Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 712

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Prositi2009-04-02 09:27
Antal inlägg: 539

Folk som röker.....
Finns det något värre än folk som röker på ballkongen under där man bor?
Det är klart att det finns värre saker än det, men jag tycker det borde förbjudas.
Nu har jag själv varit rökare,men lagt av med det helt och hållet.
Men att just man inte ens kan sitta på sin ballkong och njuta av vädret i lugn och ro utan att man ska känna en enorm röklukt och stank under flera minuter.
Få i sig skiten som man kan bli rejält sjuk av pga att någon annan ska stå och röka.
Passiv rökning är ju lika farligt om inte rent av farligare, det är ju bevisat.
Nästan så man känner för att starta en anti-röka-på-ballkongen kampanj.
För det är säkert många mer än jag som stör sig på det och tycker det är jobbigt att inte kunna vädra med mer utan att det ska komma en stank av rök.

Kanske ska starta en demonstration på torget där vi går ett helt gäng med banderoller och en megafon och skriker
"Sluta röka på ballkongerna"

Kan ju räkna med att jag får en hel del mot mig om jag gör det.....alla de som röker...
Men även det att de sitter på bänkar med mer på stan och röker, på fik med mer.
Det stör och är jävligt jobbigt att man inte ens kan sitta på en bänk och njuta av solen, sedan mitt i allt känner man en stank av rök pga att någon satt sig på en bänk nära och sitter och röker.
Nej, bort med rökning!!!

Även om man själv lägger av att röka får man ju ändå i sig skiten pga av andra som röker.

Vill ni röka och dra i er skiten så gör det, men gör det så vi andra slipper lida av det!!!!

susila2009-04-02 09:46
Antal inlägg: 459

Det är värre när de röker på balkongen över en och slänger ut sina osläckta fimpar över räcket när det blåser.
Om man klarar av att hålla reda på sina fimpar tycker jag att det är helt ok att röka på sin balkong. Man behöver inte vara så förbannat kinkig. Jag röker dock inte själv. Det stör mig en miljon ggr mer när grannarna spelar makalöst entoniga dataspel hela kvällarna.

Viktor_M - Ej medlem längre2009-04-02 09:48
Antal inlägg: 1637

Jag är beredd att hålla med till viss del. Det är lite jobbigt att behöva bli utsatt för andras rökande när man är i hemmet. Å andra sidan så förstår jag rökare som inte vill röka inomhus. Däremot så tycker jag väl spontant att det är okej att röka på uteserveringar. Motsägelsefullt i och för sig, med tanke på att man stiftade en lag mot rökning på restauranger och caféer för att det skulle bli bättre arbetsmiljö för anställda. Men jag antar att samma anställda måste servera utomhus också. Hur som helst så vädrar det ofta lite bättre på en uteservering än på en balkong. Det är min erfarenhet.

ajohansson2009-04-02 09:51
Antal inlägg: 125

Jag har själv varit rökare, men låt dom röka! Gnäll inte ! gå in och stäng din dörr, eller ta en promenad! motion och frisk luft får du då!
Anette

Viktor_M - Ej medlem längre2009-04-02 09:55
Antal inlägg: 1637

ajohnsson: Det finns hur som helst folk med hälsotillstånd som gör dem mycket känsliga för rök. Rök som de inte själva valt att inhalera och rök som absolut inte hör hemma i deras egna hem. Så frågan tåls nog att diskuteras.

Marjata2009-04-02 10:05
Antal inlägg: 13

Var FÅR man röka då? Visst kan jag förstå att det inte luktar gott med rök på balkongen men hur ofta röker grannarna då? Jag kan förstå ditt klagomål om någon sitter och kedjeröker under dig men annars tycker jag att du får gilla läget...
Som rökare själv så vet jag snart inte var man törs röka, lyckligtvis bor jag i villa men trots det så har jag hört kommentarer av folk som går förbi på vägen! Jag försöker alltid gå undan i folksamlingar och hålla mig på behörigt avstånd från entréer men någonstans känns det som om det blivit hetsjakt på rökare...
Ska vi kanske utrustas med helkroppsparaplyer med hög skorsten eller borde det finnas rökrum i parkerna? Det finns ingen hejd på restriktionerna...

BenDavis2009-04-02 10:07
Antal inlägg: 470

Viktor_M: Det finns allergihus att bo i för såna som är mycket känsliga för rök, parfymer etc. Till och med i Stockholm brukar det finnas lediga lägenheter i såna hus.

Personligen tycker jag att det gnälls för mycket på saker och ting. Vem säger att din balkong ska vara odör-fri? Och nej, jag röker inte.

Marjata2009-04-02 10:07

(En annan aspekt som är intressant i sammanhanget är alla de människor som badar i parfym innan de er sig ut i vimlet, lika många har besvär av starka dofter som av rök men det finns ingen som jagar bort parfymbombare....)

ajohansson2009-04-02 10:10
Antal inlägg: 125

Viktor: jag förstår detta men jag tycker bara att rökare har alltid varit utsatta för på hopp hela tiden, ibland e de tråkigt att höra och läsa för de kan ältas i de oändliga , så jag känner att jag vill bara försvara rökare !
Men vem är perfekt?

Prositi2009-04-02 10:18

Men vad fan ger rökare rätt att förstöra vår hälsa?
Er rök drabbar ju så många andra än er själva.
Sedan ska man inte ens snacka om alla fimpar som ligger på gator och torg....

mommesfrites - Ej medlem längre2009-04-02 10:19
Antal inlägg: 7605

Marjata ,inse fakta: rökare ÄR en hälsorisk för alla, som befinner sig i närheten. På Norrlands Universitetssjukhus (NUS) ställer läkarna ultimatum på många operationer; de opererar inte patienter, som inte har varit rökfria i minst två månader.

Prositi2009-04-02 10:21

Rökare förstör samhället....tänker både på att deras rök drabbar alla andra.
Sedan ska vi inte ens snacka om alla pengar som vården lägger på att operera folk som har olika sjukdomer som beror på att de har rökt.

KARR02009-04-02 10:23
Antal inlägg: 284

Prositi, du kan väl tala om för rökarna hur du själv gjorde eftersom även du tillhört denna stinkande grupp! För jag antar att du själv aldrig rökte på balkonger, bland folk, på stan, på serveringar...?

Visserligen tycker jag cigarettförsäljning borde kriminaliseras helt och hållet men nu är det ju tillåtet

toovrida2009-04-02 10:24
Antal inlägg: 121

Prositi...När du rökte vad befann du dej då? utsatte du aldrig några andra för tobaksrök?

Marjata2009-04-02 10:27

Visst vet jag att det är skadligt att röka och precis som jag tidigare skrev så försöker jag verkligen hålla mig på avstånd från folk då jag syndar men det finns snart ingenstans där man får röka...
Vad det gäller fimpar så tycker jag också att det är vidrigt och jag anser att man har en skyldighet att ta reda på allt skräp efter sig!

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-04-02 10:28
Antal inlägg: 2032

Men faktum är ju en gång för alla att många människor röker, hälsorisk eller inte. Man får nog tåla att folk röker på sin balkong, även om det luktar illa, tyvärr. Var ska de annars vara om de inte ens får röka i sitt eget hem? Att det luktar rök någon gång ibland kan väl upplevas som störande, men det är ju ändå utomhus så det försvinner väl rätt snabbt och faran met att inahlera sekundärt är väl ganska minimal när man befinner sig ute?
Jag är själv ickerökare och jag tycker det kan vara äckligt när någon står och blossar precis brevid i tex busskön, men på sin balkong får man väl nästan göra som man vill?
Alla kan inte vara nöjda samtidigt, och även rökare ska väl tas viss hänsyn till också även om man nu är så pass dum att man en gång tagit upp den ovanan...
Visst ligger det äckliga fimpar överallt på gatorna, men det gäller även gamla snusar, burkar, krossat glas, hundskit osv, men om vi skjuter alla rökare så har vi ju kommit en bit på vägen.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-04-02 10:28
Antal inlägg: 7605

Jag är också f d rökare. I början av 80-talet hade man rökrum även på BB. Jag har skuldkänslor över mitt förflutna men begrep inte bättre då. När jag insåg och tog till mig effekterna av rökande slutade jag!

Prositi2009-04-02 10:29

Som svar till era frågor om var jag rökte.
JO, jag rökte på ballkonger, på stan med mer.
Hade ingen tanke på att jag förstörde för andra, men jag slutade ju med att röka med.
Eller hur?

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-04-02 10:30
Antal inlägg: 2032

Alla är kanske inte lika duktiga som du prosit, dessutom finns det ju många som inte vill sluta heller, och sist jag kollade så är det ett ganska fritt samhälle vi lever i. Förstår helt och fullt din indignation, men tyvärr så måste du nog gilla läget helt enkelt.

Marjata2009-04-02 10:34

Menar du Prositi att när man slutar kan man beklaga sig ohejdat och samtidigt vara förlåten för all skit man spridit under tiden som rökare... Lite dubbelmoral här, kanske?

Jag tycker att man ska visa hänsyn i alla lägen men jag har inte för avsikt att springa ut iskogen och gömma mig när jag blir röksugen. Håller med om att passiv rökning är farligt men förstår inte riktigt hur man som för detta rökare själv tappar all förståelse för att det faktiskt är ett beroende...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?