Spelrum
Giraffen12
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade16
Mobilspel
Pågående19 486

Forumkategorier

Användare Inlägg  
dailynews - Ej medlem längre2009-04-27 15:36
Antal inlägg: 281

Kvinnor mellan 45 - 64
Hur kommer det sig att 11% av kvinnorna i sverige mellan 45 och 64 är medecinerade med antidepressiva?

Är det en förtryckt och värdelös folkgrupp? Varför erbjuder man dom inte personlig utveckling och möjlighet till att florera som människor när dom besitter sån fantastisk kunskap som barnuppfostran och människoinsikt?

Tess 082009-04-27 15:37
Antal inlägg: 18003

Och detta vet du genom att ha läst... vad?

dailynews - Ej medlem längre2009-04-27 15:38

Elva procent av svenska kvinnor mellan 45 och 64 år tar antidepressiva medel, medan siffran för män i samma ålder är sex procent.

www.sr.se/ekot/artik...ke l=881505

Tess 082009-04-27 15:40

Intressant...

– Ökningen är obehaglig på det viset att det inte alltid är fråga om genuina depressioner, utan det ser ut som att medlen skrivs ut mot lite av varje, ospecifika symptom. Eftersom det här är kraftfulla mediciner tycker jag, och många med mig, att det inte är särskilt lyckat, säger han.

Men jag kan inte hitta vilken medicin man pratar om... Det är ju liksom inte EN tablett - det finns ju en uppsjö av dom

dailynews - Ej medlem längre2009-04-27 15:42

Medecinsk lobotomi är vår standard. En genuin depression kommer med intelligenta insikter, med en seriös terapi får vi människor som blir visare och genuinare än tekniskt förtryckta och kuvade.

Tess 082009-04-27 15:45

Ahaaaa.. inte riktigt seriös?
Nehej, då svarar jag 4

dailynews - Ej medlem längre2009-04-27 15:48

.. med en seriös terapi utvecklas vi människor till att bli visare och genuinare snarare än förtryckta och kuvade.

låter nog lite bättre. :)

krutmarie2009-04-27 15:55
Antal inlägg: 1696

Dailynews, för att deras karlar är så j-a tråkiga!

Nej det var naturligtvis ett skämt. Kvinnans klimakterie- och övergångsbesvär börjar ju ofta vid den tiden och man kanske känner sig oattraktiv, inte behövd, barnen har flyttat i många fall och mannen är upptagen med sin, sedan lång tid påbörjade karriär. Det finns ju hur många orsaker som helst egentligen, sen har jag den uppfattningen att många börjar när de är ledsna och vågar sen inte sluta för man vet inte hur man mår utan.

Jag hade en utmattningsdepression 2007 och blev från olika håll rådd att äta antidepressiva medel under en period för att komma ur den värsta svackan. Eftersom jag inte tror att det hjälper i längden sa jag nej och det gick bra ändå. :)

Doktorn vet mycket, men inte ALLT.

sally93 - Ej medlem längre2009-04-27 15:55
Antal inlägg: 1032

Till o börja med är det tur att det finns mediciner.
Sen är det mycket, mycket vanligt med en genetisk disposition för depression (dominant) eller bipolaritet eller någon form av ångestsyndrom. Det var inte längesen man trodde man bara kunde 'prata folk tillrätta'.

Man vet nu också att depression påverkar hjärnan så att nervceller dör.
Antidepressiv medicin har visat sig hjälpa till med återbildning av nervcellerna.
ECT; elbehandling, som ges vid riktigt svåra depressioner gör detta 'arbete' ännu snabbare än medicinering.

Och att, som man ibland gör kalla antidepressiv medicin för 'lyckopiller'?
Ja det kan nog liknas vid lycka att orka göra en så banal sak som att , tack vare medicin, kunna orka gå upp på morgonen och koka en kopp kaffe.

BiNo8 - Ej medlem längre2009-04-27 15:59
Antal inlägg: 3473

Kan det inte vara att klimaterie besvär oftas även ger psykiska besvär

dailynews - Ej medlem längre2009-04-27 16:08

Ingen kvinna i den här åldersgruppen som tagit sig igenom en depression och kan motivera vad en naturlig emotionell bearbetning ger?

sally93 - Ej medlem längre2009-04-27 16:09

Män är oftare negativa till medicinering. Mycket manlig depression döljs därför genom alkoholmissbruk. Därav en 'skillnad' i statistiken.

Att det skrivs ut antidepressiv medicin mot 'ospecificerade symptom' är inte konstigt eftersom dels dessa symptom kan vara en maskerad depression, dels så kan en del mediciner ge effekter. T.ex vara smärtlindrande.

Det finns massvis med mediciner som varit avsedda för en orska och som bieffekt visat sig fungera på andra symtom. Inget konstigt.

dailynews - Ej medlem längre2009-04-27 16:10

att män självmedecinerar med alkohol är ju då antagligen samma tekniska lösning.

Missionking - Ej medlem längre2009-04-27 16:11
Antal inlägg: 121

varför frågar du oss?
de är ju krigsbarn, inte konstigt att de mår dåligt.
Nästa generation kanske kommer med mer glädje. :)

sally93 - Ej medlem längre2009-04-27 16:14

Nja, nu bidrar ju inte alkoholintag till att hjärnans celler förnyas precis.
Om du tror att du kan lösa genetiskt ärvda sjukdomar med samtal så tar du fel.
Lika lite som man kan prata bort diabetes.

Sen finns det såklart de som klarar sig enbart med samtal el kognitiv terapi.

krutmarie2009-04-27 16:17

Mission, vi är väl inga krigsbarn? Jag är född 1945 på sensommaren och kriget var ju slut på våren. De som är yngre har ju ingenting med kriget att göra. Sen är det ju bara bra om våra barn kommer med glädjen :)

Dailynews, vad menar du med "naturlig emotionell bearbetning"?

Just L - Ej medlem längre2009-04-27 16:18
Antal inlägg: 193

de är väll ännu mer skrämmande att vi unga äter mer och mer. Själv äter ja både antedepresiva medeciner, lugnande och tar sömntabletter.

krutmarie2009-04-27 16:19

Sally, det är väl snarare så att fler och fler hjärnceller dör av alkoholintaget och då kanske man inte "känner" lika mycket?

sally93 - Ej medlem längre2009-04-27 16:19

Sen är det säkert så att miljön, samhället idag påverkar att det utlöses fler depressioner. Men det är ju inte helt lätt att göra något åt iaf inte tillräckligt snabbt. Man kan ju inte trolla.
Såvida man inte tycker att dom som drabbas likaväl kan ta livet av sig, så är det som sagt tur att vetenskapen även lyckats hjälpa dessa människor.

dailynews - Ej medlem längre2009-04-27 16:20

Finns det någon statistik som jämför antalet döda hjärnceller mellan ECT och alkohol?

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?