Spelrum
Giraffen7
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade8
Mobilspel
Pågående19 127

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Snoosy2009-05-11 00:06
Antal inlägg: 4273

Svininfluensan och ljussken
Är det ingen som reagerar på hur stort det blossades upp i media för ett tag sen, om svininfluensan?
Att människor dött, att folk gick med munskydd.
Att svininfluensan gick från att vara en dödlig influensa till att bli en vanlig influensa? (åtminstone för oss svenskar).

I usa har drygt 2000 insjuknat.
Ändå har dom (tror att det är 3 stycken) svenskar som drabbats blivit smittad just i usa.
Det är ju lite konstigt att dom träffade just nån av de drygt 2000.

Tar ni detta på allvar ?

Förresten, har någon funderat på vad som hände med ''ljusskenet'' som syntes i danmark och ända till göteborg? (I höstas om jag inte minns helt fel?)
Det blev det väldigt tyst om.
Skulle vara intressant att veta vad det egentligen var?!

_astrud_ - Ej medlem längre2009-05-11 00:13
Antal inlägg: 398

Ljusskenet var en meteorit, det är inte så mycket att dryfta egentligen.

Angående svininfluensan är det ju möjligt att Sverige överdriver lite för att få vara med. De lät lite väl glada på ekot när de berättade om det.

oeronbarn - Ej medlem längre2009-05-11 00:16
Antal inlägg: 2288

nu blev jag nyfiken på sambandet mellan ljusskenet och influensan. är det en utomjordingssjukdom som kom till jorden via kometpost - ett interstellärt mjältbrandspaket?

mrperfect2009-05-11 00:25
Antal inlägg: 11437

Det var nog en öroninfektion

_astrud_ - Ej medlem längre2009-05-11 00:31
Antal inlägg: 398

En öroninfektion är inget att leka med. Det vet vi öronbarn.

Det största hotet svininfluensan utgör är de eventuella intrigerna mellan myndighet, näringsliv och media när de ska komma överens om vad influensan ska kallas. "Nya influensan", "H1N1-influensan" eller "svininfluensan". För tillfället används alla samtidigt, en glidande övergång.

Snoosy2009-05-11 07:23

astrud,, vi människor är naiva.
Bara för att någon säger att det är en meteorit så tror folk blint på det.

stefanf2009-05-11 07:34
Antal inlägg: 1744

Nä, vi är inte naiva - vi är konspirationsteoretiker. När något ovanligt händer tror vi alltid det är någon stor och mäktig organisation som försöker ta över världen.
Vi behöver inte ens ha en vettig förklaring, än mindre någon anledning, det räcker att vi inte riktigt förstår så blir vi oroliga att någon håller på att lura oss till någonting.

Jag tror ljusskenet har med EU-valet och Islands bankkrasch att göra. Fråga mig inte hur och varför men alla som förnekar detta är naiva, så det så.. ;)

Snoosy2009-05-11 08:14

stefanf, bra där ;)
Gillar människor som inte blint går på allt, utan har en egen tanke kring saker och ting.

Inte omöjligt alls.
Orkar inte sätta mig i vad det var, men en meteorit tror jag inte på iaf :)

Snoosy2009-05-11 08:16

*har man egna teorier så är man inte naiv ;) Vilket de flesta ''av oss'' är.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-05-11 10:35
Antal inlägg: 7605

Det är beklagligt att skrämma upp hela världen och bedriva "munskyddshysteri".
Fortfarande är risken att drabbas av den nya (svin-) influensan ungefär lika stor som att blixten slår ner i skallen två gånger samma dag och vi vinner högsta vinsten i postkodlotteriet på kvällen. Att sen få sviter eller dö av den sjukdomen är knappast något vi behöver tänka på.
Av 100 000 svenskar, drabbade av normal, årlig influensa, avlider ca 1000 personer! (En procent). De flesta åldriga och/eller kroniskt sjuka samt ett barn/år.
Vinterkräksjuka och alkoholrelaterade dödsfall är ännu större hot mot mänskligheten.

Ljusskenet kanske var Bin Laden som testade något nytt sprängmedel? Finns han förresten?

susila2009-05-11 10:36
Antal inlägg: 459

Människor försöker ju alltid hitta sammanhang i tillvaron, det är väl våra hjärnors sätt att ta kontroll över skeenden som verkar skrämmande och oförklarliga. Det är i af så som vidskepelse funkar, "konspirationsteorism" är en modern sorts vidskepelse där andar och spöken och trollkarlar har ersatts av ljusskygga förgreningar av statliga och överstatliga myndigheter, hemliga världsomspännande organisationer och ekonomiska intressen av dimensioner som knappt är fattbara. Same old, same old.

Palini2009-05-11 10:39
Antal inlägg: 1381

Snoosy, har du sett en meteorit förut? Vad är det som får dig att tro att det var nåt annat och i sånt fall vad...?

BiNo8 - Ej medlem längre2009-05-11 10:42
Antal inlägg: 3473

Vill bara påpeka att munskydd ej fyller nån som helst funktion:)

Dyslekso2009-05-11 10:46
Antal inlägg: 8945

Snoosy, du har mycket att lära av NiN. Han petar ju åtminstone in Pentagon där han kan. Du presenterar ju ingenting alls utom misstänksamhet... en konspirationsteori utan varken konspiration eller teori.

susila2009-05-11 10:55

"konspirationsteorism" ska det stå

susila2009-05-11 10:56

men det var ju fan det!!!

Viktor_M - Ej medlem längre2009-05-11 11:59
Antal inlägg: 1637

Bra inlägg mommes!

I övrigt så känns det som att det finns 3 vettiga förklaringar till varför vi blir matade med skrämsel genom media titt som tätt. Pengar, pengar och gissa, pengar. Jag säger inte att våra stora svenska tidningar sitter och ljuger, men den här svininfluensahypen känns som om den vinklas rätt dramatiskt. Man har blåst upp det lite extra för att sälja. Sen kan jag tycka att man i och för sig ska ta på det på allvar ändå, givetvis. 2000 misstänka fall bara i Mexiko och lättspridd. Alla influensor bör ses med respekt. Men som mommes sa tidigare så är risken ofantligt liten. I vart fall för oss svenskar som sitter här långt upp i norden.

Vad beträffar ljusskenet så hörde jag aldrig talas om det (och jag kan absolut inte se kopplingen mellan det och svininfluensan) :P säkert en meteorit, det är väl det mest troliga ändå. Men för tusan klart det kan finnas alternativa förklaringar. Det är ju ändå en dingding-värld vi lever i och mörkläggningar är väl närmast vardagsmat. man ska nog inte utesluta alternativa förklaringar utan att granska varje enskilt fall och bedöma efter egen förmåga. Men som sagt, känner till nada om det där ljusskenet.

kajix2009-05-11 12:47
Antal inlägg: 7767

Om myndigheterna inte blåst upp det kanske vi alla varit döda nu. Jag anar att Snoosy (och en del av er andra) står på sidan som vill förgöra oss. Utomjordingar kanske? Ljusskenet är bara en rökridå.

Knevertism - Ej medlem längre2009-05-11 14:29
Antal inlägg: 1032

Stormen Gudrun och borgarnas budgetförslag hör också ihop.

Viktor_M - Ej medlem längre2009-05-11 14:43
Antal inlägg: 1637

kajix: Men det roliga är att myndigheterna inte blåst upp det. media har blåst upp hela grejen. Hade myndigheterna blåst upp det så hade UD utlyst förbud mot resor till Mexiko men jag har inte sett att UD ens har avrått från att åka dit. Så vitt jag kan se så gör väl inte svenska myndigheter så mycket alls just nu förutom att övervaka spridningen utomlands.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?