Spelrum
Giraffen45
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade70
Mobilspel
Pågående19 684

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Snurt2009-05-09 20:29
Antal inlägg: 1304

Varför hyr du lägenhet...Köp?
Kollade lite på vad det kostar att köpa hus /lägenhet idag.. räntan är ju under 5 % på ett femårigt lån och under 2 på vanligt..

Om du har en hyra på 5000 så kan du för samma pengar köpa dig ett boende för 1 386 000
8000:-/mån =>2 500 000:-

Googla på omvänd boendekalkyl och testa, vad du skulle få för lån på din hyra.

Dels betalar du till dig själv, och inte ner i hyresvärdens fickor, och de är kul att pula lite med kåken..

Försäkringar täcker ju om det blir katastrof, så varför bo kvar i din lägenhet?

ewaleena - Ej medlem längre2009-05-09 20:35
Antal inlägg: 1977

För att det är bekvämt att bara ringa den snygga servicekillen när något går sönder! :)

vill någon köpa ett jävla hus i dalarna så maila mig :( . Jävligt less på att vara husägare, även om lånet inte kostar så mycket just nu...

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-05-09 20:41
Antal inlägg: 31064

Storbankerna beviljar i dessa tider inte lån till personer som inte kan hosta upp kontantinsatsen. Misstänker att det kan vara en tungt vägande anledning...

XY_2009-05-09 20:54
Antal inlägg: 601

Slipper ekonomisk risk. Slipper stå för underhåll av lägenheten - går frysen sönder ringer jag vaktis och han fixar det. Sen kan jag gå när jag vill, så när som på de där tre månaderna. Blir inte sittandes mot min vilja i ett boende som jag inte kan bli av med, eller blir av med med stor förlust. Den risken finns ju alltid när man köper sitt boende.

Sofia002009-05-09 21:17
Antal inlägg: 1

Alla kanske inte blir beviljade ett lån? Om man är studerande, tex.

Ässät2009-05-09 21:36
Antal inlägg: 4824

I längden kanske det blir dyrare att bo i hus med alla inköp du måste stå för själv. Jag skulle inte ha råd att bo i hus, inte bara lånen utan allt jag måste köpa själv om nåt går sönder så för min del blir det hyreslägenhet tills den dan jag är ekonomiskt oberoende..dvs kanske aldrig *s*

Fånmåne - Ej medlem längre2009-05-09 21:36
Antal inlägg: 1035

Jag ställer mig ytterst tveksam till att det finns någon som kan tänka sig att vara bosatt i samma lägenhet tillräckligt länge för att det, ur ekonomisk synvinkel, ska löna sig att ta ett lån på miljonen för att köpa något så banalt som en lägenhet. Jag tillhör iaf den (stora) skara som inte skulle tjäna på det. (Att jag sedan tycker som jag tycker om bostadsrätter har faktiskt ingenting med det att göra.)

Ett hus skulle jag däremot kunna tänka mig att låna till för att ha råd med, då hus är en mer långsiktig investering än en lägenhet. Bosätter man sig i ett hus, är nog de flesta beredda att bli gamla i det. Dessutom behöver man inte ta (lika mycket) hänsyn till sina grannar, och vice versa. Man har dessutom en gräsmatta att förfoga över, och betydligt större frihetskänsla än vad man har som bosatt i en lägenhet.. bland många andra fördelar. (Eller åtminstone större frihetskänsla än vad man har i en bostadsrätt man lånat till för att ha råd med, en hyresrätt har man inga skulder på, och således inga som helst orsaker att stanna längre än man känner är nödvändigt.)

Gimp2 - Ej medlem längre2009-05-09 23:39
Antal inlägg: 2385

lyssna på sylvia

sen orkar folk(med barn, jobb, dagis osv) i regel inte flytta bara för att spara slantar på lång sikt

taru2009-05-10 00:02
Antal inlägg: 286

gäller o få lånelöfte då med...

Æ Solu - Ej medlem längre2009-05-10 00:03
Antal inlägg: 123

Banken tycker nte att jag är tllfäcklgt rik för att få lån, så jag tvinas betala 8000 i andrahandshyravarje månad eftrsom anken inte tror att jag har råd att betala de 6000 det skullekosta mig om jag tog lån och köpote bostaden.

Safflor - Ej medlem längre2009-05-10 00:14
Antal inlägg: 832

Har haft hus i nästan tio år. Sålde för drygt två år sen. Låter fint när man kollar på det man ska betala per månad till banken. Slå ihop de med de faktiska,verkliga driftskostnaderna - inte bankens glädjekalkyler - och summan i princip dubbleras.

HumbleBug2009-05-10 00:27
Antal inlägg: 1836

Har inte pengar, hur ska jag kunna låna då?

booscar2009-05-10 00:27
Antal inlägg: 76

kan du förklara hur du räknar fram din kalkyl
5000 i hyra motsvarar
8000 kr i månaden?
ränteavrag...jo 8000-30% lika med 5600.
Då räknar vi inte med
a. uppvärmning
b. ökad försäkring
c. ökade kostnader för renhållning/vatten
d. reparationer

sen så struntar vi att amortera fastighetsskatt (kanske)
är det bostadsrätt så hoppar vi hyran

eller har jag missat något

Pappas Docka - Ej medlem längre2009-05-10 00:33
Antal inlägg: 311

min kusin bor i hammarby sjöstad, betalar 11 k för en trea, han räknade på lägenheter i innerstan och fick det till att han skulle få en högre hyra för en trea bostadsrätt även om han betalade topplånet.

betalar själv 6k i månaden för en trea hyresrätt. om nån kan fixa fram en bostadsrätt med lån med billigare månadskostnad köper jag direkt, men då krävs inblandning av tomten.

Pappas Docka - Ej medlem längre2009-05-10 00:36
Antal inlägg: 311

för att specificera - jag tänker inte flytta till brunflo.

BiNo8 - Ej medlem längre2009-05-10 10:14
Antal inlägg: 3473

Det har ju mycket att göra med vart man bor i landet också. Samt att alla ej kan få lån av olika anledningar.
Men KAN man få lån skulle jag rekommendera att ta lån till eget istället för att hyra. Jag bor i en villa på 5 rok, jag betalar TOTALT med lån, värme, vatten, sophämtning etc 7,400 i månaden. Jag känner ett par som bor i lägenhet i en trea som betalar över 6000.

Tess 082009-05-10 11:10
Antal inlägg: 18003

Naturligtvis går grejer sändar oavsett om man bor i villa eller lägenhet.
Att däremot ha det som en nackdel till hus tycker jag är rätt löjligt.
Vi har en diskmaskin sen 1985 som funkar skitbra. Jag vet ju om att den inte kommer att hålla i en evighet, men med tanke på att jag betalar mycket mindre för vår villa än vi gjorde nä vi bodde i lägenhet går det ju faktiskt att lägag undan en slant för att sedan köpa dessa grejer.
Sen som sagt så finns försäkringar för rätt mycket...
Egentligen är jämförelsen rätt skev då det tex alltid finns att göra i en villa till skillnad får en lägenhet där du kanske inte ens får tapetsera över de fula tapeterna eller nåt...

Tess 082009-05-10 11:11
Antal inlägg: 18003

sönder - inte sändar :)
ja, och lite andra kontiga ord

ewaleena - Ej medlem längre2009-05-10 11:17
Antal inlägg: 1977

Men nu är det väl så att de flesta vill bo "inom tullarna" oavsett om det är i Stockholm, Malmö, Göteborg, Uppsala, Östersund, Mora, Umeå eller vilken annan stad som helst. Ingen ungdom idag vill ju ha längre än några hundra meter till ica/posten/banken/pizzeri an/vårdcentralen/massa chica butiker och helst alla kompisar också. Då får man ju betala för det och får lite skylla sig själv.
Min etta kostar 2800 i kallhyra och ligger 40 min kommunalt åkande från danderyd. Jag har ett förstahandskontrakt på den. Med el, internet, garage, p-plats och allt så kostar den mig ca 4000 i månaden. Visst, jag kan inte gå på krogen i stockholm och dricka mig full utan att först kolla om det går bussar hem, eller ta en taxi för 800:-, men det bekommer inte mig då jag inte är intresserad av det heller. Vill jag så kan jag dricka mig full här på hemmaplan och vingla hem de 500 m jag har till krogen, alternativt stoppa en kollega som får köra mig hem, gratis!! :)
Alla får ju faktiskt inte lån hur som helst av banken och alla kanske inte har en borgenär som ställer upp heller. Sen är det väl lite risk att ta stora lån nu och sedan stigen räntan av bara helvete och så går det åt helvete för en massa folk. Sen finns ju gruppen folk som inte vill kratta, vattna, tömma stuprännor, påta i rabatterna, ansa buskarna, laga, måla, elda och fixa med huset varje ledig minut heller. Det är ett jävla jobb att ha hus!!! :)

Håller med den som sa att banken har glädjekalkyler! Jag dubblerade min och ändå är det i snålaste laget.

Eva_Margaret2009-05-10 11:53
Antal inlägg: 92

jag bor hellre i hyresrätt för annars känner man sig låst !

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?