Spelrum
Giraffen12
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade16
Mobilspel
Pågående19 486

Forumkategorier

Användare Inlägg  
_Vildvittra_2009-04-22 23:25
Antal inlägg: 51

Kvinnlig logik
Det här är ett ämne jag tycker är riktigt skoj att diskutera och höra andras åsikt om. Jag tänker dra nåt exempel för att lägga ribban lite på vad jag menar.

En tjejkompis till mig ringde en gång och var upprörd, hon hade bråkat med sin pojkvän. Hon började med att säga att han nästan hade varit otrogen. Jag frågade vad hon menade med "nästan". Hon berättade att de kvällen innan hade varit på krogen och han hade stått i baren och pratat med en annan tjej. Som sen visade sig vara en gammal klasskompis som han presenterat för sin flickvän efter en kort stund. Min kompis är väldigt svartsjuk av sig och hon var så arg på sin karl för han utsatte henne för en sån situation. Jag försökte säga till henne att det är väl fullt normalt att vilja prata med en gammal klasskompis om man springer på varann ute. Men hennes lösning på "problemet" var att om han bara slutade prata med andra tjejer så skulle hon inte BEHÖVA vara svartsjuk! (kvinnlig logik)

En annan tjejkompis kommer över en kväll för att prata av sig, hon berättade att hon var så arg på sin karl så hon kunde inte stanna hemma "en minut till!" Hon förklarade att hon behövde prata med honom om en sak men att han skulle vara så oresonlig och trångsynt så hon skulle bara bli arg. Hon hade alltså inte ens tagit upp det hon ville prata med honom om, för hon "visste" innan vad svaret skulle bli. Och eftersom det svaret skulle reta henne så mycket så stormade hon hemifrån, sanslöst arg på sin karl för att han vägrade lyssna på henne. (kvinnlig logik)

Jag skulle kunna fortsätta i evigheter med exempel, men nu till poängen med den här tråden: varför har vi såna här stunder/perioder då vi "drabbas" av kvinnlig logik och fullständigt skickar iväg all sans och förnuft? Vill gärna höra om nån av er har några exempel på detta fantastiska tillstånd! =)

le-lou2009-04-22 23:28
Antal inlägg: 17500

Det där första exemplet är inte exempel på kvinnlig logik, bara exx exempel på dumhet. Dessutom är män lika goda kålsupare de också, usch.

Det andra kanske har mer med hur vi kvinnor många gånger kan resonera - men även där måste jag säga att din kompis inte verkar helt sund..det där känns otroligt överdrivet (och med det menar jag inte att du överdriver, men att din kompis gör det).

_Vildvittra_2009-04-22 23:30

Le-lou: jag förstår hur du menar, kanske behöver utveckla att i min värld är sånt beteende kvinnlig logik. Nåt som även män kan drabbas av =) Lite förvirrande kanske.

Basta - Ej medlem längre2009-04-22 23:31
Antal inlägg: 3528

För en gång skull så gör jag en liten våg för le-lou.

pentrollet2009-04-22 23:32
Antal inlägg: 376

*skrattar*

jag har oxå ett fint exempel på kvinnlig logik

Har en fd kompis som är ensamstående(bitter) mamma sen 5 år tillbaka. Hon har ju givetvis en allierad som är i samma situation som henne själv.
Vi tre sitter en kväll och pratar, dom ojar sig över hur hemska barnens pappor är mm. Då sägen en av dem att det är sååå hemskt för att hennes ex har en ny kvinna och det är så jobbigt att hon har barnet osv osv. Var på jag svarar att det är väl kul och skönt att hon här snäll mot dit barn och tagit de till sig. Var på jag får onda ögat av båda. Korkade som jag är så håller jag ju inte tyst och menar på att det kommer ju bli samma en dag när dom träffar en ny man och han kommer bli involverda i barnen. Men det var INTE samma sak!

Än idag förstår jag inte mer än att kvinnlig logik o svartsjuka slog till.

Basta - Ej medlem längre2009-04-22 23:33

_Vildvittra_ Vi är många män som har fattat skillnaden mellan man och kvinna, och har lärt oss att utnyttja den.

_Vildvittra_2009-04-22 23:33

Pentrollet: ett praktexempel, när nån annan gör en sak så är det fel. Men när jag gör det så är det rätt.... strålande =)

Polly Juice2009-04-22 23:33
Antal inlägg: 395

Den första logiken är inte kvinnlig utan universiell - ett ex blev så sur då han såg mig stå och diskutera det kommande EG-valet (ja, det var på den tiden) med en främmande karl vid busshållplatsen, så han vägrade prata med mig på en hel vecka.

Och han kunde omöjligt begripa varför jag skulle behöva gå ut och dansa och ha roligt när jag kunde sitta och se om "Crocodile Dundee" för 40:nde gången med honom, så han slapp sitta ensam och bli surare och surare.
Naturligtvis gick det inte att ta med honom heller, för han gillade varken att dansa eller att se mig dansa med någon annan.

När det gäller svartsjuka så rör det sig om ren och skär könsneutral idioti, ber om ursäkt för att jag kallar din tjejkompis för idiot, men svartsjuka människor beter sig idiotiskt i mina ögon.

_Vildvittra_2009-04-22 23:34

basta: utveckla gärna hur det utnyttjas?

Risotto - Ej medlem längre2009-04-22 23:34
Antal inlägg: 3069

Jag tycker att kvinnlig logig i många fall handlar om det outtalade som ändå ska vara förstått.
T.ex. en kvinna tycker att mannen ska gå ut med hunden. När kvinnan frågar om han har gjort det och svaret är nej så kommer frågan:
-varför inte? det skulle du ju ha gjort.

Det tycker jag är kvinnlig logik i ett nötskal.

Basta - Ej medlem längre2009-04-22 23:35

Penntrollet är min nya guru.

grönöga - Ej medlem längre2009-04-22 23:36
Antal inlägg: 5570

_Vildvittra_: "varför har vi såna här stunder/perioder då vi "drabbas" av kvinnlig logik och fullständigt skickar iväg all sans och förnuft? Vill gärna höra om nån av er har några exempel på detta fantastiska tillstånd! =)"

Eh...?! =S
Jag kan inte minnas något tillfälle då jag betett mig på det viset, däremot har jag svaga minnen av att jag i tidiga tonåren kläckte en del dumheter som lutar åt det hållet.
Men som vuxen kvinna...

_Vildvittra_2009-04-22 23:36

Polly juice: ingen fara, jag var nog inte så snäll emot henne när hon berättade. Jag tyckte hon kunde testa iaf innan hon blev arg på honom. Men i hennes värld var det fullt legitimt. I min värld var det bara korkat.

Basta - Ej medlem längre2009-04-22 23:36

_vildvittra_ : Penntrollet svara åt mig.

Basta - Ej medlem längre2009-04-22 23:37

Grönöga: Jag tror att detta är en generationsfråga.

Polly Juice2009-04-22 23:37
Antal inlägg: 395

Det är väl mycket det där med underförstådda uppmaningar:

"Kolla, en kiosk! Tror du att de säljer mjukglass där?"
"Kanske."
Mannen kör vidare utan att stanna till vid kiosken.

Män och kvinnor tränas av samhället att prata på olika sätt.

_Vildvittra_2009-04-22 23:37

grönöga: då kan jag inte annat än gratulera =)

risotto: ja jag håller med!

le-lou2009-04-22 23:39
Antal inlägg: 17500

"Det borde han förstå...själv" - är kvinnligt tänkande. Sånt man vill att ens partner ska göra för en, men som han naturligtvis aldrig gör. Eftersom han inte har varken en tanke eller susning om att det är det man vill.
Och beklagar man sig för en kompis, så svarar man på frågan "Varför säger du inte nåt för? "
: Det borde han förstå...själv!.... eh.

Jag har den uppfattningen av både mig själv och mina kvinnliga vänner att vi önskar och ibland tror att våra män är tankeläsare. Det är de inte.
Och när vi fattar det blir vi sura, ofta på dem.

Basta - Ej medlem längre2009-04-22 23:39

Polly: Mina barn kör samma sak.
Nu gillar jag mjukglass så det kanske inte är av vikt.

pentrollet2009-04-22 23:40
Antal inlägg: 376

basta: hehe...jag har fler fina exempel när de gäller denna mamma...

som när hon gnäller att pappan träffar hennes bror och barnen(kusinerna) får leka, då blir hon assur för det e faktiskt HENNES familj...men att hon sen umgås med hans familj det är inte samma sak...
Och i vanlig ordning kan jag inte hålla flabben utan säger va bra att pappan engagerar sig att gör roliga saker med barnet och håller kontakt med kusinerna som blir till fördel för barnet. För det är väl barnet som är det viktiga och en god relation?
Gissa vem som får en sur komentar till de och såger"ska prata med min kompis i samma situation för hon föstår"...som tur va hade jag vet i skallen och höll tyst....

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?