Spelrum
Giraffen | 26 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 16 |
Inloggade | 42 |
Mobilspel
Pågående | 20 181 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
steffin - Ej medlem längre | 2009-04-18 08:51 | |
![]() | Grill-tider Nu börjar det bli grill-tider och det skulle vara kul att få nya tips och ideer på marinader och grillsåser! Här är mitt bidrag på grill-sås till kött: 1 mögelost (Den ska vara smulig, ej kladdig) 1 gräddfil ½ citron Peppar Smula osten med en gaffel. Blanda med gräddfil. Kläm i lite citron efter smak. Peppra och krydda efter smak. MUMS | |
emmylicious | 2009-04-18 08:53 | |
![]() | Vad är det för fel på marinaderna från affären? :D Mitt tips :) | |
steffin - Ej medlem längre | 2009-04-18 09:00 | |
![]() | Ja dom e bra dom också :) Men alltid kul med lite nya tips, annorlunda, som inte finns i affären. | |
slöfock | 2009-04-18 09:06 | |
![]() | Läs innehållsförteckningen på färdigprodukter, så ser du vad som är fel :) | |
Miss_jk | 2009-04-18 09:09 | |
![]() | Ouff, jag har receptet på den absolut godaste marinaden, men jag vet inte om jag tänker lämna ut det... =P | |
Miss_jk | 2009-04-18 09:09 | |
![]() | Emmy: Man gör godare själv. | |
steffin - Ej medlem längre | 2009-04-18 09:10 | |
![]() | Rödvin i marinaden gör köttet mörare och ger god smak. Jag provade även marinera med sweetchili/olja och det smakade mkt gott. | |
steffin - Ej medlem längre | 2009-04-18 09:10 | |
![]() | MIss_jk... jo snälla!? :D | |
Miss_jk | 2009-04-18 09:25 | |
![]() | Ja, okej, den är så god så jag kan bara inte behålla den för mig själv. Lova nu att du gör denna. 1 dl fisksås 1 dl limejuice 1 matsked tamarindjuice 2-3 matskedar schalottenlökar 2-3 matskedar hackad koriander 2-3 matskedar hackade myntablad 1 matsked rostade sesamfrön (fast detta brukar vi hoppa över) 1-3 teskedar hackad färsk röd chili Ibland kan det vara svårt att hitta alla grejer, men det gör inte så mycket om man missar en grej eftersom det är så mycket smak på allt annat. Tror att vi missat tamarindjuicen varje gång... Denna marinad passar sig alldeles fantastiskt till grillspett. Lägg både kött och grönsaker i marinaden en massa timmar innan (vi brukar köra ett dygn, men 3-4 timmar minst). Servera gärna med jasminris (alt. klyftpotatis) och en krämig vitlöksdip. MUMS!!!!! | |
Tess 08 | 2009-04-18 12:06 | |
![]() | Smula sönder en fetaostklump. Pressa i två vitlöksklyftor strö en aning salt över töm en 2dl bytta med creme fraische över Blanda ihop och njut!! Går att ha som sås (eller gegga) till grillat kött, potatisklyftor, potatisgratäng, tacos, varm baguette (direkt från ungen) samt en massa andra grejer. Gör små kvadrater av aluminiumfolie lägg en matsked (ungefär) majskorn på varje kvadrat klicka i en klick smör (eller kläm lite på flaskan om du kör sånt smör) strö över lite salt förslut paketen så inte smöret rinner ut lägg på grillen (gärna runt kanterna där det itne är tokvarmt, låt de ligga lite längre i stället) Servera i fat/form/skål och låt matgästerna själv öppna och hälla ut innehållet | |
sigfrid | 2009-04-18 12:16 | |
![]() | Glace är bra, penslas på efter eller i slutet av grillningen. En som passar till helgrillad fläskfile eller kotlettrad. Värm ett par matskedar flytande honung, blanda i "smoked salt", lite röd balsamvinäger och massor av nymortlad svartpeppar. Såååå gott... | |
steffin - Ej medlem längre | 2009-04-18 16:54 | |
![]() | mmm måste kopiera och skriva ut senare :) | |
steffin - Ej medlem längre | 2009-04-19 17:17 | |
![]() | Fler tips! | |
steffin - Ej medlem längre | 2009-04-19 17:25 | |
![]() | putt | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2009-04-19 17:26 | |
![]() | baguett direkt från ungen låter inte så gott :) | |
VaKul | 2009-04-19 17:32 | |
![]() | Enklaste marinaden: Lägg köttet i en grillpåse och fyll med coca-cola och valfria örter, dock inte grillkrydda/salt för använder ni det under grillningen blir köttet lätt torrt! Ta lite grillkrydda eller annan krydda med salt precis när köttet är färdiggrillat! Smakar bra i allafall!! | |
steffin - Ej medlem längre | 2009-05-02 20:41 | |
![]() | Det lät ju intressant med coca-colan där! Aldrig hört talas om det faktiskt, men kan tänka mig att det ger en intressant effekt och smak. | |
krysopras | 2009-05-02 20:48 | |
![]() | Det är fel på grillsåserna/marinaderna från affären, för de innehåller smakförstärkaren E621, natriumglutamat, som troligen är väldigt onyttigt. Så fr o m den här grillsäsongen blandar jag all marinad/glaze själv. Även i en hel del grillkorv som t ex chorizo, sremska och fan vad de heter har tillverkaren ersatt naturlig smak med E621, så jag läser noga på innehållsförteckningen också! | |
krysopras | 2009-05-02 20:51 | |
![]() | Det är rätt som vaKul skriver, att salt i en marinad gör köttet torrt. Detta pga osmos som drar ut vätskan ur köttet. Salta ska man ej göra förrän efter grillningen eller åtm efter att man fått en stekyta - saltar man före får man ingen fin stekyta, då koks köttets utsida i sin egen saft och blir grått. | |
PowerYoga | 2009-05-02 21:22 | |
![]() | Världens godaste marinad, både till kyckling och kött: 2 dl olivolja 1/2 dl soya 1-2 msk balsamico (ok att utesluta) salt svartpeppar pressad vitlök, massor (minst 4 klyftor) marineras över natten eller i många timmar, blir godare så. Goda grillsåser: 1/2 gul lök 1 röd paprika 3 msk jordnötssmör 2,5-3 dl matlagningsgrädde turkisk yoghurt lite salt lite vitpeppar lite socker 1-2 pressade vitlöksklyftor | |