Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 3 |
Mobilspel
Pågående | 20 100 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
zorrro - Ej medlem längre | 2009-04-09 12:36 | |
![]() | Dra ner på din konsumtion?! Om du skulle dra ner på din konsumtion vad skulle du dra ner på först? Vad skulle du dra ner på sist? Jag skulle absolut dra ner på godis och köra bil(köpa bensin) först. Sist skulle jag släppa fruktinköp. | |
JaapConrad - Ej medlem längre | 2009-04-09 12:50 | |
![]() | Själv skulle jag dra ned på tv-tittandet. Iofs mer tidskonsumtion än pengakonsumtion, men... | |
Nattravn - Ej medlem längre | 2009-04-09 12:53 | |
![]() | Hur drar du ner din konsumtion genom att köra bil ovch köpa bensin? | |
Nattravn - Ej medlem längre | 2009-04-09 12:53 | |
![]() | 'ovch' är latin och betyder 'och'. | |
eviltyrus | 2009-04-09 12:58 | |
![]() | Jag skulle dra ner på att äta mat ute, lunch då ibland. Men det är inte alltid man orkar ställa sig att laga mat på kvällarna för dagen efter eller göra storkok. Kanske om det blev riktigt knapert skulle jag dra ner på kaffedrickandet också. | |
wildman | 2009-04-09 13:04 | |
![]() | Svårt val. Varför skulle man dra ner på det då? Hela vårt välstånd bygger på att vi konsumerar. Men skulle jag dra ner på något så är det väl kläder i första hand. Vi köper ju genomgående klart mer kläder än vi behöver. Sist skulle jag nog dra ner på bilåkandet eftersom det är det som ger mig mest glädje. (Inte bilåkandet i sig, men möjligheten att ta mig till vänner, bekanta och rekreation) | |
Badkrus | 2009-04-09 13:15 | |
![]() | Läskdrickandet.... | |
Lindalainen | 2009-04-09 13:18 | |
![]() | jag skulle dra ner på öldrickandet. och kanske godiset. sist skulle jag nog dra ner på mjölk. för det går inte att leva utan! =) | |
hungerstrejk | 2009-04-09 13:27 | |
![]() | Jag skulle dra ner på 1. Pokerspelandet 2. Öldrickandet 3. Snusandet. | |
oeronbarn - Ej medlem längre | 2009-04-09 14:00 | |
![]() | inte hungerstrejk då? den ultimata fingervisningen mot konsumtionssamhället, och så blir man smal och lyckad samtidigt. | |
dragabol | 2009-04-09 14:04 | |
![]() | 1.charter 2.restaurangbesök 3.klädinköp | |
Peddape | 2009-04-09 14:14 | |
![]() | Utländskt kött. | |
NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-04-09 14:17 | |
![]() | Själv så har jag dragit ner på , Godis ätandet till en nivå då jag köper godis kansk 5-6 gånger per år. Jag har gått från att festa 3 gånger i veckan till att dricka 2-3 gånger per år. Jag har gått från att äta ute minst 1-2 gånger per dag till att äta ute kanske 10 gånger per år. Jag gav bort min tv för nånstans 10 år sedan. Jag äter ingen medecin eller tar några droger längre. Läsk kommer inte på tal annat än i speciella fal då maten kräver det, så kanske 4 gånger per år. Jag har även slutat använda kemikalier i håret. Det enda jag har kvar är nikotinet, något som jag har halverat. Har dock gått över till råtobak, så dagskostnaden ligger på 3-4 kronor jämfört med tidigare 45 kronor. När jag var proffessionellt aktiv så hade jag även leasing bil som kostade mig någonstans 6000 i månaden inkl bensin, något som jag inte behöver oroa mig för nu. Nu åker jag hellre buss eller kommunalt. Klädesmässigt har jag även blivit enklare, även om jag fortfarande köper det jag vill ha så slipper jag ha en dyr företags och stureplans garderom för 20 000:- på mig. Nu räcker det med t-shirt, sneakers och jeans Jag har dock ökat antalet nyttiga fiber i maten, bakar hellre kanelbullar med riktigt smör, dricker fortfarande kaffe. Inte nog med ovanstående så har belöningen varit att jag gått ner 26 kilo från 96 kilo på 183 cm. Jag ser ung och fräsch ut, slipper stressen och förbrukar nog bara 15% av den elen jag gjorde tidigare. Känns mycket bra och termen "Less is more" känns lämplig. | |
dragabol | 2009-04-09 14:44 | |
![]() | WOW! imponerande - känner mig som en usel konsument :) | |
eviltyrus | 2009-04-09 14:53 | |
![]() | Faktiskt väldigt inspirerande NIS, inte för att jag konsumerar så mycket mer än vad du gör men att göra en så dramatisk förändring av levnadsvanor. | |
eviltyrus | 2009-04-09 14:56 | |
![]() | NIN (NameIsNobody) skulle det vara. | |
trashone - Ej medlem längre | 2009-04-09 15:04 | |
![]() | Jag unnar mig ungefär nada så vetefan var man kan börja dra ner. Datorprylar kanske men det vill jag icke. | |
NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-04-09 15:18 | |
![]() | Jag tror det handlar mycket om att finna sig själv i alltet. Själv så befann jag mig i en kapitalistisk bransch som offer för orsak och verkan av livets gilla gång. En tuff start i livet som gjorde mig till en fighter. Jag tjänade uppåt 120 000 kronor i månaden, mina ideal var formade mycket av massmedia och normen över hur saker och ting skulle vara. Under ytan så hade jag djupare insikter med mig i bagaget som gick i klinch med materalismens och egoismens övertygelser, något som ytterst gjorde att jag mådde dåligt, för intuitivt kände jag att jag visste bättre men att praktik inte tillät mig att få vara den jag var. Jag försökte förståss då maxa med det som jag var sagd till att va bra för mig. Kände mig obalanserad, överkonsumerande. Till slut så kändes allt som ett tomt skal, eller en skalbagge med tuff yta och litet skört inre, folk såg en mig för vad jag hade på mig och inte vad jag gjorde i praktiken och ja, hur deprimerande är det inte när man känner att man får ligga för att man har pengar och kostym och inte för den person man är? Som tur är så hittade jag mig själv genom självmedecinering av gröna löv, jag föll tillbaka in i mig själv, åkte ut och reste runt i världen utan krav på arbete. En form av själsresa. Lyckligtivs hade jag pengar med så jag kunde uppleva alla dom drömmar jag hade, köpa segelbåt och lära sig och segla osv. Det fanns utrymme till att vrida och vända på allt inre och yttre. Även om jag själv kategoriserar mitt liv som både mardröm och oslagbar dröm så har jag äntligen landat och är otroligt glad att jag fått vara med om de bra sakerna, det är saker som gör många avundsjuka. När det kommer till det jobbiga så är det stoff för en framtida bok kanske. Ytterst nu, så är kyrkråttorna rikare men vad gör d, det viktigaste är att jag vet att jag kan göra precis vad jag vill, när jag vill. | |
NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-04-09 15:22 | |
![]() | *men att det praktiskt inte tillät mig att få vara den jag var. * folk såg mig för vad jag hade på mig och inte vad jag gjorde i praktiken... | |
trashone - Ej medlem längre | 2009-04-09 15:24 | |
![]() | Your killing my mood | |