Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 495

Forumkategorier

Användare Inlägg  
zorrro - Ej medlem längre2009-02-12 12:44
Antal inlägg: 1064

Storasyster eller lillebror?
Jag är lillasyster, och jag blir alltid behandlad som en just LILLA syster, på gott och ont...vilken plats har du i syskonskaran och tycker du att de vanligaste definitionerna på lillasyster/bror (kreativ, nyskapande, vild) eller storebror/syster (ansvarstagande osv), eller mellanbarn (vill skapa sig space)passar ?

Miss_jk2009-02-12 12:45
Antal inlägg: 8941

Jag är lillasyster och de där beskrivningarna passar väldigt bra på både mig och syrran.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-02-12 12:51
Antal inlägg: 31064

Storasyster med tre (hel-)bröder som är ganska mycket yngre.
Jag vet inte om det stämmer. Min förmåga att ta ansvar för gruppen kopplar jag mer till det faktum att jag är kvinna. På vissa sätt är jag mer som en ansvarslös lillasyster.

Ässät2009-02-12 12:52
Antal inlägg: 4824

ja e mellanbarn.. eller ja.. min styvbror kom in i mitt liv när ja va 8 o han 7 men vi har alltid kallat varann för syster o bror.. har en storasyster oxå.. ja e ju lillasyster till min syster o de där vild skulle isåfall passa på mig *s*.. o som mellanbarn stämmer de nog oxå

godlovesme - Ej medlem längre2009-02-12 12:53
Antal inlägg: 664

"jag har ingen bror!"

hade en fram till 18år, sen rymde han.
Men jag har fått tjafsa emot mkt av min terroriserande besserwisser-bror. Kanske gjorde det mig så tjafsig och verbal som jag är.
Det och sthlm. Man ska synas och höras annars är man ingen. Typ så.

Modessan2009-02-12 12:54
Antal inlägg: 191

jag är lillasyster... Det stämmer ganska bra! jag har alltid varit den vilda av oss... Kul det där!

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-02-12 12:55

Ritalina: Samma här. Jag har haft tre diskussionslystna och envisa bröder och en likadan pappa att tampas med. Jag tål en hel del.

godlovesme - Ej medlem längre2009-02-12 12:55

ja pappa oxå
pessimist

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-02-12 12:56

Jo, något ditåt. Krass och intellektualiserande iallafall. Men godhjärtad.

godlovesme - Ej medlem längre2009-02-12 12:57

ja idealist

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-02-12 12:59

Är din pappa ordmärkare också? "Öppenhjärtig heter det!"
Jag märker aldrig ord.

Risotto - Ej medlem längre2009-02-12 13:02
Antal inlägg: 3069

Det finns ett fenomen bland systrar som aldrig slår fel, lillasystern är alltid sötare än storasyrran.

Jag är stor-lillebror samt storebror. Min handikappade storasyrra är lillasyrra mentalt men storasyrra på pappret. Det är lite lustigt ibland att bli "daltad" av storasyrran som egentligen är tio bast mentalt, men sånt är livet.
Lillasyrran har jag ingen kontakt med pga. vissa anledningar. Däremot har väl inte förutsättningarna varit de bästa från början ändå då hon redan sedan födsel har bott endast med sin mamma samt är åtta år yngre än mig, en sladdis som enligt defenitionen är ensambarn.

Jag har nog åkt på alla egenskaper vad det gäller att vara syskon då jag både har varit tvungen att bry mig om mina "bägge" småsyrror samt alltid varit "lillebror" och varit tvungen att se efter mig själv på alla sätt och vis, jag fick en redig släng av sleven.
Kanske är det därför jag i dag aldrig ser det som omöjligt att ta mig förbi hinder, jag hittar en väg runt dem istället och ser till att få något tillbaka för att jag har tagit mig förbi dem.

godlovesme - Ej medlem längre2009-02-12 13:03

nej han märker aldrig ord, hans hjärta är större än det mänskliga sinnet kan förstå, en sann romantiker.

hakwa - Ej medlem längre2009-02-12 13:04
Antal inlägg: 462

Storebror. Men jag är obstinat och diskussionslysten ändå.

godlovesme - Ej medlem längre2009-02-12 13:04

ris: haha, en kompis pojkvän hade tesen "av systrar är den med störst bröst äldst" trodde han iaf. Det har jag säkert berättat förut.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-02-12 13:06

ritalina: Pappa har också ett stort hjärta, men ordmärkeriet är en form av tvångssyndrom. Han kan inte hålla käften. Mkt irriterande. :/

godlovesme - Ej medlem längre2009-02-12 13:07

hm, jo det är som min pappa, inte bara gott, man kan ha alla ideal i världen, men pumpar man barnen med hur eländigt allting är och hur svårt allting är i den här världen, ja, vad ska det då bli av en?

rockshit2009-02-12 13:17
Antal inlägg: 150

hahaha vilken rolig tråd. jag är både lillasyster, storasyster och tvillingsyster. född som mellanbarn om man kan räknas som det i en skara av fem barn eftersom jag föddes efter min tvillingsyster, men med 10 minuters mellanrum. jag tror jag har fått alla dessa egenskaper som du skriver om. men skulle det vara typiskt för yngre syskon att vara vilda och crazy? det tror jag inte faktiskt eftersom båda mina småbröder är lugna och snälla, dock passar väl de mer in på mellanbarn då de vill skapa sig sitt eget rum och space. ja du jag vet inte om man ska lita på dom där uträkningarna för hur människor formas beroende på vilket nummer man blir i syskonskaran. dock är det ju väldigt roande att läsa om =)

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-02-12 13:18

Ritalina: Resultatet blir väl barnets bristande tillit i relation till omvärlden, men starka beroende i relation till familjen.

Jag tror vi hamnade på ett sidospår, förlåt.

-Robson- - Ej medlem längre2009-02-12 13:19
Antal inlägg: 795

Jag är yngst av fem syskon och känner mig inte vidare kreativ, nyskapande eller vild - bara lite udda i största allmänhet. :-)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?