Spelrum
| Giraffen | 7 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 10 |
Mobilspel
| Pågående | 18 844 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| monkkan | 2009-03-23 14:07 | |
![]() | Fågel kännare sökes Har funderat hela vintern...... Finns det någon som kan förklara varför det inte finns domherrar? Jag har införskaffat ett fågel hus. Där jag trodde det skulle vimla av fåglar..... icke en och annan dyker upp. Har en barndoms bild i huvudet där det var jätte många fåglar och då bla dom herrar. Har inte sett en enda dom herre och när jag tänker efter så har jag inte sett nån på flera år. Var är dom? | |
| sanlin | 2009-03-23 14:09 | |
![]() | Har ingen aning tyvärr men har också saknat dem. | |
| missyTessy | 2009-03-23 14:18 | |
![]() | Jag tror att de flesta fåglar flyger omkring där de vet att det finns mat. Alltså så finns de hos trogna fågelmatare. Har sett massor med fåglar och då pratar jag både domherrar och andra småfåglar | |
| monkkan | 2009-03-23 14:26 | |
![]() | Kan dom finnas uppåt eller nedåt i landet? själv bor jag i en förort i sthm | |
| hakwa - Ej medlem längre | 2009-03-23 14:29 | |
![]() | Domherrar har jag haft hemma i år. Tror dom flyttar omkring beroende på hur vintrarna är, således trycks dom längre söderut ju värre vintern är. Så det är nog det som styr var dom är. | |
| monkkan | 2009-03-23 14:40 | |
![]() | vi har ju haft milda vintrar i sthlm men inga domherrar. Finns det någon som sett domherrar i stlms området de senast åren? | |
| YlBjörn | 2009-03-23 14:47 | |
![]() | Här finns domherrar, bor i södra norrland. De kommer ut ur skogen och sitter och kvirrar i björkarna ibland. Men söderut vet jag inte? | |
| monkkan | 2009-03-23 15:01 | |
![]() | ville verkligen veta.... Men som vanlig i många av dom här trådarna så är det roligare att hacka ner och hitta alla fel... ger upp.. | |
| oddball63 - Ej medlem längre | 2009-03-23 15:04 | |
![]() | nä gör inte det monkkan. bry dig inte om de där . saknar domherrarna här oxå. bor i skogen i Värmland o har inte sett en endaste på 2 vintrar nu. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-03-23 15:04 | |
![]() | monkkan, ge inte upp för att vi larvar oss. Jag gillar fåglar men kan ingenting om dem. Fråga mrperfect här på beta, han är fågelkunnig. Lycka till! :) | |
| Niko2008 | 2009-03-23 15:24 | |
![]() | Nu har jag läst på www.artportalen.se, där finns observationer av domherrar vid bl a Norra Järvafältet i Stockholm. Domherrarna är av naturen ganska skygga och lever gärna i granskog. De kommer oftast fram då tillgången på föda är dålig, då kan man se dem fröborden. Denna vinter har förmodligen varit så pass mild att tillgången på föda har varit god. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-03-23 15:33 | |
![]() | Monkkan, det här är en ordspelssajt, vars medlemmar älskar att använda språket på bättre och bättre sätt. Toleransen för särskrivningar och korkat språk är tyvärr inte särskilt stor här. Vad gäller domherrar, så verkar antalet vara ovanligt litet i år, även här i södra Lappland. Som det finns sorkår och myggår, finns det säkert domherreår också. De ökar nog i antal om ett par år. Här finns de sparsamt, trodde att min katt hade decimerat antalet men han har då inte härjat i Sthlm med förorter. | |
| Margana | 2009-03-23 15:46 | |
![]() | Här i Bergslagen finns det domherrar...inte så länge sen jag såg dem =) | |
| Maad Max | 2009-03-23 15:47 | |
![]() | Jag såg en domherre för några veckor sedan utanför mitt fönster, först då reagerade jag på att jag inte sett någon på flera år, bor i Göteborg för övrigt. Vad det gäller särskrivningarna så, visst lade jag märke till dem, men om TS skriver en seriös fråga så tycker jag att det är respektlöst att komma med ett inlägg enbart för att märka ord..... nu ska jag äta sen fru kost! | |
| foxy_1 | 2009-03-23 15:47 | |
![]() | Bor i småland och här ser jag bara domherre om det är snö och vinter. När vi var i sälen vid jul (minus 16 grader) så var det domherrar och hälsade på oss där.. det är väldigt vackra fåglar men verkar som de gillar snö och kyla | |
| Mouche - Administratör | 2009-03-23 15:51 | |
![]() | För att inte vissa ska känna sig utpekade som varande personer som har sänkt sig till att försöka göra spektakel av andra människor så har jag plockat bort allt sådant onödigt tjafs från tråden. Det är väldigt lätt att ständigt hitta fel hos andra...avsevärt mycket svårare att se sina egna tydligen! Mouche | |
| Mouche - Administratör | 2009-03-23 16:00 | |
![]() | Tillägg: Jag tycker att alla i Perfekta Klubben, alltså de som alltid hittar minsta lilla fel hos andra, ska ta och läsa det TS skrev: 2009-03-23 15:01 Hon ger alltså upp bara för att ni t.om var tvungna att hoppa in med dumheter i hennes tråd om småfåglar. Vad liknar sånt egentligen? Och jag vill INTE se några, vare sig bortförklaringar eller ursäkter i den här tråden! Mouche | |
| fairflower | 2009-03-23 16:16 | |
![]() | Jag har sett ovanligt många domherrar denna vinter, bor i Sundsvall. Vi har mycket snö, så det beror nog på matbrist i skogen, som andra har skrivit. | |
| Niko2008 | 2009-03-23 16:18 | |
![]() | Jag tror att de små liven är väldigt petiga med var de vill vara, har serverat solrosfrö i säkert 10 år, skyddande buskar finns i närheten och talgoxar, blåmesar, nötväckor gulsparvar, pilfinkar tycker att det är kalas men domherrarna vill inte alls. Kanske att de är sådana lokalpatrioter att de inte vill pröva ny ställen. De vill ha bra sittplatser vid fågelrestaurangen eller fågelbordet för att vara mindre lustig. | |
| ewaleena - Ej medlem längre | 2009-03-23 16:24 | |
![]() | Bra rutet Mouche! Här i Dalarna har jag faktiskt inte heller sett några domherrar nu när jag tänker efter. Jag tror som foxy att de små liven vill ha ännu kallare än det vi erbjuder, ca -10 grader, eller så har Niko rätt om att det är kräsna och flyger bara dit de är vana att det serveras rätt mat. | |