Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 462 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Truto - Ej medlem längre | 2009-04-27 14:07 | |
![]() | Sverige leder våldtäktstoppen Sverige har överlägset flest våldtäkter i Europa. Tvåan på denna föga smickrande lista, England, når knappt upp till hälften av det antalet våldtäkter som begås och anmäls i Sverige. Frågan är vad detta beror på? Har de svenska männen blivit tokiga helt plötsligt och förlorat all respekt för det kvinnliga könet? Det låter väl som en trovärdig PK-förklaring. Tyvärr hittar man inte stöd för detta i tillgänglig statistik. Nej, det är något annat som förändrats i konungariket Sverige de senaste decennierna. Men om det får man intet säga. En svensk tiger! | |
| Tess 08 | 2009-04-27 14:09 | |
![]() | Kan det vara så att man i Sverige är bättre på att anmäla våldtäkt? | |
| kajix | 2009-04-27 14:11 | |
![]() | Finns det tidigare statistik? Från åren innan "de senaste decennierna"? | |
| Dyslekso | 2009-04-27 14:11 | |
![]() | Naturligtvis är statistiken manipulerad. Vi svenska män är så mesiga att vi måste ljuga upp oss i våldtäktsligan för att få någon respekt överhuvudtaget från våra [infoga valfri nationalitet] bröder. Truto, källa tack? | |
| Truto - Ej medlem längre | 2009-04-27 14:12 | |
![]() | Nej, tydligen inte: svt.se/2.22620/1.153...po s=lasmer | |
| ANDERStG | 2009-04-27 14:12 | |
![]() | Jag tror Tess har en del av förklaringen. Men Truto vill nog diskutera något helt annat än vad rubriken antyder. Lyft katten på bordet. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-04-27 14:14 | |
![]() | Det beror nog på att fler går vidare med anmälan här. Samhället har mycket resurser att "fånga" upp offren med, och en kvinna som tidigt får bearbeta/förstå vad hon blivit utsatt för, lär bli mer benägen att anmäla. | |
| Truto - Ej medlem längre | 2009-04-27 14:17 | |
![]() | En hastig sökning gav följande 50-talet 370/år 60-talet 580/år 70-talet 730/år 80-talet 1060/år 90-talet 1760/år 2008 ca 5000 Det kallar jag en ökning. | |
| Missionking - Ej medlem längre | 2009-04-27 14:20 | |
![]() | och en hastig sökning iaf vi fick lära oss på högstadiet redan att nästan ALL statistik är fejk | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-04-27 14:22 | |
![]() | Truto, tänker du presentera din tes eller inte? Jag tror hursomhelst inte att det finns någon ensam förklaring till utvecklingen. Förändrad attityd och försvagat tabu lär spela in. Våldtäkt diskuteras öppet idag - folk "träder fram" och berättar osv - så det är kanske inte lika stort steg att anmäla, dvs att identifiera sig med rollen som "våldtäktsoffer". | |
| Truto - Ej medlem längre | 2009-04-27 14:28 | |
![]() | Jag tänkte att ni kanske är intelligenta nog att dra era slutsatser själva. Ökad anmälningsbenägenhet var dock inte det man trodde på i undersäkningen. | |
| oeronbarn - Ej medlem längre | 2009-04-27 14:30 | |
![]() | det har med växthuseffekten att göra alltså? jag hänger inte med... | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-27 14:32 | |
![]() | I första hand är det säkert att vi blivit bättre på att anmäla. På 70-talet då jag var ung :-) hade vi oxå tidig sexdebut, relativt hög alkohokonsumtion och mycket festande. Tror dock att det var i stort sett bara överfallsvåldtäkter som anmäldes då, för visst kunde man höra talas om övergrepp som aldrig kom i offentlighetens ljus så att säga. Idag anmäls det. Det innebär ju att vi idag är mer klara över vad som är rätt och fel. Och det är bra. | |
| pion ekrot | 2009-04-27 14:33 | |
![]() | Ja, det har säkert redan sagts men vad det handlar om är att det är flest anmälda våldtäkter. Det betyder inte att det är fler våldtäkter här än någon annanstans, utan att vi har ett klimat som "tillåter" anmälan, tack o lov. | |
| krutmarie | 2009-04-27 14:33 | |
![]() | Tror som Tess och Sylvia att fler anmäler i Sverige. Har en egen teori dessutom, kanske lite långsökt, men jag tror att fler unga kvinnor idag dricker för mycket, ångrar sig dan efter för vad de gått med på i fyllan (om de öht är medvetna om vad som hänt) och då anmäler man att man blivit våldtagen. Det är ju tydligen ganska ofta det händer våldtäkter på Finlandsbåtarna enligt tidningarna, vad gör många där. Festar, dansar, lägger sig med nån lämplig man hittat på kvällen och på mogonen kommer Ågren för både det ena och andra. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-27 14:36 | |
![]() | Man skulle kunna jämföra med incest. På 50-60talet sattes barn på barnhem för de 'ljög' om övergrepp. Det 'fanns helt enkelt inte' Och om det fanns pedofiler så var det ialla fall otänkbart att det kunde vara en förälder. Nu vet vi bättre. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-04-27 14:38 | |
![]() | Ok, Truto. Ponera att det hade med invandringen att göra - vilka slutsatser skulle du isåfall dra från den informationen? Att invandrare är barbarer som våldtar, eller att vi tagit emot våra indvandrare på ett otillfredställande sätt? | |
| krutmarie | 2009-04-27 14:39 | |
![]() | Pion, jo visst är det bra att Sverige "tillåter" anmälan, men kan det inte bli lite snedsitsar i detta också. Om det t ex skulle vara som jag förmodar så har ju många tjejer kanske gått med på det först, men ändrar sig när eftertanken kommer? | |
| Truto - Ej medlem längre | 2009-04-27 14:40 | |
![]() | O nej sylvia. Jag tror inte alls det. Det måste ju vara så som ni tror här, ökan anmälningsbenägenhet. Trots att undersökningen sade annat. Hur KAN du bara blanda in invandring i detta! Har du ingen moral i kroppen? :) | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-04-27 14:41 | |
![]() | Därför att jag har läst dina tidigare inlägg i andra trådar. | |