Spelrum
| Giraffen | 54 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 82 |
Mobilspel
| Pågående | 19 622 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Susan_70 | 2009-02-04 17:25 | |
![]() | Hur gör man när 18-åringen vill sluta skolan? Hej alla! Jag har en dotter som snart fyller 18 år. Hon är fruktansvärt skoltrött och pratar nästan dagligen om att hoppa av gymnasiet. Jag försöker förklara för henne hur viktigt det är med skola, men det känns förgäves... Finns det några tips ni kan ge mig? Finns det någon som har erfarenhet av "avhoppade" ungdomar? Vad händer om hon slutar, har socialen någon möjlighet att hjälpa till? | |
| NightRanger - Ej medlem längre | 2009-02-04 17:27 | |
![]() | det är bara för henne att gå vidare inte långt kvar att ta studenten är grymt då vert man att man klarat av skolan | |
| Braceface90 | 2009-02-04 17:32 | |
![]() | Hej! Jag heter Madelene. Jag är en 18-årig tjej som går sista året på gymnasiet nu. Jag tar studenten nu i juni. Jag är också skoltrött, men försöker tänka framåt. Jag slutar skolan om bara några få månader. Sedan kan jag välja själv, jag behöver aldrig mer någonsin gå på en lektion igen om jag inte vill det. Det är så lite tid kvar. Jag tar mig igenom skolan med halvtaskiga redovisningar och arbeten. Jag nöjer mig liksom. Jag har inte samma krav som jag hade för två år sedan. Utan jag nöjer mig. Jag har lärt mig att prioritera bättre och det fungerar! Fråga din dotter vad hon vill satsa på. Man behöver inte mer än G för att gå vidare. Och det krävs inte allt för mycket för G. Det räcker nästan med närvaron ju. Peppa henne. Säg till henne att det inte är långt kvar. Var där och pusha henne. Min mamma säger åt mig att göra läxor. Även om jag blir arg och trött på det så uppskattar jag det! Det fungerar. Hoppas det var till någon hjälp (: //M | |
| Susan_70 | 2009-02-04 17:32 | |
![]() | Jag försöker få henne att stå ut... saken är den också att hon kommer att bli tvungen att läsa om 2:an, för hon har precis flyttat hem (hon gick på ett idrottsgymnasium), och inte läst alla ämnen som de andra i den nya skolans 2:a. Plus att hon har IG i ett par kärnämnen. | |
| Susan_70 | 2009-02-04 17:33 | |
![]() | Tack Braceface! Jag ska fortsätta peppa henne. | |
| aaangelicaaa | 2009-02-04 17:33 | |
![]() | Jag valde att hoppa av gymnasiet när jag fyllde 18 år. Än så länge har jag inte ångrat det, men kommer säkerligen att göra det en dag. Du kan nog inte göra så mycket mer än att peppa henne att ta studenten. I slutändan är det ju hennes beslut iallafall. | |
| Santander | 2009-02-04 17:35 | |
![]() | Be henne gå till sin studievägledare så får hon hjälp, skola/kommun ansvarar för ungdomar som hoppar av gymnasiet fram till våren de fyller 20, hjälpen sker oftast via gymnasiets individuella program | |
| Susan_70 | 2009-02-04 17:36 | |
![]() | Santander, det känns bra att veta att de har ansvar till de fyller 20, det visste jag inte. Tack. | |
| marshmellow | 2009-02-04 17:37 | |
![]() | Tja, du kan ju köra en annan taktik även om den är ganska elak. Hon är ju 18, och då har du ingen laglig skyldighet att försörja henne OM hon hoppar av gymnasiet. Säg att du inte tänker acceptera att hon hoppar av och om hon anser att hon är mogen nog att hoppa av så är hon också mogen nog att stå på egna ben så får hon flytta ut :) Eller ivarjefall försörja sig själv. | |
| NightRanger - Ej medlem längre | 2009-02-04 17:37 | |
![]() | alla är väl trött på skolan nångång det tror jag . därför blir man extra glad när man har studenten det är bra firande och väldig bra stämmning | |
| The Mag | 2009-02-04 17:39 | |
![]() | Muta henne om du prompt vill att hon tar studenten. Hennes liv är inte över för att hon hoppar av, hon kan läsa in det året senare när hon är mer motiverad och då göra det bättre. Att börja jobba är också utbildning. Att gå hemma är däremot inget bra alternativ. | |
| Susan_70 | 2009-02-04 17:40 | |
![]() | Jo marsh... jag har hotat med det också :) Sen vet jag inte om jag skulle klara av det. | |
| BettyC | 2009-02-04 17:41 | |
![]() | Hej. Kan hon inte ta ett sabbatsår bara? jag gjorde det när jag var 17 år och fick en ungdompsplats som "lärare" på en skola, fick tillbaka lusten att plugga efter det och fick toppbetyg. Finns det inte en syo-konsulent på skolan ni kan prata med. //Elisabet | |
| Mimsan1986 | 2009-02-04 17:42 | |
![]() | Jag var skoltrött innan gymnasiet och valde då att ta ett år ledigt. Det var bland det bästa jag gjort! Efter ett år var jag oändligt trött på att jobba och sitta hemma vartannat att jag längtade efter att gå i skolan. Så när jag sedan gick gymnasiet så var jag en riktig pluggis och det visade sig ju sen på betygen. :) Om hon vill hoppa av ett år eller så tycker jag att hon borde få det, men bara hon läser upp gymnasiet sen på något sätt innan hon blir så pass gammal att det kostar (20 år). Men bara för att det funkade att ta ledigt för mig är det ju inte säkert att det är det bästa för din dotter. Du knner henne bäst själv. Lycka till iaf! | |
| Susan_70 | 2009-02-04 17:42 | |
![]() | Ja Betty, det kanske vore en bra ide. Men får man ta ett sabbatsår efter att man fyllt 18? | |
| Pottberg - Ej medlem längre | 2009-02-04 17:51 | |
![]() | det är inte säkert att hon ens kommer tacka dig om du ser till så hon tar sig i kragen, men när hon har stått i kassan några år så kommer hon förstå hur viktigt det är och DÅ... kommer hon fråga sig varför du inte engagerade dig mer. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-02-04 17:54 | |
![]() | Låt henne hoppa av om hon ist kan jobba. Det går alltid att läsa sen när man återfått läslustan. Bara gå hemma känns dock inget bra alternativ. | |
| Tinna | 2009-02-04 17:55 | |
![]() | Hoppade själv av gymnasiet efter 8 månader.. Tog ett år ledigt och sen började jag på en folkhögskola för att läsa upp så jag ändå fick min gymn.kompetens. Ångrar ingenting av det, och folkhögskola är ett riktigt bra alternativ! :) | |
| Pottberg - Ej medlem längre | 2009-02-04 17:59 | |
![]() | om man hoppar av för att jobba några år är det väldigt lätt att man drar på sig en livsstil man inte har råd med om man går tillbaka till skolan. När det sedan helt plötsligt handlar om att säga upp sig, söka mindre lägenhet, låna pengar istället för att tjäna dem... det är lätt hänt att man drar sig för det beslutet. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-02-04 17:59 | |
![]() | Uhm ja? | |