Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 835

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Basta - Ej medlem längre2009-05-16 03:35
Antal inlägg: 3528

Dålig moral gällande hastighet?
Först vill jag bara säga att jag sökte både på fortkörning och hastighetsöverträdelse innan jag starta denna tråd.

Jag kör ofta för fort, kanske inte så vansinnigt fort men endock för fort. På en fin sjuttioväg utanför bebyggelse ligger jag nog ofta i dryga hundra. Jag håller nog trettio utanför skolor nästan jämt. Men annars är jag nog urkass på att hålla hastighetsbegränsningar.
Är det inte dags att höja hastigheten på våra vägar med tanke på vilka fina och snabba bilar vi har nu?
Vi sitter och kör med samma hastighet nu som dom gjorde på sextiotalet.

YamahaJet2009-05-16 07:13
Antal inlägg: 2239

Nej, vi kör med lägre hastigheter än på sextiotalet - i höstas sänkte man ju hastighetsbegränsningarna på många motorvägar (och höjde förvisso på några enstaka sträckor), samtidigt som resten av världen höjer hastigheten på sina vägar.

BiNo8 - Ej medlem längre2009-05-16 07:25
Antal inlägg: 3473

Nä det tycker jag verkligen inte. Om du skulle krocka i 70 eller 100 vet du HUR stor skillnad skadorna kan bli??

Nunnelunan2009-05-16 07:26
Antal inlägg: 1172

Fina snabba bilar...???
Sök på lite statistik över vad farten har för betydelse:
1) för intjänad tid för en resa.
2) uppkommen grad av skada som inträffar, på grund av ökad fart och längre bromssträcka.
Sänk farten i stället för att öka den och åk med tåget om du skall resa längre än fem mil ensam...

remvanrijn2009-05-16 08:43
Antal inlägg: 16501

morn.
Bino,då kanske vi skal köra i 30, vet du hur stor skillnaden i skadorna kan bli?..
Nunna, i klostret kanske livet går sin stilla gång, men dagens bilar är x ggr säkrare än de som fanns för 20 år sen. Motorvägsstandarden är på många sträckor i god klass. Farten har ingen betydelse sålänge föraren har god uppmärksamhet på trafiken och koll på väglaget (anpassa hastigheten efter omständigheterna är självklar för mig).
I Holland , där motorvägsfarten är 120, men i praktiken ligger å 130-140, dör mindre personer år/ 1000 invånare än i Sverige. dessutom är trafiken mångfaldigt tätare än här!Hur kommer det sig?

Åk tåg..dessa utvecklas väl oxå till att färdas allt snabbare..Franska TGV kör snart i 380Km/timme..Vid en urspårning av ett Tysk höghastighetståg omkom flera människor för ett antal år sen.
Skall tågen då oxo köra i 70 km och ha säkerhetsbälten och krockkuddar för passagerna?

Nä, lär er köra o behärska en bil och höj hastigheterna på läns-och motorvägar. Dessutom kan det behövas byggas ut en massa vägar.
Söderut kan jag köra 18 mil över finfina motorvägar (4 filigt många milsöder om Cph) medans det norrut i Sverige tar slut 2 mil norr om Lund på E22 och långt före Ljungby på E4 genom småland.. Och det i ett land där man betalar 7.62 kronor skatt på varenda liter bensin.. suck! =(

Just L - Ej medlem längre2009-05-16 08:50
Antal inlägg: 193

ää min bil är ifrån 80 talet och är inte så fin eller snabb. Dessutom varför köra så jävla fort? Planera din körning och var i god tid så slipper du köra i hundra. De gjordes en undersöknign på hur bra svenskarna tycker de är på att köra bil skala 1 - 5 där fem är bäst. Männen svarade 4,6 och kvinnorna 2,6. Samtidigt finns de undersökningar på att män är den grupp som orsakar flest olyckor ca 80% av alla. Största annledningen då? ... jo hastighet. Att köra hundra på 70 väg ( 70 väg ofta utanför tätbebyggt område) är fruktansvärt oansvarigt. På sånna vägar finns ofta många djur, tex hästar och hundar men även barn. Jag hoppas verkligen polisen tar dig när du ligger och kör 30 kilometer för fort för då åker körkortet på en gång.

kajix2009-05-16 08:54
Antal inlägg: 7767

remvanrijn, tycker du att man kan ta bort hastighetsbegränsningarna helt och hållet?

123 hopp - Ej medlem längre2009-05-16 08:55
Antal inlägg: 464

30 utanför skolor är ett måste att hålla likaså 50 i tätorten men sen ..............

Använd sunda förnuftet säger jag bara!

kajix2009-05-16 08:57
Antal inlägg: 7767

Varför är 30 utanför skola och 50 i tätort ett måste?

remvanrijn2009-05-16 09:02

Kajix; inte i bebyggda område, men utanför tätorter på landet kan man höja 10-20 km. På nyare motorvägar skulle jag kunna tänka mig fri fart som i Tyskland. En bil har 3 speglar, använd dem innan du byter fil ! Att ligga o såsa i 110 på en bra motorväg är farligare än att brasa på och vara koncentrerad.

Hannibaljan2009-05-16 09:03
Antal inlägg: 73

Jag kör mycket i mitt jobb och ser vad folk sysslar med när de kör bil. Vilken hastighetsgräns skall gälla när man sms:ar, äter smörgås eller stirrar in i gps:en?

remvanrijn2009-05-16 09:05

Hannibal; den hastighet där man fortfarande behärskar trafiksituationen..

Hannibaljan2009-05-16 09:06
Antal inlägg: 73

Ok, vissa skall köra i 30 medans andra skall hålla 110

remvanrijn2009-05-16 09:08

hmm, det finns faktiskt undre hastighetsgrnser på motorvägar.

På andra vägar får man väl köra åt sidan om man nödvändigtvis måste ringa ( utan handsfree förbjuden under körning i Holland)

Nunnelunan2009-05-16 09:10

rem: du skulle bara veta hur vi har det i klostret med bilkörning. Sanningen är att vi har vägar där vi kan tuffa fram i minst 3 km/h (då abbedissan jagar oss).
Jag behärskar min bil och väljer att inte utsätta andra för större risker än vad jag vill att de skall utsätta mig för. Jag bryr mig inte om hur de har det i Holland, eftersom jag även lägger en miljöaspekt bland riskerna...
Olycksstatistiken för tåg är nog försumbar i sammanhanget, så något bälte och 70 km/h tror jag inte vi behöver ha där!

Välkommen till klostret! :)

remvanrijn2009-05-16 09:12

har ni klosteröl/vin och ost??

Nunnelunan2009-05-16 09:24

Självklart. Kommer du och uppehåller abbedissan en stund, så kan vi nog länsa ett förråd under tiden. Fast vinet brukar vi destillera och använda till fordonen...

Limer2009-05-16 09:24
Antal inlägg: 1214

Så länge vi inte kommer i närheten av noll som siffra i kolumnen för dödade i trafiken per år, så finner jag ingen som helst anledning att höja några hastigheter.

remvanrijn2009-05-16 09:33

a men 0 Limis.. omöjligt. För en månad sen skedde här en tragisk olycka, där en pappa o 2 små barn omkom i en frontalkrock med en buss. sen visade det sig att de var ett planerad självmord efter relationsproblem. För att inte snacka om ala drogpåverkade eller 15 åriga biltjuvar som flyr från platsen i högsta fart medan deras näsa knappt kommer ovanför instrumentbrädan..

Bra Nunna, biobränsle ger ju fler hästkrafter vet du väl från Saab´s biopowermotor =) Jag hoppar i bilen och kör dit i högsta fart.. ( fast dissan dissar jag om ni inte tar illa upp)

Limer2009-05-16 09:37
Antal inlägg: 1214

Okej Remmen.. för din skull tar jag och förtydligar mig.
Så länge vi inte har dödsolyckor till följd av höga hastigheter....
Nöjd nu?
Jag vet också att det finns andra orsaker till att olyckor sker,
men när folk börjar låssas att hastighet inte spelar in så blir jag mörkrädd och funderar på om merparten av folk verkligen ska ha nåt körkort.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?