Spelrum
Giraffen44
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade70
Mobilspel
Pågående19 626

Forumkategorier

Användare Inlägg  
miss_ia2009-03-17 07:52
Antal inlägg: 288

Intressant historia?!
Jag har ett enormt intresse för ämnet historia. Men som alla andra har man speciella eror elelr personer som fascinerar mest. För mig är det åren mellan 1500-1950 som är speciellt: Engelska kungahusen med Henrik VIII och Elisabeth I, Napoleon, Det svenska kungahusen och de stora världskrigen.

Var ligger era intressen då det kommer till historia? Vilken historisk figur eller händelse får er att gräva ner er i faktaböckerna?

Femme_Fatale2009-03-17 08:07
Antal inlägg: 709

Gillar romaner med historisk anknytning rent allmänt.

Erik XIV var rätt intressant =)

Caligatia2009-03-17 10:51
Antal inlägg: 2187

Jag gillar antiken i området omkring medelhavet. Och då framförallt Egypten och Rom.
Favoriter inom det egyptiska riket är framförallt Ramses II och Cleopatra (de ligger inte särskilt nära varandra tidsmässigt dock)
Inom det romerska är jag framförallt intresserad av Julius Caesars liv, och är väldigt fascinerad av Brutus. Faktiskt!
- Det sägs att han försökte varna Caesar den där dagen han mördades, men att Caesar inte ville lyssna. När sedan mordet genomfördes hade han i stort att välja på att hjälpa till att genomföra det eller själv dö.

BenDavis2009-03-17 10:53
Antal inlägg: 470

Jag gillar det mesta inom ämnet historia men jag gillar inte det faktum att mycket av litteraturen är lögner, efterhandskonstruktioner och kvalificerade gissningar.

Napoleon sa väl något i stil med: Det är vinnaren av krig som bestämmer hur historian kommer se ut.

Entragian - Ej medlem längre2009-03-17 11:00
Antal inlägg: 426

Jag gillar hela historien, det finns mycket intressant från olika tidsåldrar. Men det jag snöat in på mest är 2:a världskriget...

miss_ia2009-03-17 12:02

BenDavis: men vad säger att det ÄR lögner och efterhandskonstruktioner? Såklart ingen kan säga att det är 100% sanning i allt, om dt inte finns 100% bevisat. Men för att förstå dagens samhälle måste vi kunna se till vår historia. Om allt är lögner och fiktiv sanning så är det ju ingen mening med samhället idag?!

NightRanger - Ej medlem längre2009-03-17 12:04
Antal inlägg: 1630

Jag är kanske lite senare än alla andra men fascinerad av seriemördare och sådan hemsk historia

kriminalhistorial helt enkelt

Viktor_M - Ej medlem längre2009-03-17 12:22
Antal inlägg: 1637

Krigshistoria är intressant, det finns mycket att hämta och mycket att lära. Det fina med historia är att man har möjligheten att se fatala misstag som begåtts genom tiden och blir mån om att samma misstag inte ska begås ännu en gång. Precis som du säger miss_ia, "för att förstå dagens samälle måste vi kunna se till vår historia.
Personligen är jag annars väldigt intresserad av konst- och musikhistoria. De olika ismer som skapats under de senaste århundradena, kulturens utveckling och förändring och så vidare. Finns inte mycket som är så kul som att sätta sig in i en gammal halvt galen kulturpersonlighets liv och leverne. Även där kan man lära mycket.

anneli72 - Ej medlem längre2009-03-17 12:28
Antal inlägg: 11612

Historia är ett avslutat kapitel för min del.

miss_ia2009-03-17 12:38

NightRanger: samma här. Jag är oerhört fascinerad över kriminalhistoria. Konstigt hur psykopaters sinne kan varaså intressant.

Viktor_M: Musikhistoria är så kul, men även konst. Och då man ser tillbaka på krigshistoria så innefattar detta också politik, vilket speglar sig djupt i musiken och konsten. Allt hör samman:)

Risotto - Ej medlem längre2009-03-17 18:47
Antal inlägg: 3069

Som barn var jag otroligt intresserad av den grekiska mytoliogin. Men mitt i särklass mest spännade historiska minne är då jag fick vara med som praoelev på en utgrävning av en gravhög från 900.talet.

NightRanger - Ej medlem längre2009-03-17 18:50

miss_ia Ja en Mördares sinne tänk om man fick rota på riktigt.
Det är alltid något som utlöser brotten för dom allra flesta.

jag är fascinerad av D.B Cooper flygkaparen som försvann utan ett spår samma sak me dom tre som rymde från Alcatraz deras släktingar har sagtatt dom får vykort och vissa tror sig sett dom på en golfbana i Florida

NightRanger - Ej medlem längre2009-03-17 18:50

miss_ia Ja en Mördares sinne tänk om man fick rota på riktigt.
Det är alltid något som utlöser brotten för dom allra flesta.

jag är fascinerad av D.B Cooper flygkaparen som försvann utan ett spår samma sak me dom tre som rymde från Alcatraz deras släktingar har sagtatt dom får vykort och vissa tror sig sett dom på en golfbana i Florida

Liisa-Pirjo2009-03-17 19:01
Antal inlägg: 55

Nutidshistoria...hittade en handvävd matta från Afganistan med Twintovers och attacker från Usa imed datum o texter invävda. Vävaren/väverskan är tydligen analfabet för bokstäverna är baklänges. Intressant "historia" det med fast inte så långt bak i tiden....men blir historia...

BenDavis2009-03-17 19:01
Antal inlägg: 470

miss_ia: Det jag försöker säga är att den historia som vi lär oss och som finns lättillgänglig troligtvis är ganska efterhandskonstruerad. Vid ett krig kommer ju vinnaren av kriget vara den som står för historian eftersom de vann. De som förlorade är oftast utmålad som skurken även fast det inte alls alltid varit så.

Men är man intresserad och källkritisk och inte köper allt så är historia väldigt intressant. Det roliga är ju att vi aldrig kan veta 100% om någonting, det mesta är teorier.

skogstorparn2009-03-17 19:14
Antal inlägg: 2287

svensk nutidshistora dvs dvs förvandlingen från bonde till industrisamhälle,genom dom bägge världskrigen och vidare fram till modern tid..både littratur å filmer,vem dehöver läsa sagor om greker när vi har en fantastisk historia själva?

sally93 - Ej medlem längre2009-03-17 19:32
Antal inlägg: 1032

Historia är kul, men som en del säger, mycket är efterhandskonstruktioner. Efter att jag lärde känna en arkeolog som berättat hur mycket som slängs bort,( eller inte tas med i noteringarna för att det t.ex är från 'fel' tidsålder osv) så ser jag lite mer kritiskt på historiska program.

anktejp - Ej medlem längre2009-03-17 20:26
Antal inlägg: 695

Jag tyckte Arn-böckerna var intressanta. 900-1100 talet när Sverige bildades från de mindre kungadömena. Fick mig att googla lite men jag har inte direkt läst in mig på ämnet i övrigt.

skogstorparn2009-03-17 20:32
Antal inlägg: 2287

arn böckerna har väl ungefär lika mycket verklighetsförankring som tolkiens samlade verk..

Tedacious2009-03-17 20:44
Antal inlägg: 1445

Jag älskar historia
strör mest ut det över tidsperioder, men något som verkligen fascinerar mig är svensk historia.
Stormaktstiden! synd bara att Karl XII har blivit stulen av nazister.

Annars är det framförallt världskrigen, medeltiden, romartiden/antiken

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?