Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade73
Mobilspel
Pågående19 437

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kissed - Ej medlem längre2009-04-16 14:46
Antal inlägg: 3037

Stänga av stökiga elever?
Det diskuteras nu om det ska bli lagligt att stänga av stökiga elever från skolan.
Jag känner mej dubbel i frågan eftersom jag givetvis tycker att de som beter sig stökigt behöver få hjälp och stöd för att komma tillrätta med sina problem.
Oftast ligger det ju något bakom ett stökigt beteende.

Men jag kan åt andra sidan tycka det är bra. Jag får höra dagligen från min dotter hur överjävligt det ofta är på hennes lektioner och att hon har svårt att koncentrera sig.
En del ungdomar sitter och trummar på borden och sjunger, skriker, och kastar saker. Min dotter har spelat in ljudet med sin mobil och det är så man häpnar. Läraren säger ingenting, hon har väl gett upp antar jag:-(
Vad ska man göra åt det när ingenting hjälper?
Vet att många skolor försöker efter bästa förmåga med föräldrarkontakt, mindre grupper och diverse samtal.

Vad tycker ni andra?

Nattravn - Ej medlem längre2009-04-16 14:51
Antal inlägg: 9141

Erbjud understimulerade hjärnor alternativ undervisning istället? Det kan vara resurssnålt i många fall. Släpp ut dem på grönbetet bara.

Myspruppen - Ej medlem längre2009-04-16 14:51
Antal inlägg: 5000

Kissed:Jag känner som dig,dubbel i frågan.
Jag var själv en jätte stökig elev,men hade inte varit det om jag fått rätt hjälp från första början.
Men stänger man av eleven,då faller ju den eleven helt bort i glömska
Avstängning tycker jag är att skjuta på problemet å göra ngt ännu större av det,å värre,,,

emmylicious2009-04-16 14:57
Antal inlägg: 4501

Tycker inte att avstängning är ett bra alternativ, då eleverna som är stökiga oftast gärna även skolkar och hoppar över skolan så risken finns är att dom tycker det är skönt att bli avstängda. Vet att flera på min gamla högstadieskola skulle reagerat så iallafall.

"Åh, fan vad skönt, jag slipper gå till skolan"

Samtidigt så är ju stökigheten ett problem, och ofta ligger nog problemet i hemmet med föräldrar som kanske inte bryr sig så jättemycket, och det har vi inga resurser till... Vill/orkar inte föräldrarna bry sig så är det tyvärr bara slöseri :(

Amiable2009-04-16 15:11
Antal inlägg: 1365

'stäng av' föräldrarna med då!

bizzzy - Ej medlem längre2009-04-16 15:11
Antal inlägg: 3169

Håller med kissed. Känner mig kluven i frågan. Alla elever som vill arbeta och ha lugn och ro ska ju inte behöva få sin arbetsro förstörd av stökiga elever. O andra sidan så blir de stökiga eleverna inte bättre av att bli avstängda.. Svårt dilemma. De stökiga eleverna kanske inte klarar av att sitta stilla och lära sig saker utan behöver en annan inlärningsmetod och då är det väl egentligen det som man ska ändra på istället för att sparka ut de som inte "är som alla andra". Vi är alla olika och alla klarar inte av att sitta och läsa i en bok rätt upp och ner utan de kanske behöver en mer aktiv inlärning..

Amiable2009-04-16 15:11
Antal inlägg: 1365

fast de är kanske redan 'avstängd' iofs...

shoppa2009-04-16 15:16
Antal inlägg: 174

Ja,med risk att trampa många på tårna,så tycker jag att man SKA stänga av stökiga elever efter att man HAR försökt att stävja problemen.Jag har själv erfarenhet utav båda sidor,d.v.s både ett stökigt barn,och barn som blir störda....Jag tycker inte att det är rimligt att en,eller ett par st.ska springa runt och störa alla andra.Starta hellre ett par stökiga klasser,där de får göra precis som de vill!!(obs..ironi...!!)

skrabban2009-04-16 15:38
Antal inlägg: 1031

Jag tycker inte heller att man ska stänga av stökiga elever utan de bör få hjälp på rätt sätt. Man kanske ska göra som läraren gjorde när jag gick i skolan, dela upp barnen i två grupper A och B grupp. I A-gruppen gick de som hade lätt för att lära och inte var stökiga, i B-gruppen gick de som var lite stökiga och de som behövde hjälp för de inte hängde med riktigt. Läraren hade bättre tid att hjälpa de i B-gruppen efter som vi var mindre grupper. Detta var på femtiotalet. Det hade kanske varit en idè att ta upp.

emmylicious2009-04-16 15:42
Antal inlägg: 4501

Men hur bra är det att slänga ihop alla stökiga i en och samma grupp då?

Myspruppen - Ej medlem längre2009-04-16 15:45

emmy:jag tror kanske det kan funka..iaf om jag tänker på hur det var i min klass
för ofta så behöver de som är stökiga samma typ av hjälp å kan få de tillsammans
å de som har koncentrationen å är mer intresserad får jobba i fred

skrabban2009-04-16 15:47

emmylicious!

Det kanske hänger ihopa med att de som är stökiga också har svårt för att lära och därför är just stökiga på lektioner eller så är det sådana som egentligen är överbegåvade och vill ha lite lugn och ro på lektionerna. Det är därför vi delades upp i två olika grupper. Barnen som har svårt att hänga med vill kanske inte erkänna detta.

skrabban2009-04-16 15:47

emmylicious!

Det kanske hänger ihopa med att de som är stökiga också har svårt för att lära och därför är just stökiga på lektioner eller så är det sådana som egentligen är överbegåvade och vill ha lite lugn och ro på lektionerna. Det är därför vi delades upp i två olika grupper. Barnen som har svårt att hänga med vill kanske inte erkänna detta.

Risotto - Ej medlem längre2009-04-16 15:48
Antal inlägg: 3069

Den borgerliga skolpolitiken hör hemma i en annan tidsålder.
Jag kan förstå att det är jobbigt för skötsamma elever att stå ut med de stökiga men det är int6e rätt sätt att gå genom att stänga av dem.
Felet tror jag snarare ligger i pedagogiken och systemet som skolan är uppbyggt på.
Om skolan i större grad kunde se eleverna som individer och anpassa underisningen efter varje persons behov så skulle man lyckas bättre tror jag.
Om man nu tycker att det skulle kosta för mycket och vara för djärva planer för de resurser som finns tillgängliga så är det väl dags att tänka om. Jag anser att det är en viktig sak att satsa pengar på och att om det är några som automatiskt ska ha hög lön så är det bla. lärare. Jag betalar hellre 70,000/mån till en kvalifecerad lärare än samma summa för en politiker på dekis.

skrabban2009-04-16 15:48

Hoppsan det blev visst två gånger.

Myspruppen - Ej medlem längre2009-04-16 15:54

jag går i en grupp nu,där många har adhd elr har haft problem med att klara skolan pga andra anl
nu får vi rätt hjälp,av både pedagoger å lärare
å sedan får vi läsa å lära på våra villkor,på de sätt som passar oss bäst,hur vi gör det,bryr sig lärarna inte om,bara vi lär oss å gör våra arbeten.Då jag var i tonåren,så var det inte så,alla skulle göra på ett sätt,det är för inramat & inrutat för att ALLA ska kunna klara skolan
Så,hade jag inte fått vara med i denna grupp,hade jag inte haft mina betyg,å jag har super bra betyg dessutom!ngt jag tidigare bara kunnat drömma om
Hade jag med flera inte blivit utslängda ur klassrumen utan tagna på allvar å fått förståelse,å att skolan hade et intresse i hur de kunde hjälpa oss,vete tusan om ja hade behövt läsa som vuxen.

Myspruppen - Ej medlem längre2009-04-16 15:57

det har ju som slitit mycket på min självkänsla att jag aldrig klarade skolan ,å jag har alltid trott jag varit riktigt dum
men med den hjälp jag fått å som jag önskar ALLA kunde få,har jag även insett att jag sist av allt är dum...
Nu är jag supet glad över mina betyg å jag kan sluta drömma om mitt drömjobb för jag ska göra det till verklighet

Myspruppen - Ej medlem längre2009-04-16 15:59

så,slutkontentan av mina inlägg är att jag tror väldigt mycket på olika grupper i skolan

Leeuwarden2009-04-16 16:12
Antal inlägg: 84

Jag arbetar just nu med en sån grupp Myspruppen ^^ En otrolig vändning de flesta eleverna gjort ^^ För de här tjejerna är den här "specialklassen" deras enda möjlighet. Tyvärr är det en kostsam lösning och vi hänger löst varje termin...

Myspruppen - Ej medlem längre2009-04-16 16:14

leewrden:Ja se där=)
ja,men vi får hoppas att pengar prioriteras mer till dessa grupper!när dom kommer se att detta funkar å att det finns ett sånt stort behov!
där jag går,har detta blivit väldigt uppmärksammat å den är lååångt ifrån att läggas ner=)

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?