Spelrum
| Giraffen | 36 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 32 |
| Inloggade | 68 |
Mobilspel
| Pågående | 19 430 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| HumbleBug | 2009-04-13 12:52 | |
![]() | avgift för universitetsstudier? Nu lägger man fram ett förslag att alla högskolestudier skall kosta penger. Visst, helt ok att utländska studenter får betela. Varken de eller deras föräldrar har ju ändå inte betalat skatt. Men har utredningen tänkt på att länder där man betalar avgift för universitetsstudier har lägre skatt än här? Att i många länder är det föräldrar som sparar pengar åt barnens studier? Och skälet till förslaget? Jo - de anser att studenterna tar för lång tid på sig att göra färdigt studierna.... Visst, hade alla svenskar 20% i skatt så skulle det säkert funka. Men vad blir konsekvenserna om en avgift skulle påföras nu, under dessa omständigheter? www.aftonbladet.se/t...47 22212.ab | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-04-13 13:13 | |
![]() | Varför blir jag inte förvånad när vi har en blå regering?! Ska bli ett sant nöje nästa val och sparka dom lång åt he****e! | |
| rymdisk - Ej medlem längre | 2009-04-13 13:16 | |
![]() | Jag vet inte vad jag ska säga mer än jag innerligt hoppas att alla de som röstade blått förra valet vaknar nu till nästa val. | |
| ite khan | 2009-04-13 13:20 | |
![]() | Tänk om vi levde utan stat och skatt, lätt att spara till universitetsstudier. | |
| Kadgar | 2009-04-13 13:23 | |
![]() | @ Rymdisk & Kissed - Problemet blir väl ändå att det blå vinner mark nu när allas vår goda Mona Salin håller på att förstöra socialdemokraterna. Dessutom ska man inte glömma att Moderaterna fick ta över i en svår tid. Medan Göran Persson mer eller mindre lyckades med att få sparken under en av världens största högkonjunkturer....måste ju nästan räknas som tjänstefel... | |
| nachtwacht | 2009-04-13 13:24 | |
![]() | Utan stat och utan skatt hade det nog inte funnits några högskolor eller universitet..! | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-04-13 13:26 | |
![]() | Det jobbiga är att socialdemokraterna får rensa upp efter högerns påhitt igen som sist de fick sitta en mandatperiod! | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-04-13 13:27 | |
![]() | Vidriga jävlar, det är allt jag säger. | |
| Kadgar | 2009-04-13 13:27 | |
![]() | Om de vinner, vilket jag inte alls ser som någon självklarhet.... | |
| Kadgar | 2009-04-13 13:28 | |
![]() | Det sämsta med hela systemet är väl ändå att jag skulle vilja rösta på MP, men jag vet att det är EXAKT smma sak som att lägga min röst på vänstern....det suger... | |
| Goliath II - Ej medlem längre | 2009-04-13 13:29 | |
![]() | Lite blåögt är det allt att tro att de blåa åstadkommit allt själva. Mycket (MYCKET) har de bara fullföljt. Oavsett är det galet att införa avgift. Självklart! | |
| Kadgar | 2009-04-13 13:32 | |
![]() | Det känns som om min själ har blivit våldtagen av Reinfeldt :( | |
| Mikael | 2009-04-13 13:35 | |
![]() | "Och skälet till förslaget? Jo - de anser att studenterna tar för lång tid på sig att göra färdigt studierna...." Vilket iofs stämmer. Avgift från dag ett ställer jag också mig tveksam till. Men om man studerat 3-4 år utan att vara i närheten av en examen tycker jag helt klart att en avgift vore på plats. | |
| rymdisk - Ej medlem längre | 2009-04-13 13:36 | |
![]() | Nämn en sak som har blivit bättre sen de tillträdde... och nej, allt är inte regeringens fel men när man får sånt här spottat på sig regelbundet börjar undra... Jag röstade på MP. | |
| y not | 2009-04-13 13:37 | |
![]() | Kadgar, förhoppningsvis är det inte samma sak, men risken är överhängande som mp står idag. Men medborgarlön/studielön och gratis studier gagnar samhället och chansen till en långsiktig överlevnad bättre än att satsa på högre konsumtion vilket förslaget i realiteten är frågan om | |
| _astrud_ - Ej medlem längre | 2009-04-13 13:42 | |
![]() | Usch, jag är egentligen alldeles för ung för att vara så där sorgset nostalgisk och tänka på alla som kämpat för de rättigheter vi har i dag och bla bla. Men när jag hör om sådana här förslag så går liksom något i mig sönder. Jag blir alldeles förskräckt av den här mentaliteten att man med ekonomisk press kan få människor till att rycka upp sig och bli mer effektiva. | |
| Goliath II - Ej medlem längre | 2009-04-13 13:45 | |
![]() | Kan man inte det då? Med tanke på att allt styrs via ekonomi. Vi har haft ett sjukt bra socialt nät hittills. Som faktiskt (ja, jag har personlig erfarenhet) gjort att man kan undvika mycket men ändå få mycket. Tjäna på att inte jobba t ex. (Nej, det var inte jag, det var min dåvarande pojkvän). Vad signalerar det? | |
| eviltyrus | 2009-04-13 13:54 | |
![]() | Det är lite fel väg att gå tycker jag, utländska studenter väljer att studera i Sverige mestadels för att skolan inte tar ut någon avgift (Våra svenska universitetsstudier är inte de bästa i världen om någon trodde det). Vi ska inte bjuda andra länders studenter på gratis utbildning, det är inte det jag menar. Men det som är helt idiotiskt med Sveriges nuvarande regler är att de utländska studenter som studerar här måste mer eller mindre lämna landet när de är klara med sina studier. I och med att de inte får möjlighet att jobba här när de är klara och då betalar de heller inte tillbaka de skattepengar de kostar oss. Och att högskole- & universitetsstudier skulle kosta oss svenskar som vill vidareutbilda oss pengar kommer bara att få motsatt effekt. En student som tvingas att jobba samtidigt som den studerar tror jag gör ett sämre resultat i sina studier. Att få ihop ungefär 8000:- som vi i dagsläget får i studiebidrag med lån betyder i alla fall 50% arbetstid och vilken student hinner med det ihop med heltidsstudier (100% + att det blir ett snabbare tempo 125%?)? Studietiden kommer inte förkortas för att studierna kostar pengar de kommer snarare att öka eftersom många studenter inte kommer hinna med både ett arbete och studier. Ska bara svenskar till rika föräldrar som betalar deras utbildning få möjlighet till högre utbildning? Ska klasstillhörighet betyda om du får läsa till vad du vill? Jag har pratat lite grann med en som pluggar i Holland till helikopterpilot. Hans utbildning tar längre tid än vad den gör i Sverige eftersom han måste avbryta sina studier mellan varje termin för att kunna jobba ihop tillräckligt med pengar för att klara av att plugga. | |
| stol | 2009-04-13 14:01 | |
![]() | Det är inte konstigt att studierna tar lång tid. Pengarna som man får i bidrag respektive lån är ju löjligt. Studenterna är tvungna att jobba för att ha råd att studera och att jobba stjäl tid från studierna. Man behgöver inte vara ett snille eller politiker för att se sambandet. Absolut avgift för utlänningar. | |
| socionom | 2009-04-13 14:05 | |
![]() | Heja alliansen! | |