Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 302 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2009-02-24 21:52 | |
![]() | Varför!!!!!? Varför uppfan aldrig indianerna hjulet? Varför var de så få indiankulturer som kunde bearbeta metal, och då uteslutande brons och guld och silver? | |
| Quelle | 2009-02-24 21:52 | |
![]() | ja varför? | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-02-24 21:55 | |
![]() | ja, man undrar ju verkligen. | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2009-02-24 21:55 | |
![]() | mmm, mycket bra fråga!!! Låt oss diskutera detta. Varför genomgick visa kulturer aldrig någon avancerad organisering eller tekniskt utvecklande. Var det kulturen i sig som omöjligjorde det, eller var den relativa issulationen eller var det maktpolitiskt för kostsamt att fulfölja ytterligare utveckling? | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2009-02-24 21:56 | |
![]() | Det beror delvis på indianernas tröghet vad gäller tröghet. | |
| pion ekrot | 2009-02-24 21:57 | |
![]() | Jag hoppas du skämtar. | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2009-02-24 22:00 | |
![]() | De östasiatiska kulturerna var långt mer utvecklade än de i väst långt in på 1600-talet. Det sägs att det var tack vara väst militärism som krossade sönder statskulturerna där, men jag undrar om det är tillfredställande. Om man tar det osmanska riket så var de likställde militärt in på 1700-talet,men rikets politiska struktur med livegenskap och stark regional nationalism trasade sönder landet. Där imot valde både Kina och Japan issulationism när rikerna stod på sina maktpolitiska höjdpunkter | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2009-02-24 22:00 | |
![]() | Nattravn, vad menar du med tröghet? Menar du att det fanns en tröghet i utveckligen eller att de i sig själva var tröga? | |
| Plinka | 2009-02-24 22:03 | |
![]() | Men kom igen nu: trögehet, hjulet... det måste ni väl fatta? ;) | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2009-02-24 22:05 | |
![]() | men vad hände med en seriös diskusstion här, trodde någon hade kluriga ideer!! | |
| Maad Max | 2009-02-24 22:06 | |
![]() | Vet inte om jag håller med riktigt i vad du skriver. Se på Inkaindianerna t.ex. de var ju grymt avancerade i allt vad det gällde metaller så som guld och även i infrastruktur. Men är det nordamerikanske indiankulturer du menar så har jag inte mycket att komma med. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-02-24 22:10 | |
![]() | Jag tror inte att det har med obegåvning att göra i alla fall utan snarare en anpassningsförmåga till naturen som vi i Europa har tappat för länge sedan. Att leva med naturen på naturens vilkor är betydligt mer förutseende än snabba klipp och stora industrier. De var väl smarta helt enkelt. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-02-24 22:12 | |
![]() | Många kulturer har visat uppenbara brister i vad gäller att dokumentera och arkivera det de uppfunnit och skapat. Viktiga frågor som "hur skall vi bevara detta så att framtida intellektuella kan se vår storhet?" t.ex. togs aldrig upp. Mao, vi vet väl inte så jävla bra hur tekniskt organiserade kulturer var om de inte hade någon läggning åt att måla av skiten eller att på annat sätt bevara det för framtida generationer. food for thought, | |
| -Lala-la | 2009-02-24 22:16 | |
![]() | Var det inte judarna som uppfann julen? | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-02-24 22:17 | |
![]() | var har du varit lalalala? julet uppfanns av disney så vitt jag förstår. | |
| pion ekrot | 2009-02-24 22:37 | |
![]() | Yonderboy: Det handlar förmodligen också om andra behov, levnadssätt, och om vad man ansåg/anser vara viktigt och värt att utveckla, vilket kan skilja sig mellan kulturer. Det finns många avancerade kulturer, men det är ju lite olika vad man menar med "avancerade" och den industrialiserade kulturen är ju inte bara "smart" eller "bra" heller. Dessutom vet jag inte hur väl ditt påstående överhuvudtaget stämmer. Tror man ska passa sig för att uttala sig sådär självsäkert om något man kanske inte vet så mycket om egentligen. Men jag kanske har missuppfattat ditt inlägg på något sätt. | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2009-02-24 23:33 | |
![]() | Det kan väl inte missuppfattas, Ingen av de indianska kulturerna hade några jul, metalberbetningen var visst utvecklade bland vissa av kulturena, men det begränsade sig uteslutande till smycken och cermoniela föremål, inga vapen eller redskap, i vilket fall som helst var de väldigt begränsat. Sedan att de var högt utvecklade relativt inom astronomi eller textillbearbetning har jag inte argumenterat imot. I vilket fall som helst så hade civilisationen nåt sin höjdpunkt på många sett anser jag. De hade befunnit sig på den avancerade stenåldern under i stort sett i ett årtusende. Inget fel med de se, med avseende av värde. Men frågan var varför de inte avancerade i många avgörande tekniska utvecklingsfaser. De var allt. Sedan kan man alltid argumentera om det relativa värdet av levende. Är det lika bra att leva i en by i afrika med hög barnadödlighet och utblidning som att bo i medelklassfamilj i Europa? | |
| Pg up - Ej medlem längre | 2009-02-24 23:34 | |
![]() | Otydlig titel. Förvillande. Räkna med förvillande svar. | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2009-02-24 23:36 | |
![]() | nähh, vad är det som är förvillande Pg up | |
| Pg up - Ej medlem längre | 2009-02-24 23:38 | |
![]() | Din titel på detta ämne. | |