Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade44
Mobilspel
Pågående19 489

Forumkategorier

Användare Inlägg  
JuicyM2009-03-03 17:33
Antal inlägg: 326

Slinga färgat hår?
Ja, precis som rubriken säger undrar jag om man kan göra slingor på ett redan färgat hår. Jag har nu mörkbrunt med skulle vilja ha lite ljusare slingor för mer liv i håret, som det så fint heter :)
Jag vill helst inte att det ska bli.. orange eller liknande. Därför undrar jag om det är någon här som är kunnig och vet om det blir bra att bleka färgat hår?

melankolia2009-03-03 17:36
Antal inlägg: 122

jag har lyckats, så det är inte omöjligt! :)

mipmip_2009-03-03 17:38
Antal inlägg: 161

Det är lite olika från hår till hår hur resultatet blir av blekning. Mitt tips är att du frågar en frisör som kan sånt där. Lycka till. :)

le-lou2009-03-03 17:39
Antal inlägg: 17500

det går utmärkt att bleka slingor i ett färgat hår. Har du mörkt hår så ska du se till att sitta tiden ut med en slingblondering för just mörkt hår. Du lär inte få vita slingor, men ljusare blir de alltid. Personligen tycker jag att det är snyggast om man först bleker ner slingorna, och sedan slänger på en mörkare blond nyans toning över slingorna - ser mer naturligt ut i ett mörkt hår.

JuicyM2009-03-03 17:39

Va skönt :)
Minns du vad du använde för märke?
Tog du 1-2 nyanser, eller alltså det minsta? För jag vill ju inte att det ska bli för mycket heller..

Satyra2009-03-03 17:42
Antal inlägg: 4561

Visst går det att göra ljusare slingor i ett mörkbrunt hår.
Dock finns vissa betänkligheter om man ska göra det på egen hand ...

Den bruna färgen - är det en "bas"färg eller finns det rött i den?
Om det finns rött i den så är risken då du slingar att det blir just orange/gul nyans på det hela. Då är det nog säkrast att besöka en frisör istället. ;-)

/Satyra - (som arbetat som frisör under dryga 20 års tid.)

le-lou2009-03-03 17:50

I alla bruna färger finns pigmentet rött i, vissa mer och vissa mindre. Att slingor i bruna hår alltid drar lite åt det gula hållet är inte mycket att göra åt, om man nu inte slingar om och om. Slingor i ett mörkt hår SKA ju dra åt det gulare hållet, fast hellre åt det rödgula för att vara riktigt snygga. Kritvita slingor i ett mörkt hår bland det fulaste som finns.

hannaroman - Ej medlem längre2009-03-03 17:52
Antal inlägg: 3306

Varför skulle det inte gå? :S

JuicyM2009-03-03 17:54

nej gud, jag vill inte ha det så markant. Vill bara ha lite mer nyans.
Färger heter "chockaldbrun", vet inte hur mycket det säger er..
Satyra: finns det någon speciell färg, eller något speciellt märke du kan rekomendera?

Satyra2009-03-03 18:08

le-lou - inte alls innehåller alla bruna färger röda pigment.
En helt naturell brun färg går över i grönt - inte rött/gult. ;-)

Jag misstänker att en nyans som heter chokladbrun kan innefatta röda pigment, men säker är jag inte.
Hur som helst ... om jag uppfattar dig rätt så är du bara ute efter en liten uppljusningseffekt och alltså inte någon markant uppljusning?

Rekommenderar dig att leta rätt på ett blek/slingmedel - alltså innehållet ska vara pulver+vätska (väteperoxiden) - INTE en färgtub som ska blandas med väten!
Öppna kartongen och försäkra dig om att det är just pulver inuti och pulvret ska vara blått!! (blått motverkar det gula/orange.)

Tyvärr vet jag inte vilka märken som säljer just blekpulvret som är blått men jag vet att det finns ute i "vanliga" handeln.
Du kanske kan söka på nätet i förväg och på så sätt hitta rätt?

När du väl satt blekningen i singorna - checka dem vart femte minut och det genom att med fingrarna dra loss blekningen på en tofs så att du verkligen ser nyansen!

För en så pass liten uppljusning som jag tolkar det som att du vill ha, krävs oftast inte mer än max 15-20 minuters verkningstid.

Du måste alltså hinna avbryta verkningen INNAN det övergår till orange/gula hållet - medan det fortfarande bara är mer åt en beige ton.

Lycka till!

le-lou2009-03-03 18:13

Satyra - jaha, en kompis som också är frisör påstår att alla bruna färger innehåller rött mer eller mindre, de kallar det dolda röda pigment? Nåja . Jag tycker ts ska testa, blir det illa så är det bara att färga över.

Jane Hellens slingblondering är blått pulver om det är blått som är bra :)

CHL2009-03-03 18:18
Antal inlägg: 1212

jag tycker att man gör det hos frissan första gången :)

CHL2009-03-03 18:25
Antal inlägg: 1212

alla omfärgningar vid ev. misslyckande kostar mer än att göra det hos frissan från första början..

Det har man ju fått lära sig den "hårda" vägen *S*

Vet en gång när jag fick för mig att färga håret brunt hemma, det blev grått! Huvvaligen vad det såg ut..

En annan när jag skulle göra slingor, gjorde enligt konstens regeler (trodde jag iaf)
Fick jättefina slingor, men även tvärgående ränder på hjässan. Inte vackert heller :(

Nu sist gick jag till frissan, ville ha mer liv i håret.

Hon la ner 3 timmar, flera olika färger och ingen syns markant... trivs :)

JuicyM2009-03-03 18:27

Jag sökte på google och fann andra forum som handlade om detta.. och nästan alla hade skrivit att man inte ska färga hemma själv för att det blir gult.. Någon hade fått riktigt snyggt resultat, men vet ej om jag vågar då om det finns risk för att det blir gult och fult. Får nog bli frissan ändå..
Jag har blekt håret förr, från mitt naturliga mellanblonda till ljusare blond och det var alltid pulver och nån cream som blev blått när man blandade det. Jag trodde att det alltid var det?

JuicyM2009-03-03 18:29

CHL: va skönt att det blev bra resultat!!
Det handlar lite om att jag som student är för snål för att gå till frissan, men som du säger, det kostar mer att färga om ifall man misslyckat än att gå till frisören från första början..

Satyra2009-03-03 18:40

le-lou - njae, din kompis tycks då ha missuppfattat det hela. Rena basbruna färger har som sagt gröna pigment, inte röda. Däremot innefattar kanske de flesta bruna nyanser som finns i den "vanliga" handeln röda pigment, eftersom det röda ger det bruna en varmare och mer "glansig" look och jag antar att de flesta är ute efter just det. :-)
Men som frisör, då man blandar färgerna själv för att få den exakta nyans kunden vill ha, använder man sig mycket av rena basfärger.

Många färger som säljs i "vanliga" handeln innehåller dessutom metaller (inklusive Hennafärger som ju säljs på hälsokostbutiker och därför anses som mindre "farliga" för håret ...) - vilket gör att det kan vara svårt att färga om ett hår som man inte blivit nöjd med. Metall oxiderar nämligen ihop med väteperoxid och då kan en lila nyans uppstå i håret istället.

Färgläran är det man som frisörelev tragglar mest med, för att den är så viktig och kräver en hel del övning för att man ska bli bra på att få till de rätta nyanserna. Så ... som frisör blir man emellanåt rätt bestört över att det överhuvudtaget säljs färger utanför salongerna ... faktiskt. ;-)

En annan sak som slår mig när jag läser i diverse tidningar, frågespalter av diverse "skönhetsexperter" (har dock aldrig sett att någon av dem är utbildad frisör), är att det ofta rekommenderas att man ska vänta 3-5 veckor innan man färgar håret igen, för att på så vis skona håret.

Sanningen är den att alla preparat som innehåller väteperoxid växer bort. Med andra ord - även om färgen bleknar så sitter den kemiska behandlingen kvar i stråna tills du klippt bort alltihop som en gång färgats! Det hjälper alltså inte att vänta några veckor!
(Inte om man tänkt färga mer än bara den halva centimeter som hunnit växa ut i botten sedan senaste behandlingen i alla fall.) ;-)

Sorry för mitt långa inlägg, men jag kunde inte låta bli, eftersom jag blir rätt upprörd när jag läser en massa okunnigheter som tipsas hit och dit av folk som kallar sig för experter. Ett hår som får återkommande kemiska behandlingar, utan att man hunnit klippa bort allt som behandlats redan, tappar sin elasticitet och blir därmed väldigt skört.

Kände bara att jag ville klargöra det, om nu någon trott något annat och undrar varför deras hår blir livlöst och inte vill bli längre. ;-)

Hm, undrar om jag kanske skulle starta en "Hårtips"-tråd, hahaha. ;-)

Men OM man nu vill ändra en befintlig nyans så är slingor det bästa alternativet, eftersom man då endast ytterligare skadar mindre delar av håret. :-)

Mimikryp2009-04-25 23:27
Antal inlägg: 9057

Åhå, en ny fråga till hårfärgsexperten då... :-)
När mitt hår inte är färgat är det råttbrunt (eller som frisörer kallar det; mellanblont). Jag brukar ha det rödfärgat, men nu kände jag för en förändring. Lät det växa ut lite grann och blekte det. Det som varit rött blev orange, vilket jag visste att det skulle bli eftersom man inte kan bleka bort röda pigment, och det är helt okej för min del. Men jag är inte nöjd med den blonda nyansen på utväxten (alltså det hår som inte varit rödfärgat). Kan jag helt enkelt köpa en ny blekning och kladda i, eller sabbar jag håret då?
Jag kan ju tillägga att jag har kort hår (5-10 cm), så att det blir slitet gör ingenting eftersom jag hinner klippa av det innan det stör mig. Men det är ju inte så kul om det trillar av eller blir grönt. :-(

pidde07 - Ej medlem längre2009-04-25 23:30
Antal inlägg: 20

lila nyans låter snyggt
hur gör man? jag vill ha marge simpson typ

remvanrijn2009-04-25 23:43
Antal inlägg: 16501

i Holland är Oranget hår vackert Mimi =)

_astrud_ - Ej medlem längre2009-04-25 23:55
Antal inlägg: 398

Vad använder tanter för att håret ska bli sådär grålila? Jag har letat efter en sån färg men aldrig funnit. Kan man bara färga håret grålila på salong eller är det någon mystisk läggningsvätska eller violkarameller som ger den fantastiska tonen?

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?