Spelrum
Giraffen6
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade6
Mobilspel
Pågående19 309

Forumkategorier

Användare Inlägg  
megasen2009-04-06 07:37
Antal inlägg: 450

Skoltoan ett arbetsmiljöproblem för unga!
Ska det vara en sådan skillnad mellan elevers-gentemot vuxnas? Illa att de prioriteras olika bara för att barn inte säger ifrån eller lyssnas på. Eller vad säger ni??

Många elevtoaletter på landets högstadieskolor är trånga, snuskiga och nedskräpade. Nästan var fjärde av de toaletter som Sveriges Radio granskat på över 150 skolor i landet var ofräscha eller rena svinstior.

//M

hussar2009-04-06 07:41
Antal inlägg: 328

Men det är ju ungdomarnas ansvar att INTE skräpa ner och svina ner, ju , det är ju deras fel, då får dem leva i skiten.

Varje skola bör ha som regel att eleverna får städa, då jäklar skulle de inte svinats ner lika mycket...

megasen2009-04-06 07:44

Joo visst kan EN DEL elever vara del i att det smutsas ner, men undrar lite hur stor procent av eleverna som skräpar,skitar ner. Ska det drabba alla då??- //M

Ps kan hålla med om att visst kan elever städa DS

Bitte - Administratör2009-04-06 07:51
Antal inlägg: 24223

Inget nytt problem så var det redan på min tid på högstadiet, och då pratar vi -70 tal, det var skitigt och äckligt på toorna på skolan,, man valde vissa som faktiskt var lite bättre än de som låg i allmänna korridorerna

Bitte

hussar2009-04-06 07:56

tja, om alla elever får vara delaktiga i att städa, inne och ute på skolgården bland annat så är det inget annat än karaktärsdanande.. anser jag.

Nattravn - Ej medlem längre2009-04-06 08:00
Antal inlägg: 9141

Så länge de överhuvudtaget existerar är jag nöjd. Annars har man ingenstans att gömma sig på rasten.

Doris no 1 - Ej medlem längre2009-04-06 09:02
Antal inlägg: 93

Elevernas toaletter är naturligtvis inte sämre pga något annat än hur de används. På lågstadiet (och även högre upp om jag drar mig till minnes) så har vissa ungar grymt svårt att pricka rätt och använda bara en-två pappershanddukar bara som exempel. Dessutom är de ofta usla på att spola (gymnasiekompetens nödvändig??) och undvika lämna ospolbara grejer kvar. Klart det blir grisigt när de sedan bara låter det vara. Kan vara idé att föräldrarna börjar lära sina ungar lite hyfs!!?

Marjata2009-04-06 09:32
Antal inlägg: 13

Jag håller med om att toaletterna på skolan är en katastrof!
Jag har tre barn på lågstadiet som tycker att det är jobbigt att använda toan på skolan. En av dem föredrar att hålla sig hela dagen eftersom toaletterna är äckliga.
Det är inte bara att det skräpas ner det är också dåligt vattentryck och svårt att spola. Jag tycker absolut att de ska lära sig ta ansvar men jag tycker också att någon eller några vuxna ska ansvara för att det hålls efter.
Som det är nu städas toaletterna en gång per dag, innan skolan börjar. Vid lunch kan papperet vara slut och golvet vått av sexåringars ståkissande, inte kul och helt klart ett arbetsmiljöproblem :-(

emmylicious2009-04-06 09:36
Antal inlägg: 4501

*tänker tillbaka på högstadiet*
Japp, minimala och äckliga. Helt klart.
Gymnasiet däremot... Superbra! :)

pennyjenny2009-04-06 09:57
Antal inlägg: 528

På låg- och mellenstadiet var toaletterna förskräckliga. På lågstadiet gjorde vi i vår klass två stora skyltar som sattes på våra två toaletter. Med stora bokstäver stod det SPOLA och så målades det vackert på. Ett trevligt inslag på de annars vidriga toaletterna. Jag höll mig hellre... När vi kom till högstadiet var toaletterna nya och fräscha så under de tre åren upplevde jag aldrig att de var snuskiga. På gymnasiet var de inte nya, men det var alltid städat. Fast det är klart, de flesta har väl vuxit upp såpass att de faktiskt kan gå på toaletten ordentligt när de börjar på gymnasiet.

Göllefjön2009-04-06 10:31
Antal inlägg: 203

"Men det är ju ungdomarnas ansvar att INTE skräpa ner och svina ner, ju , det är ju deras fel, då får dem leva i skiten.

Varje skola bör ha som regel att eleverna får städa, då jäklar skulle de inte svinats ner lika mycket.."

Varför ska ALLA elever lida för att ett fåtal svinar ner? Ska det vara så på arbetsplatser också, att någon gris smutsar ner och andra ska städa efter honom/henne?

Goliath II - Ej medlem längre2009-04-06 10:49
Antal inlägg: 460

Det är det som kallas för lokalvård.

Goliath II - Ej medlem längre2009-04-06 10:49
Antal inlägg: 460

Eller att vara fru/mamma

Göllefjön2009-04-06 11:02
Antal inlägg: 203

Men lokalvårdare får betalt. Och mammor har själv valt att skaffa barn.

Visst, unga ska lära sig att hålla rent och det är nog bara bra att man får hjälpa till att städa i skolan, men problemet är ju att det inte finns några pengar. Om man har en toalett på typ 20 barn måste man ju städa den ofta, för det blir skitigt. Men ingenting får ju kosta när det gäller skolan och då låter man hellre eleverna ha sunkiga toaletter...

hussar2009-04-06 11:05

Llart alla ska lida, alla lider ju av att nån gör fel saker på offentliga utrymmen, oftast, iaf när det gäller toaletter etc.

Då är det klart att alla har ansvar, ju..

Viktor_M - Ej medlem längre2009-04-06 11:11
Antal inlägg: 1637

när jag gick ut högstadiet för 5 år sen så var det precis som TS beskriver vad gäller skoltoaletterna och jag kan försäkra er om att även nu (då) så lägger man ett kollektivt ansvar på ungdommar och lärares arbetsmiljö prioriteras lång högre än elevers. Å andra sidan begriper jag inte hur man skulle kunna lösa problemet. Och jag tror att skolledningar har samma tanke. Man kan inte ge alla varsin personlig toalett, det säger sig självt. städa toaletterna 7 gånger om dan låter inte heller så troligt.

heeting - Ej medlem längre2009-04-06 11:35
Antal inlägg: 442

När jag gick i högstadiet hade varje klass varsin toalett och jag tror att det hjälpte.

Yonderboy - Ej medlem längre2009-04-06 11:58
Antal inlägg: 1661

Låt alla ungdomar hjälpa till att städa och hålla skolan ren.

halalgren2009-04-06 12:48
Antal inlägg: 59

Någon som besökt en riktig byggtoa?
Där snackar vi

megasen2009-04-07 07:19

Debatten fortsätter kring toafrågan- Nu har man tagit reda på hur många elever det går per toalett- regeln säger 15/toa men på vissa skolor går det 30/toa..hmm jaa vad säger ni är detta rimligt..?

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?