Spelrum
| Giraffen | 40 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 31 |
| Inloggade | 71 |
Mobilspel
| Pågående | 19 277 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| megasen | 2009-03-08 12:10 | |
![]() | internationella kvinnodagen! IDAG Vad gör ni tjejer, hur firar ni denna dag?? Den internationella kvinnodagen uppmärksammar ojämställdhet och kvinnors situation över hela världen! Hur är det killar, vad tycker ni är det rätt att ha den här dagen? //Ingen rödstrumpa bara en rättvisans väktare | |
| megasen | 2009-03-08 12:12 | |
![]() | En bra artikel dagen tll ära www.dn.se/livsstil/l...t- 1.813945 | |
| -Robson - Ej medlem längre | 2009-03-08 12:13 | |
![]() | Kvinnor <3 | |
| krutmarie | 2009-03-08 12:16 | |
![]() | Jag firar den inte öht, har ingen anledning, känner mig jämställd. Man kan fira varenda dag istället, det är mycket roligare och det spelar ingen roll vems dag det är tycker jag. Grattis iaf till alla som heter SIV för dom har ju namnsdag idag. | |
| Quelle | 2009-03-08 12:19 | |
![]() | Alla dessa dagar som ska firas jämt och ständigt... | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-03-08 12:19 | |
![]() | Vi får inte jämställda löner och Fru Gårman hjälper ingen men jag hoppas att Internationella Kvinnodagen kan hjälpa åtminstone några flickor i världen att få gå i skolan, slippa barnarbete och prostitution, slippa förtryck, misshandel och omskärelse. | |
| megasen | 2009-03-08 12:22 | |
![]() | Quelle...Tanken på en internationell kvinnodag uppkom för första gången vid i början av 1900-talet som i industriländerna innebar en tid av industrialism.- Så historien spelar och vi behöver påminna oss hur det var kanske ... | |
| Bitte - Administratör | 2009-03-08 12:23 | |
![]() | Jag håller med mommes,, och samtidigt tycker jag att det är hemskt att vi 2009 i Sverige INTE har kommit längre , med jänmställdhet, lika löner för samma jobb och annat,, Skrämmande Bitte | |
| krutmarie | 2009-03-08 12:25 | |
![]() | Jättebra kommenterat Mommes, det finns ju faktiskt många kvinnor i andra länder som behöver hjälp precis som du skriver. För egen del så gör det inget om en yngre kille på jobbet har en tusenlapp mer i månaden i lön, han kanske är värd det för att inte byta jobb. Gå över gatan klarar jag själv än så länge ;) | |
| DennisPlz | 2009-03-08 12:26 | |
![]() | Jag läste häromdagen att kvinnor får 86,8% av männens lön. Om nu kvinnorna får hela sin egen lön och dessutom nästan hela mannens lön, vad är problemet? Är det inte bra förrän männen inte får behålla något av sin lön? :P För ovanlighetens skull håller jag med Robban ;) | |
| Quelle | 2009-03-08 12:27 | |
![]() | Tack megasen, men det visste jag redan :) | |
| megasen | 2009-03-08 12:29 | |
![]() | I San Francisco genomdrevs 1945 ett internationellt avtal som fastslog jämlikhet mellan män och kvinnor som en grundläggande mänsklig rättighet. Sen dess har FN också erkänt internationella kvinnodagen, och uppmuntrat alla länder att fira den. Mm glöm inte er historia!!! | |
| Quelle | 2009-03-08 12:30 | |
![]() | Jag tycker bara att det är så spännande detta med att fira... ungefär som att det då är okej att det inte är jämställt under resten av året... vi firar ju ändå internationella kvinnodagen... | |
| megasen | 2009-03-08 12:33 | |
![]() | Quelle.Kanske mer påminna sig istället för att fira, jag firar inte denna dag MEN....viktigt att minnas. | |
| Helröret | 2009-03-08 12:37 | |
![]() | Jag ska på damfotboll idag! | |
| Quelle | 2009-03-08 12:38 | |
![]() | Då väljer jag att minnas alla dagar om året megasen :) Jag var förövrigt på en föreläsning om genus och maktbalans i onsdags. Det var en föreläsning som alla borde höra. Framförallt män i ledande position kanske... | |
| Mickeman | 2009-03-08 12:43 | |
![]() | Jag håller med, det är en hemsk grej denna dagen speglar. Varför fira det? Det är som att fira att andra världkriget bröt ut för ca 50 år sen? Det är roligare att se till hur det är nu och fånga dagen, och inse att det är fan inte lika skrämmande förhållande idag. Sen får man inse att det är vissa skillnader mellan män och kvinnor. Det i sig kan leda till antaganden ibland som baseras på könet, men alla drar vi förhastade slutsatser pga kön ALLA. Vara man på kvinnlig arbetsplats som en annan är, är ingen dans på rosor heller.... Tror vi i Sverige iaf har liknande orättvisor åt båda hållen, med ett par grejer som är rätt så hemska ur kvinnosynvinkel iofs.. Men tror inte det går att ändra på genom politik och fn, alla i samhället måste ta avstånd från det istället!! Tänker främst på att våldtäktsmän kan komma undan pga de var 5 st och tjejen inte kunde minnas vem som gjorde vad? Häng upp alla fem och kastrera dem för resten av livet! Sen i fängelse är dessa satta någon helt annanstans, i USA är det inte ovanligt att dessa blir mördade i fängelse... Då hade nog färre vågat våldta om de visste vad som kunde hända i fängelse. Lite hårda ideer, men jag tycker man har gjort vad man ska med sina fria val om man gör eller tittar på när någon blir våldtagen, om det inte sker under livshot så klart. Förutom detta så tycker jag kvinnor idag har många rättigheter, och ibland är det bara så att de accepterar för mycket. Och på så sätt råkar ut för hemskheter som de borde gått ifrån redan vid första varningen! Slå ett slag för att samhället ska stå upp för varandra istället för att kvinnorna ska vara mot männen nästan!:) Gynnar alla! | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2009-03-08 12:43 | |
![]() | krutmarie, det är såklart inget problem om en kille på ditt jobb tjänar mer än dig för att han gör ett bättre jobb än dig. Problemet är att män i GENOMSNITT har högre lön för att utföra samma arbetsuppgifter. Det är en pinsam påminnelse om hur långt kvar vi har att vandra i det här landet. | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2009-03-08 12:46 | |
![]() | Hårda tag i fängelset verkar inte ha en brottsförebyggande effekt, om vi nu ska ta USA som exempel.... | |
| bove | 2009-03-08 12:50 | |
![]() | Nä det låter inte så klyftigt, om en potentiell risk att bli mördad i fängelset skulle ingå i straffet så kunde man ju lika gärna dra lott direkt i rättssalen över om den dömde skulle avrättas eller inte. | |