Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade63
Mobilspel
Pågående19 640

Forumkategorier

Användare Inlägg  
-R0BBAN- - Ej medlem längre2009-01-31 08:50
Antal inlägg: 1118

Evigt liv på Internet?
I denna tid av virtuell samvaro över nätet har ett litet problem smugit sig in. Jag pratar om det som händer när en användare avlider. Då det oftast endast är personen själv som har tillgång till inloggningsuppgifterna kan en profil ligga kvar för evigt i cyberspace.
Ibland kanske det inte spelar någon roll för de efterlevande. Sidan kan ju fungera som en minnesruna eller liknande. Men jag personligen kan känna att jag är tveksam till att ha kvar mina "platser" på nätet när jag en dag dör. Jag vill nog vila i frid även i cyberspace.

Jag läste i tidningen igår om någon som föreslog att man skulle kunna skriva ett cybertestamente. Alltså, man skriver ner vad man vill ska hända med sina Internetsidor efter döden och bifogar alla inloggningsuppgifter. Sedan kan någon anhörig uppfylla de önskemålen man har.
Det låter som en bra idé, tycker jag. Vad tycker du?

Pottberg - Ej medlem längre2009-01-31 08:56
Antal inlägg: 159

Varför kan man inte bara skriva ner lösenorden och ha dem i sitt vanliga testamente?

Ett problem dock är väl att man uppmanas byta lösenord lite då och då... lite jobbigt att ändra i testamentet varje gång.

Skidskytten - Ej medlem längre2009-01-31 08:58
Antal inlägg: 38

Tungt ansvar på dina efterlevande då robban. Kära eder vederbörande, när jag dör skall du få tillgång till dessa konton på betapet och dess inloggningsuppgifter. Sen följer en lista som tar ett dygt att bara ögna igenom. Annars är idén utmärkt.

-R0BBAN- - Ej medlem längre2009-01-31 09:01

Pottberg: Ja, det borde förstås gå bra att plita ner lösenordet i det vanliga testamentet också.

Skidskytten: Där har du fel. Jag har bara ett konto på Betapet.

Jo-na-tan - Ej medlem längre2009-01-31 09:05
Antal inlägg: 1955

För övrigt är du stenhård på den där bilden Skidskytten

Vit_Velvet - Ej medlem längre2009-01-31 10:26
Antal inlägg: 73

Jag tycker idén är bra faktiskt. Och inte bara när det gäller att ta bort personen från de befintliga medlemssidor där h*n var medlem under sin livstid utan att det också blir ett tillfälle för personen att uttrycka sina önskemål kring eventuella minnessidor. För på Internet fnns ju en hel del "Till minne av vår son", "Vår älskade vän" etc.

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2009-01-31 10:31
Antal inlägg: 5809

Jag har faktiskt också funderat på det, Robban. Tänk alla bloggar som ligger helt tyst för att någon har gått bort och de anhöriga vet inget om den och de som läser har ingen aning om vad som har hänt. Lite kusligt kan jag tycka.

Det samma gäller ju - som du säger - även alla andra sidor man är inne på. Jag skulle tycka att det hade varit en bra lösning att skriva ner vad man önskar ifall det händer något. Det gäller ju allt som rör irl också.

Bra tänkt, Robban, tycker jag. :)

Pottberg - Ej medlem längre2009-01-31 10:34

det kommer säkert snart en tjänst där man registrerar sig själv på en sida och typ skriver in vilka emailadresser man använder sig av, sen när man dör så får dom typ reda på det på nåt sätt och letar upp alla communitys och liknande där man har registrerat användare med hjälp av någon av de emailadresser man angivit, och tar bort dem.

Pottberg - Ej medlem längre2009-01-31 10:46

Eller:

Allt som man inte loggar in på inom ett halvår försvinner.

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2009-01-31 10:48
Antal inlägg: 5809

Haha Pottberg.

Först ett långt utlägg om möjligheterna och sen bara . . . . RADERA!

Jag hoppas faktiskt på det första alternativet. :)

Mekano - Ej medlem längre2009-01-31 10:51
Antal inlägg: 182

Ja, hela idén är bra om man ger dem till nån annan, och inte de efterlevande. Nån annan får avsluta konton o.s.v.

-R0BBAN- - Ej medlem längre2009-01-31 11:24

Pottberg: Jag tror också att en sådan tjänst kommer att introduceras inom kort. Och det är väl bra, antar jag.

Sedan är det ju så att många sajter redan idag använder sig av den policyn att konton raderas om de varit inaktiva en längre tid. Det kanske är det allra bästa tillvägagångssättet, trots allt.

kaparen - Ej medlem längre2009-01-31 11:59
Antal inlägg: 4805

Men har dom inte internet i himlen?

det är ju bara starta en tråd med rubriken "Från andra sidan " när man hamnat där...

mrperfect2009-01-31 12:01
Antal inlägg: 11437

Om man inte betalar så plockas sidan bort.

Om det är gratis som på Beta så finns sidan kvar.

Inlägg som finns från ett antal icke-längre-nedlemmar ligger kvar (inkluderande något hundratal Robbar) :)

-R0BBAN- - Ej medlem längre2009-01-31 12:48

Mrperfect: Det finns exempel på gratissajter som också tar bort konton om de varit inaktiva en längre tid.

Linn79 - Ej medlem längre2009-01-31 12:51
Antal inlägg: 4279

Jag skulle tycka att det var bättre att alla konton som varit inaktiva en tid (1/2-1 år) automatiskt stämde.

Det är ju en hel del att tänka på ändå när ngn dör, och inte har jag lust att uppdatera mitt testamente i tid och otid.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-01-31 12:54
Antal inlägg: 7605

På något sätt känns det lite fint att man finns kvar, precis som på kort och andra ställen. Ingen raderar ju ut alla vanliga album, där den avlidne finns med. H*n kan ha skrivit en bok, skrivit i tidningar, spelat in musik osv. De som verkligen betyder något, vet nog och kommer till begravningen också.
Om man absolut vill raderas från internet, kan man säkert skriva något sånt i något testamente. Kanske en fullmakt till sajtens ägare, att dölja all info.
Sen kan man ju försöka att vara så schysst på nätet, så att anhöriga inte behöver hitta ord och bilder som chockerar och förstärker deras sorg.
För min del är jag ganska säker på att mina efterlevande kommer att ta hand om mina konton och meddela den som ev undrar.

åsnis2009-01-31 13:01
Antal inlägg: 215

Att ha ett system för att ens efterlevande ska kunna avsluta diverse användare som man har på nätet verkar vettigt tycker jag, men att bloggar skulle tas bort etc verkar lite överdrivet - på samma sätt som människor lämnar avtryck i andra media; landet runt, ring P1, insändarsidor i dagstidningar lämnar man spår på Internet.

Men det skulle onekligen vara lite skoj att ha ett autoreply på sin epost ett år eller så efter sin hädanfärd
"Hej, eftersom jag inte lever längre kan jag inte besvara ditt mail. Om det går ska jag försöka ta kontakt med dig på annat sätt. Bli inte rädd :-)"

-R0BBAN- - Ej medlem längre2009-01-31 13:13

Mommesfrites: Javisst, jag håller med dig. Till exempel en blogg med fina bilder och texter kan ju fungera som en minnesruna för den avlidna.

Apropå att vara juste på nätet: För ett par år sedan var jag aktiv på en bloggcommunity. Där var det en medlem som en dag aviserade sitt självmord. För att göra en lång historia kort så slutade det hela med att ett antal mindre nogräknade personer höll på och grälade om det riktiga i att tillkännage ett självmord i sin blogg. Alltså, de skrev okvädningsord om varandra och även om "självmordsbloggaren" i kommentarsfliken i hennes blogg.
Det var det mest makabra skådespel jag har tagit del av i cyberspace.
Nu vet jag inte om bloggaren verkligen tog livet av sig. En sak vet jag dock: OM hon gjorde det och om någon anhörig sedan gick in och läste i bloggen skulle denna bli väldigt, väldigt ledsen.
Jag undrar om den bloggen finns kvar fortfarande, förresten.

Linn79 - Ej medlem längre2009-01-31 13:17
Antal inlägg: 4279

åsnis, hehe gillar ditt autoreply ;)

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?