Spelrum
| Giraffen | 39 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 61 |
Mobilspel
| Pågående | 19 607 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| amb1 | 2009-05-08 13:17 | |
![]() | SEKRETESS Det finns ett ord som tar fram mina värsta sidor, ordet är sekretess. Alla möjliga instanser har börjat utnyttja detta, till vems fördel? Om man som jag försöker hjälpa och vidarebeforda upplysningar mm, det är sekretess. Typ försäkringskassan och arbetsförmedlingen älskar detta ord, undras om det är för att dom ska slippa stå till svars för det dom ställer till? Jag är verkligen upprörd över detta hemska ord det gynnar ingen, det är bara en enda dum ursäkt för lathet. Tack å hej ha en bra helg!!! | |
| micro113 | 2009-05-08 13:19 | |
![]() | Sekretess gentemot utomstående tycker jag är alldeles utmärkt, är alltid lika skönt att höra när det fungerar. | |
| le-lou | 2009-05-08 13:22 | |
![]() | tack gode gud för sekretessen säger jag bara. | |
| Rooty | 2009-05-08 13:22 | |
![]() | Det är väl sekretesslagen som tillämpas hos statliga myndigheter och liknande. Det är väl inte konstigare än så? | |
| Jacob_Flygar - Ej medlem längre | 2009-05-08 13:27 | |
![]() | Begär en besvärshänvisning. Men allra först kan du kolla om det är så att handlingen också finns någon annanstans. En handling kan vara sekretessbelagd på ett ställe men behöver inte vara det överallt. | |
| Safflor - Ej medlem längre | 2009-05-08 13:28 | |
![]() | "Om man som jag försöker hjälpa och vidarebeforda upplysningar mm, det är sekretess" Du menar att de inte lämnar ut privat information om människor så att du kan skvallra vidare!! Det är ju upprörande!! Självklart vill ju alla att vem som helst ska kunna ringa till t.ex. Föräkringskassan eller sjukvården och få information om deras senaste underlivsoperation och annat som de kan vidarebefordra. Eller...? | |
| Jacob_Flygar - Ej medlem längre | 2009-05-08 13:45 | |
![]() | Om det är så att du vill veta något om Kalle Persson så kan du ju be Kalle Persson om en fullmakt. Men som sagt är det en allmän fråga som du tycker bör omfattas av offentlighetsprincipen så ska du begära en besvärshänvisning. | |
| amb1 | 2009-05-08 13:47 | |
![]() | Orka! Ni vill visst missuppfatta allt, det handlar om att hjälpa inte om någon nyfikenhet eller illvilja eftersom fullmakt finns! Jag är ingen skvallerkärring!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Den dag när ni inte kan tala eller skriva kommer det att slå tillbaka på er. | |
| emmylicious | 2009-05-08 14:00 | |
![]() | Tycker inte att det är någon som valt att missuppfatta i denna tråden, för jag tror inte riktigt någon har förstått poängen. Varför vill man ha ut information om någon annan? Sekretesslagen finns ju av en anledning och jag skulle inte vilja att någon gick och plockade ut uppgifter om mig. | |
| anktejp - Ej medlem längre | 2009-05-08 14:00 | |
![]() | den dagen vi avskaffar sekretess kommer det slå tillbaks på dig. | |
| anktejp - Ej medlem längre | 2009-05-08 14:00 | |
![]() | amb1 | |
| emmylicious | 2009-05-08 14:01 | |
![]() | Utan min vetskap, ska jag väl tillägga. | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-05-08 14:06 | |
![]() | Jag fattar inte hur sekretess skulle kunna vara en ursäkt för lathet. Sekretess är otroligt viktigt för det personliga integriteten. Bland annat i skola och på sjukhus. "Om man som jag försöker hjälpa och vidarebeforda upplysningar mm, det är sekretess." Jag kan gissa att du talar om vården. Finns en del fall i vården där hjälpen för patienterna förhindras eller försenas bland annat på grund av sekretessskyddade uppgifter. Jag förstår problemen som kan uppstå :) Men sekretessen är viktig och det är minst lika viktigt att man håller en bra och smidig kommunikation så att såna problem inte uppstår. Arbetsförmedligen och försäkringskassan däremot ska väl absolut inte ge ut uppgifter om sina kunder. Det skulle finnas noll poäng med. | |
| vulcan | 2009-05-08 14:13 | |
![]() | trådstartaren: Du får nog försöka förklara lite tydligare vad du menar och exakt vad du anser att problemet är. Rent allmänt så måste myndigheter följa den lagstiftning som finns, oavsett om de, du, jag eller någon annan gillar den eller inte. All utlämning av information från svenska myndigheter balanserar mellan två huvudprinciper: - Alla upprättade handlingar hos myndigheten är allmänna och offentliga och vem som helst kan ta del av dem: Huvudregeln!!! - I vissa fall råder dock tvärtom förbud om det kan skada enskilds integritet eller i vissa fall rikets säkerhet; Sekretess. För vissa typer av handlingar råder automatisk sekretess, men i många fall ska prövning ske i det enskilda fallet. Får man då inte ta del av den handling man begär så ska man begära ett formellt beslut. Detta beslut kan sen överklagas till domstol. | |
| amb1 | 2009-05-08 14:28 | |
![]() | Hej Vulcan jag tycker att du omgående kan stänga ner tråden. Jag tycker bara inte om ordet. Vidare så tänker jag inte gå in på detaljer, tydligen formulerade jag innebörden fel, lagen om sekretess är bra jag menar bara att ordet missbrukas allt för mycket. | |
| skrabban | 2009-05-08 14:52 | |
![]() | Sekretessen är mycket viktig tycker jag. Jag skulle inte vilja att andra får veta känsliga uppgifter om mig. amb1 Skulle du tycka om att känsliga uppgifter om kom ut till andra. | |
| skrabban | 2009-05-08 14:52 | |
![]() | dig | |
| Ässät | 2009-05-08 17:32 | |
![]() | Länge leve sekretessen! | |
| krutmarie | 2009-05-08 17:44 | |
![]() | Förstår heller inte varför det är upprörande på nåt sätt med sekretess. Det är väl självklart att myndigheter inte ska lämna ut uppgifter som inte är offentliga. Om du t ex har en fullmakt från den person det gäller och du vill ha uppgifter så tror jag inte att du blir nekad detta av någon myndighet. Men att ringa och försöka få upplysningar till höger och vänster är ju helt omöjligt. Det kan ju vara en granne som vill ha reda på nåt för att sen springa runt i området och berätta detta för att göra grannen "illa". T o m en budgetrådgivare hos kommunen som ringer kronofogden för att hjälpa en person ur en ekonomisk kris MÅSTE förelägga en fullmakt från personen i fråga för att få upplysningar. Den här lagen är ju till för att skydda människors integritet och inte av nån annan orsak. | |
| krutmarie | 2009-05-08 17:49 | |
![]() | amb1, du ska nog förklara lite mer ingående utan att lämna ut detaljer om nån. När har det försvårat ditt arbete för att du inte fått reda på det du ville? Inom vilket område arbetar du? | |