Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 20 096 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| anatilde - Ej medlem längre | 2006-04-13 23:02 | |
![]() | Felstavningar Jag har i olika diskussionsforum - ironiskt nog - sett hur relativt dåliga folk är på att stava trots att detta är en hemsida där rättstavning är en förutsättning för att kunna spela. Vilka är era hatfelstavningar? Jag ogillar då folk inte kan skilja på de och dem, men det är ju mer grammatiskt så det kvalificerar sig icke. Däremot är jag nog benägen att säga att "diskuTion" som stavning för diskussion ger mig rysningar längs hela ryggraden. | |
| Jo-na-tan - Ej medlem längre | 2006-04-13 23:10 | |
![]() | En kompis brukar stava "käna" istället för tjäna, men spela roll egentligen så länge man gör sig förstådd.. | |
| anatilde - Ej medlem längre | 2006-04-13 23:13 | |
![]() | Egentligen ska det ju inte spela någon roll, men jag får nästan ont i ögonen av att se grava stavfel som inte bara är slarvfel. Har man bara läst tillräckligt många böcker eller tidningar i sitt liv borde man ju ha lärt sig hur åtminstone de vanligaste orden stavas, eller? | |
| IMO - Ej medlem längre | 2006-04-13 23:14 | |
![]() | Inteligens utan tvekan! Paralell säker tvåa. (Ska dock villigt erkänna att jag fortfarande har svårt med ordet alldeles... ;-) | |
| HumbleBug | 2006-04-13 23:15 | |
![]() | Som sagt, man skriver snabbt i forum, klickar och upptäcker sina misstag för sent. Jag har tidigare frågat efter en redigerningsfunktion, men administratörerna verkar inte anse att det behövs. | |
| anatilde - Ej medlem längre | 2006-04-13 23:17 | |
![]() | Jag kommer ihåg de återkommande rättstavningsproven under hela grundskolan. Kassett var ett ord som ställde till det för många. lungt (lugnt) är också ett vanligt stavfel | |
| anatilde - Ej medlem längre | 2006-04-13 23:18 | |
![]() | Jag startade faktiskt tråden innan du stavade Cynisk med S HumbleBug, så det var faktiskt inte riktat mot dig! :-) Ibland slinter faktiskt fingrarna på tangentbordet också. | |
| IMO - Ej medlem längre | 2006-04-13 23:18 | |
![]() | Fast jag tycker inte man ska skoja med personer som är dyslektiker! Däremot kan man ju dra lite på munnen åt personer som inte är syslektiker och ändå särskriver ord etc. Så dyslektiker: ta inte upp av denna tråd! | |
| anatilde - Ej medlem längre | 2006-04-13 23:24 | |
![]() | Nej, självklart menar jag inte att detta avser dyslektiker! De som inte är dyslektiker och som särskriver ord borde placeras ute på en öde ö, tycker jag. | |
| qwe | 2006-04-13 23:28 | |
![]() | Som ett första och kanske enda inägg på detta forum från min sida, kan man ju samtidigt fundera över varför vissa ord stavas så inkonsekvent... Ta packa som exempel... när man gör det, packar alltså, får man en packning eller ett pa(c)ket. Förklara det ni!!! | |
| qwe | 2006-04-13 23:29 | |
![]() | Å då ere junte så lött asså... | |
| qwe | 2006-04-13 23:30 | |
![]() | ...lätt skareva... | |
| JAgULareN | 2006-04-13 23:30 | |
![]() | Så länge man förstår vad folk menar med det de skriver, så är lite felstavningar inget att hetsa upp sig för.. | |
| anatilde - Ej medlem längre | 2006-04-13 23:34 | |
![]() | Det finns också en pluralböjning som inte många har kläm på. Nämligen ett seminarium, två seminarier. I bestämd form verkar väldigt många även vilja säga "seminariumet" istället för seminariet. Huvvaligen | |
| Mitzy | 2006-04-14 05:31 | |
![]() | Och huvvaligen finns i SAOL undrar en dyslektiker...... | |
| systerrebell | 2006-04-14 06:05 | |
![]() | Våldtäckt. Dels för att våldtäkter i sig är vidriga, dels för att jag får dåndimpen om jag ser det ordet stavas med "ck" en gång till. | |
| frvib | 2006-04-14 13:33 | |
![]() | Jag tycker att grammatiska fel är mycket värre än stavfel. | |
| MrsFlash | 2006-04-14 13:46 | |
![]() | Amerikaniseringen i samhället är enorm. T ex stavar ett café i Haga i Gbg sitt namn så här: Jacob´s Café. Utöver detta är alla särskrivningar hit och dit i tidningar och allmänt ett tecken på att vi allt mer blir influerade av Amerika. Man blir så jä**a trött. :) | |
| mamman - Ej medlem längre | 2006-04-14 13:47 | |
![]() | Jag och en mycket lärd person (har doktorerat) har diskuterat saken. Ett tag höll vi på med två olika "dumheter"... Det ena var att blanda talesätt... Det är tomt som i graven etc... Det andra vara vissa böjningsformer. Om det heter en mus - flera möss, borde det heta en mås - flera mäss...? | |
| anatilde - Ej medlem längre | 2006-04-14 15:45 | |
![]() | Systerrebell: Våldtäckt är en hemsk felstavning, verkligen. MrsFlash: Jag håller fullständigt med dig med apostrofmissanvändningen. Usch och fy att det är så amerikaniserat. En annan stavning som är ett resultat av just amerikaniseringen är att det på våra schampoflaskor står "shampoo" när allt annat är skrivet på svenska, som att "shampoo" skulle vara den rätta svenska stavningen. | |