Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 39 |
| Inloggade | 83 |
Mobilspel
| Pågående | 19 445 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| lejonmix - Ej medlem längre | 2009-04-14 09:33 | |
![]() | Svensk flathet underbygger hederskultur? Svensk flathet underbygger hederskultur? jaha, på ABC-nyheterna (regionala nyheter för sthlm och uppsala på SVT) sa dom att 4000 ungdomar i årskurs nio lever i en hederskultur som inte är förenlig med svensk lag. Vidare berättade reportaget att var fjärde flicka i årskurs nio inte får ha pojkvän och förväntas vara oskulder när dom gifter sig. 16% får inte ens umgås med killar. Frågorna hade besvarats i en enkät gjorda av Sthlms Universitet och var på uppdrag av Sthlm Stad. Äcklad blir man... ....svensk flathet underbygger detta var analysen. Man sa vidare att man måste upplysa människorna i denna "kultur" om att ungdomar i Sverige har rätt att själva få bestämma vem dom vill umgås med och vem dom ska gifta sig med. Vad anser Du? | |
| lejonmix - Ej medlem längre | 2009-04-14 09:34 | |
![]() | Undra hur många som kommer kalla mig rasist nu | |
| Entragian - Ej medlem längre | 2009-04-14 09:36 | |
![]() | Självklart ska de upplysas om detta.... | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-14 09:48 | |
![]() | Sverige är av någon outgrundlig anledning så rädd att stöta sig med en del kulturer så man genom detta bidrar till att stödja förtryck. Om det tycker jag inte! | |
| HumbleBug | 2009-04-14 10:22 | |
![]() | Vill man inte underkasta sig svensk lag så har man inte nåt att göra här. Det gäller svenskar med för den delen. Vi vill att varenda som lever i Sverige ska vara beskedliga tofflor och göra som den grå Svenssonmassan gör. Jajamensan! | |
| hussar | 2009-04-14 10:25 | |
![]() | håller med lejonmix, och värre blir det på grund av Svenskars flathet inom politiken, och för Sverige överhuvudtaget, ha de braaaaa | |
| susila | 2009-04-14 10:39 | |
![]() | HumbleBug: Tror du att man obönhörligen blir en beskedlig toffla i den gråa svenssonmassan såvida man inte begår lagbrott? Det låter mest som en populär romantiserande uppfattning hos brottslingar. Hedersbrott begås för att man slaviskt följer urgamla och föråldrade sedvänjor, inte för att man är en tuff rebell som vågar utmana samhällets normer. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-04-14 10:46 | |
![]() | Innan man har fyllt 18, har föräldrarna veto mot vem man umgås med, men då ska det ju finnas synnerliga skäl, såsom kriminella, missbrukande eller på annat sätt skadligt umgänge, som allvarligt äventyrar barnets hälsa, utbildning och framtid. Föräldrar som äventyrar sina barns hälsa, utbildning och framtid är också olämpligt umgänge. Det är ju bara att läsa FN:s barnkonvention. Glasklara regler om mänskliga rättigheter. De som inte låter sina barn leva efter dessa regler, ska heller inte vara vårdnadshavare. Jag har en känsla av att hederskulturen och religionens betydelse får ännu större proportioner, när föräldrarna har bosatt sig i en helt annan del av världen och skräms t ex av västvärldens dekadens, som ju in factum är påtaglig. Jag beklagar djupt alla flickor som redan som mycket små göms i sjal, trycks ner av hela familjen och förhindras positiv utveckling och utbildning. Allra värst är ju könsstympandet. Hederskulturen drabbar också killar. De får oftast inte heller välja vem de ska gifta sig med. Protester bestraffas mycket hårt, vilket jag med egna ögon har sett på ett fruktansvärt sätt. Naturligtvis ska man tillse att alla boende i Sverige följer rådande lagar och FN:s dekret. Massiv utbildning behövs också, framför allt i Afrika och då pratar jag inte enbart om det extremt förtryckande, muslimska samhället i t ex Somalia, utan likväl kristna länder där och t ex Syrien, där det inte alls är Koranen som ligger till grund för hederskulturen, utan urgamla traditioner oberoende av religion. | |
| magnusito | 2009-04-14 11:01 | |
![]() | Självklart måste detta stävjas. På sikt är detta ett hot mot ett demokratiskt samhälle. | |
| susila | 2009-04-14 11:01 | |
![]() | Jag blir nedstämd när jag ser små flickor med sjal. "De vill själva", framförs väldigt ofta som argument, men jag tycker inte att det är ok. I vilka andra sammanhang anses man kunna välja själv när man är 7-8 år? Det är osmakligt att vuxna tillåts sexualisera små flickor, sjalen markerar ju att hon inte längre är ett barn utan en kvinna. Massor av svarta slavar hade inte alls ngn lust att bli befriade i o m amerikanska inbördeskriget, enligt svenskt synsätt skulle det därför ha varit fel att avskaffa slaveriet. Varför skall vi svenskar tvunget respektera förtryckarens sedvänjor? | |
| HumbleBug | 2009-04-14 11:07 | |
![]() | [quote="humorlös"]"Humble Bug: Tror du att man obönhörligen blir en beskedlig toffla i den gråa svenssonmassan såvida man inte begår lagbrott? "[/quote] Nej, man kan ju vara ingift i kungafamiljen oxå. "Hedersbrott begås för att man slaviskt följer urgamla och föråldrade sedvänjor, inte för att man är en tuff rebell som vågar utmana samhällets normer." Dom ser sig nog själva som tuffa o rebelliska. Det är det nog ingen som helst tvekan om | |
| magnusito | 2009-04-14 11:25 | |
![]() | Ja och det här argumentet att de väljer själva det hör man om allt möjligt som det finns skäl att reagera på. Horor är sååååååå glada och väljer det bara för att kombinera nytta med nöje........ De här flickorna säger likadant. De väljer själva...end of discussion. Det handlar om rent och skärt kvinnoförtryck. Basta! Många killar far också illa. De får inte vara kvinnliga eller homosexuella, de måste upprätthålla förtryck och våld mot systrar, de tvångsgifts också ibland. Vi får aldrig ge efter och därmed ge upp ideal som tagit hundratals år att uppnå som handlar om individens rättigheter och ett öppet och jämnställt samhälle som ideal. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-04-14 11:28 | |
![]() | Vad är problemet? | |
| susila | 2009-04-14 11:29 | |
![]() | HumbleBug: Jag tror snarare de ser sig som förvaltare av en urgammal och vördnadsvärd tradition. | |
| magnusito | 2009-04-14 11:37 | |
![]() | Må så vara... | |
| HumbleBug | 2009-04-14 12:13 | |
![]() | Susila, där tror jag att du har delvis fel. Vad de gör är inte att följa något "urgammalt". Det du kallar vördnadsvärd tradition är något högst reellt, något självklart och naturligt i deras moderna värld. Det handlar om vardagliga attityder och om människosyn. | |
| jellyflower | 2009-04-14 12:43 | |
![]() | En urgammal och vördnadsvärd tradition, den enda och rätta vägen, tingens naturliga (urgamla och vördnadsvärda) ordning. Kalla det (nästan) vad du vill. | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-04-14 13:34 | |
![]() | Om vi skall konvertera 2:a generations invandrare till att adoptera vår hatkultur istället så tycker jag det är förnedrande. Vad är d för propaganda? Vi har religionsfrihet i landet, låt dom få ta sina egna val. Jag tycker det där låter som något som mest är konstrurerat för att sälja mer Nintendo Wii än till att skapa en bättre värld. | |
| magnusito | 2009-04-14 13:50 | |
![]() | Fast religionsfriheten får inte gå ut över andra lagstadgade rättigheter. Varför skulle deras religion vara ett undabtag från det? | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-04-14 13:53 | |
![]() | En grej är ju den att detta gäller inte bara 2a generationsinvandrare eller barn och ungdomar med invandrarbakgrund. Det finns många kristna familjer bland annat med "svenskt" ursprung där det finns föräldrar som är väldigt kinkiga vilka deras flickor umgås med och framför allt väntas de vara oskulder fram tills de gifter sig. All respekt för religiösa men detta bör även framgå i undersökningen. Tycker det osar katt om den där undersökningen som av att döma enbart belyser utländska hederskulturer. Jag såg aldrig nyhetsinslaget så jag dömer enbart efter det som lejonmix infogat i trådstarten. | |