Spelrum
| Giraffen | 9 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 10 |
Mobilspel
| Pågående | 19 158 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| E Soul - Ej medlem längre | 2009-03-14 11:46 | |
![]() | Lämna tillbaka böcker på biblioteket Vad är era tankar om att lämna tillbaka böcker på biblioteket? Jag lånade en massa böcker för ett tag sen. Nu glömde jag lämna tillbaka dem igår, då de skulle ha återlämnats. Min skuld är nu uppe i 20 kr. Jag lånade om dem, men en kunde inte lånas om. Frågan jag ställer mig nu är om jag bör lämna tillbaka dem idag, eller senare. Rent matematiskt så tjänar jag ju på att vänta med att lämna tillbaka dem, eftersom kostnaden per dag då blir lägre, så att jag får mer valuta för pengarna. Det allra smartaste är förstås att vänta tills jag får krav om att ersätta böckerna eftersom de anses bortkomna. Först då behöver jag ersätta böckerna med de lånade böckerna. Vad tycker ni om detta, och vad har ni för fler åsikter om bibliotekologi? | |
| Mr_Betapet | 2009-03-14 11:48 | |
![]() | biblioteket är ett skämt | |
| -Robson - Ej medlem längre | 2009-03-14 11:49 | |
![]() | Jag anser att man i möjligaste mån skall undvika att utnyttja systemet. Att kunna låna böcker på biblioteken är en ynnest väl värd att värna om. | |
| le-lou | 2009-03-14 11:49 | |
![]() | jag fick så mycket skäll som liten av bibliotekstanten när jag var sen med hästböckerna att det hänger kvar som vuxen, hon var alltid arg och jag var alltid sen. Lånar sällan böcker på bibblan nu för tiden, känner mig bara stressad av att behöva hålla koll på ett datum TILL i livet. Jag skulle må skitdåligt rent ut sagt om jag var du nu E Soul haha.. fy, jag får magknip av din sits. Kanske har ni ett snällare bibliotek än vad vi hade? | |
| E Soul - Ej medlem längre | 2009-03-14 11:52 | |
![]() | Jag vet inte, jag har inte lånat böcker på hur många år som helst nästan, särskilt inte utan att återlämna dem i tid. Men det blir spännande att se. Jag gillar att leva farligt. | |
| pion ekrot | 2009-03-14 11:53 | |
![]() | Jag tycker det funkar bra, det känns gemytligt, hemtrevligt och generöst. Jag har själv en gammal bok som jag fortfarande behöver använda eftersom jag inte är klar med en uppgift relaterad till den, dock gnager den under några sekunder i månaden i mitt dåliga bibliotekssamvete. I övrigt tycker jag att lånekorten är rätt snygga i sitt genomskinliga rött, samt att högdalens nya bibliotek är superbt på alla vis. | |
| -Robson - Ej medlem längre | 2009-03-14 11:53 | |
![]() | Ha ha, kriminelle E Solu. | |
| Femme_Fatale | 2009-03-14 11:54 | |
![]() | Bibblan äger! Lämna genast tillbaka böckerna. Måste dock erkänna att jag också nästan alltid får böta. ;-) | |
| Skugga | 2009-03-14 11:54 | |
![]() | Jag håller med Robson, bibliotek är en guldgruva, lämna tillbaka böckerna i tid, det kan finnas de som väntar på dem. :) Vad fin du är, Robban! ;) | |
| hannaroman - Ej medlem längre | 2009-03-14 11:56 | |
![]() | Lämna tillbaka! Jag vill låna en bok som är utlånad. Inte kul. | |
| -Robson - Ej medlem längre | 2009-03-14 11:56 | |
![]() | Skugga 2009-03-14 11:54 "Jag håller med Robson, bibliotek är en guldgruva, lämna tillbaka böckerna i tid, det kan finnas de som väntar på dem. :) Vad fin du är, Robban! ;)" Åh, om jag blott finge låna en skugga av din uppenbarelse vore jag en lycklig man. | |
| annaHå | 2009-03-14 11:56 | |
![]() | Jag brukar låna massor av böcker, vissa återlämnas i tid, andra inte. Mina kalkyler visar på att jag ändå tjänar på att låna jämfört med att köpa böcker, eftersom avgifterna ändå inte når upp till vad det skulle kostat att köpa. Det känns pinsamt när man drar över tiden, ja. Till min glädje har de infört återlämningsautomater på mitt bibliotek, så man kan bara putta in böckerna utan att möta en kritisk bibliotekarie. För övrigt är jag en stor supporter av själva tanken med bibliotek! | |
| Samhall-Arne - Ej medlem längre | 2009-03-14 11:58 | |
![]() | Biblioteket är vinstdrivande företag. Jag har inte råd att låna böcker, det blir billigare att köpa. | |
| Skugga | 2009-03-14 12:00 | |
![]() | Ajaj, Robson, nu lockade jag dig från ämnet, snart blir vi mobbade, ska vi gå till chattråden o kela i stället? Lämna tillbaka böcker ja, skönt med en lucka, då kan man lämna tillbaka även utanför öppettiderna, visst har jag varit sen med böcker, o samtidigt svurit över de som är sena när jag själv står på kö för en bok... Motsägelsefullt... | |
| E Soul - Ej medlem längre | 2009-03-14 12:01 | |
![]() | I just det här fallet var en av böckerna reserverad, och därför kunde jag inte låna om den. Alltså finns det någon som väntar på den. Det vore bättre för samhället om jag väntar lite till med att återlämna den, eftersom den väntande certifieringsstuderande personen då tvingas köpa en ny bok, och konsumtionen hålls då igång i dessa kristider. Jag tror vid närmare eftertanke att jag ska låna upp alla attraktiva böcker jag hittar och behålla dem tills lågkonjunkturen är slut, och sen köpa aktier i Adlibris. | |
| pion ekrot | 2009-03-14 12:02 | |
![]() | : ) | |
| Skugga | 2009-03-14 12:02 | |
![]() | Clever, E... :) Vilket affärssinne! | |
| Eukonkanto - Ej medlem längre | 2009-03-14 12:10 | |
![]() | BIBLIOTEK <3 <3 <3 | |
| johhag | 2009-03-14 12:17 | |
![]() | Tacka vet jag universitetsbibliotek. Där kan man dra över tiden hur länge som helst utan avgifter. | |
| pennyjenny | 2009-03-14 12:57 | |
![]() | Hur kan du redan ha en skuld? Man har ju några dagars marginal. Eller, vi har det här iaf. | |