Spelrum
Giraffen12
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
7
Inloggade19
Mobilspel
Pågående19 330

Forumkategorier

Användare Inlägg  
megasen2009-03-30 06:55
Antal inlägg: 450

Ett renrasigt helvete! Rätt eller fel

DOKUMENT UTIFRÅN visade ett programm igår om Hundar som inte kan gå, som skriker av smärta eller som knappt kan äta för att nosen är för kort.

Många renrasiga hundar avlas fram för sitt utseendes skull - med katastrofala konsekvenser. I förra årets mest uppmärksammade brittiska dokumentär avslöjas hur ett stort antal hundar plågas helt i onödan. Allt för att ägaren vill ha en champion.

I programmet så berättade reporten om´att vissa hundrasers genetiska egenskaper har förändrats med 80 % från ursprunget.

JAG blir beklämd över hur en del uppfördare i programmet inte vill kännas vid detta.

Hur långt får man gå för att få den perfekta hunden?

I Usa designar man ju sin baby så vem vet hur vi människor´kommer att se ut i framtiden....

Isch..

//Megasen

emman2009-03-30 07:42
Antal inlägg: 1630

"I USA designar man ju sin baby"

källor på det tack?

-Nephelia-2009-03-30 08:10
Antal inlägg: 1217

Människan plågar djur till döds på alla sätt, allt för att tillfredsställa människors behov. Så är det bara, och kommer tyvärr att förbli.

Mekano - Ej medlem längre2009-03-30 08:16
Antal inlägg: 182

Härstammar inte alla hundar från någon slags dingo eller varg? Hur är det ens möjligt att få fram så otroligt olika hundraser?Jag har inte tänkt så mycket på det där förut, men när du säger det så...
Hur bra är det egentligen för taxen att ha en jättelång rygg och jättekorta ben. En jag kännner har en jätteliten tibetansk hund som andas jätteroligt när han går. När jag tänker lite mer så kanske det inte är så roligt trots allt. Ja, det här är faktiskt underligt att vi inte tänkt mer på. De hundar som inte har päls? Hur bra är det då? I Sverige dessutom. De här pyttesmå hundarna som folk har ser ut som att de håller på att frysa ihjäl hela tiden. Hur länge lever en sån hund?

Smichael2009-03-30 10:13
Antal inlägg: 32

"Människan plågar djur till döds på alla sätt, allt för att tillfredsställa människors behov." Yes, det kallas kapitalism..

boffertomte2009-03-30 10:23
Antal inlägg: 1128

Mekano, det var ett jättebra vetenskapsprogram på svt för ett tag sen om hundar. Hundar har instabilt genom. Därför finns det väldigt stora variationer inom arten - jfr t ex chihuahua och grand danois.

Mysteriet - Ej medlem längre2009-03-30 10:26
Antal inlägg: 132

"Rätt eller fel" är väl ändå en rätt märklig frågeställning.
Ingen vid sina sinnens fulla bruk kan väl tycka att det är rätt att avla sönder hundar så att de inte kan gå eller andas.

trashone - Ej medlem längre2009-03-30 10:36
Antal inlägg: 18678

För att få den perfekta hunden får man gå hur långt som helst.

Minta2009-03-30 10:48
Antal inlägg: 20042

Det tycks handla om förutsägbarhet för utställningsdomare. En hunddomare ska kunna gå till rasstandadredn och se hur nära hunden h*n bedömer ligger den. De verkar ha ogenmsträngliga skygglappar.

megasen2009-03-31 06:51

emman..läs "The Genetics Revolution... b la...o det jag menar är att man väljer bort vissa gener och väljer vissa starka gener och det är att designa sin egen baby enligt mig. Man gör ett urval typ

megasen2009-03-31 07:10

emman---´focus i denna tråd är på hur vi "förstör" våra hundar....slutpläderingen kring att vi ändrar gener hos människor av olika anledningar har ju finns länge...är det etiskt rätt?? jaa det får ni avgöra jag har min åsikt och sen är väl rätt tydlig kanske.....

källa Megasen egen fundering efter år av läsande kring ämnet genetik och dylikt..
(//Megasen

Mimikryp2009-03-31 07:17
Antal inlägg: 9057

Jag ser verkligen inte poängen med att ha en hund som är heeelt jävla renrasig. När jag skaffar hund är det ingenting jag kommer att bry mig om.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-03-31 10:12
Antal inlägg: 7605

Den "perfekta" hunden och den "perfekta" människan är idioti.
"Best in show" är inte vad jag kallar meningen med livet.
ALLT djurplågeri borde vara förbjudet.
Vem vill förresten skaffa ett husdjur, som med tiden får svår epilepsi eller andningssvårigheter bara pga hård avel. Hitlerfasoner.

le-lou2009-03-31 10:13
Antal inlägg: 17500

hemskt är vad det är.

sally93 - Ej medlem längre2009-03-31 11:02
Antal inlägg: 1032

Nu såg jag inte programmet men det låter förfärligt. Det finns avarter i allt, djurhantering inget undantag och även hund/djursporten drar till sig konstiga människor utan egentlig känsla för eller handlag med djur.
Men efter nästan 40 års aktivt hundliv, uppfödning och tävlande inom bruks/utställning m.m så måste jag säga att jag snarare är förvånad över hur friska våra hundar är.
Under alla dessa år har jag haft en enda hund som varit "sjuk". Hudproblem.Vilket påstods vara 'vanligt' i rasen'.
Den blev dock fullt frisk efter övergång till naturlig mat. Så var det med den "sjukdomen"!
Vi tar ut dom från inomhustemperatur rätt ut i kylan- dom blir aldrig förkylda eller ens snuviga. Dom går barfota på nedsmutsade vägar och andas in bensinångor. Dom slickar i sig allt möjligt ute, inte ens lösa i magen blir dom.

Dom lever ett, för hundar egentligen onaturligt liv hos oss, inte ens naturlig föda ger vi dom. Dom nyser inte ens!

Gamla blir dom oxå. Har en 16- årig, fortfarande frisk och pigg, om än med numera nedsatt syn, flerfaldig champion hemma. Hennes barn, snart lika gamla, är även dom nu upp i hög ålder, fullt friska.
Fick för ett par år sedan ta bort en 15-årig hund p.ga olycka, inte sjukdom.
Mina hundar är dock inte äldst i grannskapet. Här finns 2st 18-åringar:-)

Kackze - Ej medlem längre2009-03-31 11:39
Antal inlägg: 6

Jag såg detta vidriga program och jag fattar inte hur människor så totalt kan missuppfatta sin roll i naturens värld. Jag har hela mitt liv haft hund och ingen har dött av sjukdom eller genetiska defekter utan arbetat med mig genom jakt, vaktat, vallning mm.

Tess 082009-03-31 11:41
Antal inlägg: 18003

Dom tar troligtvis det mest otroliga och avskyvärda!
Inte tar de upp små trevliga kennlar som vill avla fram hälsosamma renrasiga djur... det slår inte lika bra

Goliath II - Ej medlem längre2009-03-31 11:46
Antal inlägg: 460

De är inte ens fina. Vem vill ha en hund som ser ut som ett missfoster?? Gäller även vissa kattraser.

trashone - Ej medlem längre2009-03-31 12:08
Antal inlägg: 18678

Det är som vilken hobby som helst. Vi vill ha sötare hundar, likaväl som vi vill ha kor som ger mer mjölk eller tjurar som har med muskler. Ett litet program och ramaskri, ni är lite roliga.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-03-31 12:13
Antal inlägg: 7605

Det är ju aktuella händelser och tv-program man pratar om för stunden. Djurens väl och ve finns dock alltid i mina tankar.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?