Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 47 |
Mobilspel
| Pågående | 19 906 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Robban_dårå - Ej medlem längre | 2009-05-17 14:06 | |
![]() | Barn - meningen med livet? Det var nog inte meningen att det skulle bli så. Och det ödet har jag väl mer eller mindre försonats med. Men det känns lite tråkigt när allt kommer omkring, för jag känner att jag skulle ha haft en del att ge ett barn. Emellertid, saknad och sorg över allehanda ting är i mångt och mycket vårt arvegods från våra släktingar långt tillbaka i tidens rymd. Livet som i teorin skulle kunna vara så enkelt utvecklas alltför ofta till något komplicerat. En kamp. Ett sökande. Famlande försök att finna den där så kallade meningen med självaste tillvaron. Är barn "den största meningen " med livet? Vad säger ni som har barn? Och vad säger ni som - frivilligt eller ofrivilligt - ej har barn? | |
| micro113 | 2009-05-17 14:10 | |
![]() | För mig som har fem barn och ett barnbarn är barn meningen med livet. Jag tror dock att om jag inte hade haft barn så hade jag funnit något annat som drivkraft. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-05-17 14:11 | |
![]() | Jag och min sambo är helt ointresserade av att skaffa barn. Jag är 40 och har aldrig haft någon längtan över huvud taget. Kommer jag att få en längtan? Ja då tar jag upp det till diskussion. Kommer jag att få en längtan när det är för sent? Shit happens. Det jag ställer mig frågande till är varför så många anser att jag ska stå till svars för att jag inte skaffar barn. Egentligen borde det väl vara tvärtom, att den som skaffar barn ska kunna motivera sig. Eller? Jag anser inte att den största meningen med livet är att föröka sig. I synnerhet inte nu när världen ändå är så kraftigt överbefolkad att stora delar svälter. Nu är det inte därför jag väljer bort barn, men ändå. Den största meningen med livet är för mig - att leva. | |
| Robban_dårå - Ej medlem längre | 2009-05-17 14:12 | |
![]() | Ja, Micro, det måste man ju göra förstås. Hitta en annan drivkraft. Men det är inte så lätt alla gånger, tror jag. | |
| Robban_dårå - Ej medlem längre | 2009-05-17 14:13 | |
![]() | Katalias, jag förstår. Skönt att höra att du är i trygg i de val du har gjort i livet. | |
| run-marie | 2009-05-17 14:16 | |
![]() | Men Robban om du är född 1968 så är det väl inte för sent att skaffa barn om du verkligen vill ha barn? Det viktiga är ju att hitta den "rätta" att vilja ha barn tillsammans med. Kan man inte få eller vill man inte ha barn, så är det väl upp till var och en att göra livet så underbart det går iaf. Själva livet är ju en gåva och enligt min mening är det till för att må så bra man kan så länge och mycket som möjligt. Man vet ju aldrig när det tar slut bara att det gör det. | |
| LadyZara | 2009-05-17 14:18 | |
![]() | Jag vet inte. Jag har inte bestämt mig än. Men jag tror att det är individuellt. | |
| minus2007 - Ej medlem längre | 2009-05-17 14:18 | |
![]() | Japp, barn är absolut det primära och meningen med livet på denna jord. Har man barn inser man det. Men vi väljer ju detta själva såklart. | |
| Minta | 2009-05-17 14:19 | |
![]() | Jag är ingen stor barnmänniska på så vis att jag velat ha många barn. Jag kände dock en stor längtan när jag blev över 30 år. Om den består i förväntningar från omvärlden eller en inneboende drift, vet jag inte. Men det räckte med ett för att jag skulle känna att denna blev uppfylld. Jag hade haft svårt att välja bort barn medvetet. Vid en viss tidpunkt kändes det viktigast av allt och när jag fick ett barn släppte det och ett räckte. | |
| Robban_dårå - Ej medlem längre | 2009-05-17 14:20 | |
![]() | Run-Marie, visst har du rätt. Men "den rätta" - ännu ett aber på livets snåriga stig. :-) | |
| yogamama - Ej medlem längre | 2009-05-17 14:21 | |
![]() | jag vet inte om barn är meningen med livet... bara att jag älskar de 3 jag har fått förmånen att ha fått. jag tror däremot att kärlek kan vara meningen med livet : ) | |
| vita_syrener - Ej medlem längre | 2009-05-17 14:22 | |
![]() | Jag har tre söner som är mitt allt. Och mitt första barnbarn på väg. Ända sedan femton års ålder var mitt mål att bli gravid. Väldigt ung. Att livet skulle innehålla mer än man och barn fanns inte i min tanke. Men efter åren gick så upptäckte även jag att det ryms så mycket mer. Nu menar inte jag att jag vill ha detta ogjort. Tvärtom. Större lycka för mig finns inte. Visst har tanken slagit mig att det hade nog varit bättre utan. Ren och skär egoism. Då hade jag sluppit oroa mig så mycket. Hur det än är så finns tankarna där. Som ex. när son 2 ringer så tar hjärtat ett skutt! Åh nu har det hänt något? Håller andan tills jag hör att allt är bra. Håller med Robban om sökandet. Fylla hålet i sig själv. Söker fortfarande. Och meningen med tillvaron för mig är att leva med tillförsikt och glädje. Och där ingår mina barn och närmaste. Kan inte föreställa mig ett liv utan barn för jag har ingen erfarenhet av det. Älskar mina söner. | |
| Malla13 | 2009-05-17 14:23 | |
![]() | För mig är barn meningen med livet. Jag skulle inte vilja gå minste om detta ljuvliga med att vänta barn, föda barn och få leva med barn. Att ha barn runt sig är en trevlig rikedom och man lär sig ständigt nya saker om barn..Det ska bli kul den dagen när det är dags för barn barn..Få se sina egna barn få barn. Det blir spännande! Så känns det för mig.=) | |
| Minta | 2009-05-17 14:27 | |
![]() | Nu i farmorsåldern är jag helt soft inför barn. Jag älskar dem och tycker att de festa är underbara och vill ta hand om alla. Jag lider av tanken på alla barn som har det svårt. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-05-17 14:30 | |
![]() | Minus: Meningen med livet borde vara något man vet om sedan födsel. Inget man inser när man väl kläckt ut barnen. | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2009-05-17 14:32 | |
![]() | Tror att yogamama har en poäng med sitt inlägg, en stor poäng. | |
| le-lou | 2009-05-17 14:33 | |
![]() | trash - innan fattar man ju inte det. de som undrar vad meningen med livet är ...är de utan barn. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-05-17 14:33 | |
![]() | Ja just det. För alla har ju samma syn på det där. Not. | |
| Minta | 2009-05-17 14:35 | |
![]() | Det finns ingen objektiv mening med livet, i evolutionär mening är den bara att föröka sig. | |
| le-lou | 2009-05-17 14:35 | |
![]() | Det betyder inte att det är det som alla BORDE göra, eller ens vill göra. Eller att det är fel att inte skaffa barn. No. Det är meningen med allt liv, att föröka sig, därmed inte sagt att alla passar som förälder. (Eller vill vara). | |