Spelrum
| Giraffen | 16 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 33 |
Mobilspel
| Pågående | 19 354 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Maad Max | 2009-02-18 22:29 | |
![]() | Fetma, Arv eller livsstil? Tittar just nu på ett TV-program som handlar om kraftigt överviktiga personer och deras livssituationer. Man får även ta del av den ständiga frågeställningen om det är ett arvsanlag eller om det endast beror på dåliga matvanor etc Självklart är det en kvinna som är kraftigt överviktig som påstår att hon inte äter mer eller onyttigare än genomsnittet, samtidigt ser man vad hon handlar i mataffären och det är mycket sockrade livsmedel. Jag är kanske trångsynt men det är ju ett "nytt" problem i vår tid och det krävs ingen livsstilsforskare för att fastställa att våra matvanor förändrats de senaste 30 åren. Vad tror/tycker ni om denna diskussion kring arv eller livsstil? | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-02-18 22:34 | |
![]() | Att diskussionen aldrig kommer få ett slut. | |
| mimmipigg1 | 2009-02-18 22:37 | |
![]() | Arvsanlag har alltid varit en bidragande faktor vid övervikt, men med den nya stillasittande livsstilen och den lätttillgängliga snabbmaten drabbas fler än tidigare. Om man jämför folk som växte upp innan datorer och annan modern teknik med oss idag, så tror jag ju att vår kaloriförbrukning har minskat avsevärt. Det finns inte många grovarbetare idag... Fler och fler går på gym och försöker att vara allmänt aktiva på sin fritid, men förr förbrände man energi under sina arbetsdagar, 8-10 timmar på dag, det är svårt att kompensera med några timmars gymmande i veckan... | |
| söt gilliv - Ej medlem längre | 2009-02-18 22:37 | |
![]() | Precis som när man drar alla människor över en kam så blir det fördomar. Jag tror på att kroppsbyggnad är ett arvsanlag och därmed fettceller. Det är ju konstaterat att vissa har lättare för att öka i vikt. Dock tycker jag inte det är vikten som räknas så länge man kan röra sig, har bra värden, är frisk och trivs med sig själv. Däremot kan jag väl tycka att den "fetman" som sprider sig i världen är sjuklig precis som anorexi eller andra ätstörningar. Välfärdsproblem. Ett samhällsproblem då många använder socker och fettberoende för att sälja och tjäna pengar. | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2009-02-18 22:38 | |
![]() | Lite arv och mycket still | |
| Maad Max | 2009-02-18 22:38 | |
![]() | Jag blir bara så irriterad över att folk inte fattar. Att det läggs ner miljoner och åter miljoner dollar på forskning i ämnet när svaret är sååå uppenbart. Det är ett stort problem i USA, och var äter man mest i hela världen? USA. Hur kan ett helt folk bli så dumma? | |
| Maad Max | 2009-02-18 22:41 | |
![]() | Jag tror också att man har anlag som gör att man lättare lägger på sig kilon. Men det finns inga anlag som per automatik gör att man väger 200 Kg. Det är skillnad på övervikt och övervikt. | |
| Zickzacker | 2009-02-18 22:41 | |
![]() | Tror det inte är så lätt att folk är dumma, är nog lite av en sjukdom. | |
| homeopatrik - Ej medlem längre | 2009-02-18 22:43 | |
![]() | Är dumskap en sjukhet? | |
| söt gilliv - Ej medlem längre | 2009-02-18 22:44 | |
![]() | Maad Max - Och här kastar jag in mina fördomar... Människor idag har inte tillräckligt att kämpa för. Idag behöver du inte arbeta sönder dig för att få äta dig mätt. Därav skapas depressioner. Och därav skapas tvångsmässigt ätande. Uttråkning, ersättning... Just i USA handlar det nog mycket om traditioner och okunskap i ämnet. Deras mediautbud grundar ju sig på McDonalds och annan skit. Inte konstigt att människor blir förstörda. | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2009-02-18 22:46 | |
![]() | Både och, förmodligen. | |
| Tess 08 | 2009-02-18 22:47 | |
![]() | Det är nog någon form av kombination mellan arv och livsstil. Dessutom ärver man ju lätt sin livvstil av sina föräldrar och äter mamma och pappa mckdånaldsmat och pizza 6 dagar av sju så lär sig ju ungen att göra detsamma och vanor är svåra att bryta. Se på dessa otroligt överviktiga människor på TVn (har sett något liknande program tidigare) och alla som hade barn hade ju också lyckats förstöra barnet genom att göra honom/henne och därför var även barn överviktiga. Såg ett TVprogram om en karl som var otroligt överviktig (sjuklig fetma x flera) och någon "expert" räknade ut hur mycket han måste äta för att INTE gå ner ett gram. Alltså hur mycket han måste äta för att behålla vikten. Det var såna otroliga mängder av allt... flera pizzor, BigMack o co och allt vad det var. Tror det var över 4 liter läst och X antal chipspåsar... varje dag!!! Så hade han bara struntat i EN liter läst hade han börjat gå ner i vikt.. Enner om han ätit EN pizza i stället för tre | |
| kermis | 2009-02-18 22:49 | |
![]() | Det är lätt att kalla folk dumma när man inte varit där själv. Jag går upp i snitt tio kilo per år. Ibland kan jag lyckas gå ner en bit men bara ett år senare är jag tillbaka i min gamla vikt. Två år senare väger jag mer än jag gjorde före jag "skärpte" mig... Jag har mår konstant illa över min vikt. Ändå fortsätter jag att äta. Jag tittar också på programmet på trean, brukar göra det. Varje gång är det samma sak.. Jag mår dåligt, jag kan gråta och tänka att jag inte vill bli som de. Samtidigt öppnar jag förpackningen med "nåt gott" och äter det. Jag vet att jag inte borde och ångesten är total medan jag tuggar i mig vad det nu är. Jag vet vad det gör med mig. Jag vet mycket väl. Men jag gör det ändå. Det är som att man är två personer. En smart människa som har all kunskap och som vet vad jag ska äta och inte äta och hur mycket osv. Och så har jag den där andra som styr handen i affären, vid kylskåpet, i soffan... Dum? Njae. Jag är medveten hela vägen. Jag har bara noll kraft att stoppa mig själv. | |
| mimmipigg1 | 2009-02-18 22:53 | |
![]() | Kermis. En fråga i alla välmening: Har du sökt hjälp? Tänker närmast på KBT eller liknande.. De måste kunna hjälpa dig att omprogrammera dina reaktioner, för så där kan du ju inte ha det! | |
| söt gilliv - Ej medlem längre | 2009-02-18 22:55 | |
![]() | kermis - Du är inte dum! Fan, det handlar inte om dumhet det handlar om känslor och andra händelser i livet som man påverkar genom att ge sig hän... (tror jag iaf) Men jag fortsätter ändå i den banan att det handlar om välfärdsproblem. | |
| TASKMÖRT | 2009-02-18 22:55 | |
![]() | Kan man ärva skoskav? | |
| kermis | 2009-02-18 22:57 | |
![]() | KBT är jag helallergisk mot. Har gått på det en gång men av andra anledningar och fann det hela förnedrande. Kände mig behandlad som att jag vore dum i huvudet. En läkare säger åt mig att göra nåt jag redan sagt en miljon gånger att jag vet att jag borde, men nånting stoppar mig. Så fortsätter läkaren i samma spår "men försök. Gör det" blabla. jag vet att det bara är att resa sig ur soffan och gå ut och ta en promenad men jag gör det ändå inte. Så nej, jag tror inte de kan hjälpa mig att "omprogrammera mina reaktioner". Jag tror inte att den som utvecklade KBT har en aning om hur folk kan fungera. Har funderat många gånger på att besöka dietist men där är det samma som med det mesta andra. Jag har kunskapen, men inte den rätta viljan, eller kraften eller whatever... | |
| kermis | 2009-02-18 22:59 | |
![]() | söt gilliv: jag är definitivt inne på samma spår som du i ditt första inlägg. | |
| Zickzacker | 2009-02-18 23:00 | |
![]() | Så då är det fakta att det bara beror på "dumskap" Homeopatric? | |
| mrpekk - Ej medlem längre | 2009-02-18 23:06 | |
![]() | Klart att alla har olika förutsättningar, men i slutändan är det ändå livsstilen som avgör. Äter man normalt och tränar regelbundet så blir man inte fet, det är enkel matematik. | |