Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade6
Mobilspel
Pågående19 374

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Giddy2009-04-17 01:27
Antal inlägg: 315

Ont i handled
Här finns de ju så många olika människor, så tänkte kolla om de finns nån fler som har samma problem som mig?

Jag har en knöl vid min handled, snett under tummen. Den är lite större än en ärta o jag har ont pga den lite då o då. Har haft den rätt så länge.

En jobbarkompis trodde att de kan va ganglion. Ska till vc o kolla upp den om några dagar.

Är det nån här som haft ganglion? Har ni tagit bort den eller låtit den vara kvar?

Viktor_M - Ej medlem längre2009-04-17 01:35
Antal inlägg: 1637

Låter som en ganglion, fast jag trodde inte såna brukar göra ont. Kände en som hade en sådan som han gick med livet ut men oftast försvinner de ju efter ett tag. Det finns behandlingar.

www.akademiska.se/te...28 740.aspx

en sida som kanske hjälper om du befarar att det är en ganglion. Jag har ingen aning om vad det skulle kunna vara annars. är inte mycket för åkommor tyvärr.

Zizzzi2009-04-17 01:37
Antal inlägg: 440

Tjejpolare som fick en sådan, som gjorde ont dessutom (hennes var dock betydligt större än en ärta, hon hade ett litet berg på handryggen)
Opererade bort den, men den kom snabbt tillbaka igen. Andra försöket gick det bättre.

Giddy2009-04-17 01:47

De verkar finnas massa olika sorts ganglion. En del gör ont, andra inte. O dom kan va på olika ställen och i olika storlekar. Min är nog ungefär som en spelkula.
De gör inte ont hela tiden, men lite då o då, precis som att den trycker mot nån nerv eller nått.

Har läst lite på nätet om den, men skulle ändå vara kul att höra om nån har erfarenhet av såna här?

På vc trodde dom att de kan vara en sån, men dom vet ju inte säkert förrän jag varit dit. :)

miss_ztar - Ej medlem längre2009-04-17 01:51
Antal inlägg: 316

woho, en sån har jag, men har aldrig vetat vad det är! Jag kan trycka in den och då gör det ont i handleden och sedan kommer den sakta tillbaka igen men blir mindre för varje gång jag trycker in den.

vindsus862009-04-17 03:43
Antal inlägg: 3785

euw www.pathguy.com/lect..._w rist.jpg

wildman2009-04-17 09:05
Antal inlägg: 3860

Jag ahr haft det och tog bort den kirurgiskt. Men min satt i handen vid ett finger.
Det var en häftig upplevelse att bli bedövad och blodtömd genom att dom lindade in armen med ett gummiband av någon sort. Klart märklig upplevelse. Min ömmade rätt kraftigt och satt på undersidan av handen, så den var liksom i vägen, därav tog jag/dom bort den.

ewaleena - Ej medlem längre2009-04-17 12:06
Antal inlägg: 1977

usch vilken äcklig bild Vindsus!! Har en kompis som har en sån ganglion på handleden men den är bara som en liten utbuktning, inget sånt där monster. :D

Giddy2009-04-17 12:08

Usch vilken äcklig bild! Länken som Vindsus hade alltså. :)

Har hört att man kan ta bort dom genom att suga bort dom med en spruta också, fast de låter ju inte heller så kul. :(
Får se vad som säger nästa vecka, dom kanske säger att den ska va kvar också, fastän jag har besvär av den.
Man kanske bara tar bort dom om man har ont av dom jämt?

angelica812009-04-17 13:13
Antal inlägg: 102

senknut? prova att massera på den varje dag i ett par veckor så kommer den försvinna i så fall.

Lycka till :)

Giddy2009-04-17 13:23

Har haft den så länge nu (flera månader), o den förändras inte av att jag tryckt och masserat den rätt så ofta, men tack för tipset. :)

Senaste 1-2 veckorna har jag haft mer problem av den, de är därför jag bestämt mig för att kolla upp den. Men dom lär ju säga att man inte kan göra nått åt den. :p

Primizia2009-04-17 14:09
Antal inlägg: 1

Jag hade också en knöl där och det var en senknut. Den gjorde riktigt ont emellanåt men försvann tillslut av sig själv =)

Palavra2009-04-17 14:21
Antal inlägg: 24

Kan ju vara en så kallad "Bible bump" fast de brukar så vitt jag vet sitta på handryggen.

Giddy2009-04-18 00:56

Primizia: Hur länge hade du den innan den försvann? Hoppas min är likadan. :)
Har haft den över 1 år.

Giddy2009-04-21 12:45

Idag har jag varit till farbror doktorn. Fick bekräftat att de är ganglion.
Doktorn sa att jag ska få kallelse till en ortoped, så får vi se vad vi kan göra åt den.

Skönt att få de bekräftat, vad de är alltså. :)

dragabol2009-04-21 13:03
Antal inlägg: 382

haft det - svinont hade jag.. blev opererad, de tog bort den på kirurgen (sövd) tacksamt måste jag säga.

Giddy2009-05-04 00:43

Dragabol: Hur länge fick du vänta på operation? Hur lång tid tog operationen o gjorde de ont länge efteråt?

Om jag har tur behöver jag inte operare den. Hört nått om att man kan ta bort den med en spruta? Nån som gjort det? :)

Carolajnen2009-05-04 02:03
Antal inlägg: 458

Har haft en... hade jävla ont :( Knälen var verkligen stor... gick till en läkare... en operation kan ta bort den, men det är 50 % risk att den kommer tillbaka... min mamma har också haft en, så i vissa fall är det ärftligt...

Läkaren sa att man kan trycka på den, men hårt som satan :) För då trycker man hål på hinnan och då rinner vätskan ut, varpå knölen försvinner... men min försvann ändå sen, av sig självt :D Och sedan dess har jag inte haft nån knöl :)

Giddy2009-09-27 00:46

Länge sen jag skrev i den här tråden nu. :)
Var iaf till en läkare igår o han hittade felet på min hand. Han var hur trevlig som helst o hade verkligen humor. Tänk om fler läkare skulle vara som honom. .)

Fick iaf en kortisonspruta i handleden, så nu får jag inte använda handen på 4 dagar o inte jobba på minst en vecka.
Nån fler som tagit sån spruta? Blev ni bättre sen? Hur länge var ni sjukskrivna? (kanske beror lite på vad man har för jobb iofs). :)

run-marie2009-09-27 01:08
Antal inlägg: 1806

Har fått kortisonsprutor i både fingrar (inkl tumled), armbågar, höft och ena skinkan. Har aldrig varit sjukskriven nån dag alls, men förhållningsregler att inte träna (det gör jag inte annars heller) och att ta det lugnt 24 timmar med den del man fått sprutan i. Det har fungerat jättebra på mig, men tydligen beror det på hur skicklig läkaren är i att sätta sprutan på exakt rätt ställe. Det gör alltid j-t ont att få sprutan om han/hon hittar rätt, men det hjälper ju och det är huvudsaken när man har ont. Jag jobbar på kontor, så det är ju inte direkt kroppsligt ansträngande.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?