innan träning, samt snart efter. Har jag ätit dåligt kör jag smoothie med spirulina och gärna nåt proteinrikt.

Mimikryp2009-01-17 13:43

Saga-li; Kan man köpa spirulina som den är och köra ner i sin smoothie? *nyfiken* Var köper man det och vad kostar det? Jag har hört att spirulina är bra, men jag vet inte mot vad..?

Pkonvisa2009-01-17 14:25
Antal inlägg: 2

Gå ut o gå innan frukost i rask takt.
Styrketräna! Ju mer muskler, ju mer energi (högre förbränning) går åt för att hålla dem fungerande.
GI verkar ju fungera för de flesta, minska på snabba kolhydrater!

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?