Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade69
Mobilspel
Pågående19 430

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Brasved - Ej medlem längre2009-04-11 01:12
Antal inlägg: 77

Rädsla för blod
Vad gör en så rädd för blod? Egentligen är det väll inget konstigt med det. Trots det är jag livrädd för det och håller på att svimma varje gång någon människa blöder eller ens pratar om "vad som skulle ske om.."...

Kan man vänja sig av med denna känslan eller kommer den sitta kvar för resten av livet?

Skojjar inte är verkligen dödsrädd för blod.. "brr"

Leeuwarden2009-04-11 01:18
Antal inlägg: 84

Man kan ju "terapeuta" bort fobier..kognitiv beteendeterapi eller vad heter. Men man ska ju våga söka hjälp också ^^
Tycker dock att man ska försöka bli av med saker som kan hindra en i ens dagliga liv, hehe säger hon som är illrädd för fåglar som finns överallt ^^

Brasved - Ej medlem längre2009-04-11 01:20

kan ju poängtera att jag vill bli läkare i mitt framtida liv.. om man bortser från detta.. hinder ;)

Astridnils2009-04-11 01:22
Antal inlägg: 9

Ja det är kbt som gäller, det brukar hjälpa bra!

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-04-11 01:22
Antal inlägg: 1702

det kanske hör ihop, kanske var du med om någonting som liten som gör att du känner båda dom känslorna. Kolla igenom och ifrågasätt vad du vill bemöta.

Leeuwarden2009-04-11 01:23

Ehhh då MÅSTE du göra något åt det. Fråga på din vårdcentral, de har det där jag bor iaf...

Brasved - Ej medlem längre2009-04-11 01:24

Har de alltså anti fobi hjälp på vårdcentralen? hmm intressant

Mikael2009-04-11 01:25
Antal inlägg: 207

Minns när jag läste en kurs på högskolan där det PRATADES om blod. Det räckte för att en av eleverna skulle resa sig upp och börja stapla mot dörren. Föll till golvet halvvägs ungefär.
Hon läste till sjuksköterska.

Leeuwarden2009-04-11 01:27

Brasved de har iaf KBT på min, frågan är gratis så ring ^^

Brasved - Ej medlem längre2009-04-11 01:27

ah Mikeal.. känner igen mig jag dumpade ner på golvet under en biologilektion på högstadiet.. det var ganska höga stolar desutom

Brasved - Ej medlem längre2009-04-11 01:29

Måste erkänna att jag aldrig hört talas om KBT så jag sökte upp det "KBT som står för kognitiv beteendeterapi är en psykoterapeutisk behandlingsmetod som har sina rötter i både kognitiv terapi och beteendeterapi".. man låter riktigt sjuk tycker jag, men tack för tipset det ska jag seriöst överväga

Brasved - Ej medlem längre2009-04-11 01:30

Ingen som själv har haft någon jätteskräck och sedan blivit av med den?

Leeuwarden2009-04-11 01:32

Inte ja personligen men min svägerska fick en enorm hjälp och lever ett helt annat liv idag. Jag skulle önska att jag vågade, men eyyy fåglar är bara för läskiga. Off to bed nu, men håller tummarna för dej...

_astrud_ - Ej medlem längre2009-04-11 01:42
Antal inlägg: 398

Jag är både blod- och spruträdd. Jag har tvingat mig själv att bli blodgivare. Det beror framför allt på att jag då har lite kontroll över en annan större rädsla, nämligen att jag ska vara dödligt sjuk.

Varje gång jag lämnar blod blir jag alldeles svettig, måste koncentrera mig på att andas och inte titta på någon som blir tappad på blod (vilket är mycket svårt på en blodcentral).

Det blir dock långsamt lättare och lättare.

_astrud_ - Ej medlem längre2009-04-11 01:52
Antal inlägg: 398

Jag hoppas du inte föll till golvet nu vid tanken på männsikor på rad som blir tappade på blod.

Antagligen behöver du då lite terapi innan du beställer tid för blodgivning.

mrperfect2009-04-11 02:35
Antal inlägg: 11437

Ja det är ju ganska otäckt då man sprättar upp folk vid operationer, en del tål inte ens bilderna vilket jag egentligen inte förstår, verkligheten är mycket värre. Men bara blod i behållare eller stora blödningar är inte så märkvärdigt tycker jag. Sedan kanman ju uppfatta det som mer obehagligt om JAG är den man tappar på blod eller ger spruta men jag reagerar inte nämnvärt då heller.

Jag tror att bakgrunden till dylika rädslor beror på att man så ofta hört , speciellt som liten hur "otäckt" och "smärtsamt" det är att ta sprutor eller bli tappad på blod. Ingen har skrämt mig till att börja med och dessutom så gör det kanske lite ont men inget märkvärdigt.

Risotto - Ej medlem längre2009-04-13 19:02
Antal inlägg: 3069

Rädslan för blod borde höra ihop med de ångestkänslor som kan uppstå i samband med tankar kring döden och torde inte vara särskillt konstiga alls.
Däremot så borde det också gå att bemästra sig själv i frågan genom att inse att blod är det som får kroppen att fortsäta att fungera. Alla gör vi oss illa ibland och vid vissa tillfällen kommer det blod ur oss. I de flesta fall är det inte mer än att det går att bemästra på plats och med hjälp av ett plåster.
Blod ser alltid ut att vara mycke mer (i volym) än vad det egentligen är och det ska till mycket för att vi ska dräneras så pass så att det är direkt livshotande, och då menar jag vanliga olyckor som inte sker genom våld och handgemäng med tillhygge.

Försök att se blod och blödande som något naturligt och något som det går att råda bot på med enkla medel så kommer nog de värsta obehagskänslorna att försvinna. Kroppen läker och jag förundras varje gång jag får ett sår över vilken fantastisk organism kroppen är, det är nästan lite spännande att ta del av ett sår som först gör ont och i förlängningen försvinner.

ambientgalax2009-04-13 21:15
Antal inlägg: 58

träna med ketchup

btw: klarar du av att ha mens?

ambientgalax2009-04-13 21:26
Antal inlägg: 58

ok, såg du va kille nu

anneli72 - Ej medlem längre2009-04-13 21:29
Antal inlägg: 11612

Amen att folk inte läser nogrannare..

Visar sida: 1 2
Inloggning