Spelrum
| Giraffen | 15 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 10 |
| Inloggade | 25 |
Mobilspel
| Pågående | 19 883 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mimikryp | 2009-05-20 06:51 | |
![]() | Kan en laktosintolerant äta..? Kan en laktosintolerant äta vanlig ost? Eller så'nt där naturgodis doppat i yoghurt? Antar att de inte kan det? | |
| tyra | 2009-05-20 07:17 | |
![]() | Nej det kan dom inte göra | |
| Aleu | 2009-05-20 07:31 | |
![]() | Ost som är lagrad innehåller inga eller små mängder laktos. Laktos tillhör kolhydraterna så kolla kolhydratsinnhållet! Hushållsost ligger på 1,5 % ( om jag inte minns fel ) och det räknas som låglaktos. Sen är det olika hur känslig man är. Viss lagrad ost har inte mätbar halt laktos. Men är det komjölksproteinallergi kan man inte äta något av det! Naturgodiset har jag inte en aning om hur mycket laktos det innehåller | |
| dreamon | 2009-05-20 08:13 | |
![]() | Ja, de allra flesta kan äta långtidslagrad ost, men det gäller att den är lagrad i 3 år eller mer i såna fall, först då försvinner laktosen i osten. Naturgodis i doppad i yoghurt kan ingen laktosintolerant äta eftersom det innehåller laktos. | |
| kermis | 2009-05-20 08:49 | |
![]() | Jag är laktosintolerant och kan äta naturgodis... Man äter ju inte kilovis av dem i vilket fall. Några stycken går bra för mig. Dessutom handlar det ju inte om nån allergi, utan intolerans. Man DÖR inte oavsett. Ibland blir jag extremt sugen på en milkshake från McD och då offrar jag magen en kväll. Så KAN kan man. | |
| Gimp2 - Ej medlem längre | 2009-05-20 09:54 | |
![]() | kermis: frys en banan mixa sen den med soja/havremjölk och lite vanilj från vaniljstång= världens godaste mjölkfria milkshake | |
| Zizzzi | 2009-05-20 10:24 | |
![]() | Sen när är det riktig yoghurt på naturgodiset? | |
| Gimp2 - Ej medlem längre | 2009-05-20 10:39 | |
![]() | men det innehåller väl yoghurtpulver som är gjort av komjölk som innehåller laktos | |
| Mimikryp | 2009-05-20 10:42 | |
![]() | Tack för era svar! kermis; Ja, jag vet ju att man inte dör, men det är ju bra om hon slipper bli dålig i magen... Zizzzi; Tss, får stoppa i henne naturgodis med yoghurt då och se om hon tål det. ;-) Om hon inte gör det så vet vi att det är riktig yoghurt. :-D | |
| Zizzzi | 2009-05-20 10:55 | |
![]() | Se till att hon är medveten om att hon är försökskanin! :) | |
| Sangria | 2009-05-20 11:05 | |
![]() | En person som är laktosintolerant kan vanligtvis tåla upp till ca 1 dl mjölk men det är olika. En del är bara lite intoleranta och låter bara bli att dricka vanlig mjölk men klarar tex yougurt och en del äter helt laktosfritt. Det där får man prova sig fram till vad man tål.Ost lagrad mer än sex månader fungerar alldeles utmärkt. Komjölksprotein allergi är en helt annan sak och ska inte blandas ihop med laktosintolerans. | |
| Gimp2 - Ej medlem längre | 2009-05-20 11:22 | |
![]() | men komjölk innehåller laktos right? och jag tycker verkligen man ska undvika allt från kon | |
| Sangria | 2009-05-20 11:26 | |
![]() | Gimp-nu handlade det ju om vad man tål och inte vad man tycker. Det är ju en helt annan diskussion. | |
| YlBjörn | 2009-05-20 11:51 | |
![]() | Vad man får se upp med som laktosintolerant är all dold laktos som finns i tillsatser i mat, snacks och godis, t ex vasslepulver och skummjölkspulver. Dessa är mycket värre än att få i sig lite äkta yoghurt där den mesta laktosen omvandlats till mjölksyra. | |
| Aleu | 2009-05-20 12:03 | |
![]() | Sangria: Att jag överhuvudtaget nämde komjölksproteinallergi i sammanhanget är att många tror att det är samma sak. Gimp2: Det är oftast inte növändigt att utesluta all komjölk eftersom det finns en hel del mjölkprodukter som är laktosfria. Om det är någon som inte vet det så är laktos det samma som mjölksocker. | |
| Sangria | 2009-05-20 12:38 | |
![]() | Aleu-det var av samma orsak jag nämde det. Jag arbetar med mat och har en hel del gäster med olika sorter intolerans och allergi så jag vet hur krångligt det kan vara för folk att förstå. Speciellt som BVC och barnläkare är väldigt dåliga på att dels ta föräldrarnas oro på allvar och dels på att informera. Där är dietisterna mycket mer kunniga. | |
| total_insikt | 2009-05-20 12:39 | |
![]() | kan tipsa om www.celiaki.se/ där du får hjälp och svar. | |
| wildcard | 2009-05-20 12:43 | |
![]() | Jag har på eget bevåg konstaterat att jag inte tål mjölk. Efter att i åratal fått ont/vrid i magen av att äta palt, pepparkakor och pannkakor mm så trodde jag att det handlade om mjölmat men jag tål ju frukostmackan?! Svaret var att jag drack MASSOR av mjölk när jag åt ovanstående! Jag dricker numera ALDRIG mjölk, använder ost, smör, yougurt och mjölk/grädde i såser mm dagligen och mår prima i "lilla" maggen! | |
| Mimikryp | 2009-05-20 12:55 | |
![]() | Det är min mamma det gäller och hon har på egen hand kommit fram till att hon inte tål laktos. Men hon äter/dricker det ändå, om än i måttliga mängder. :-( Jag bara tycker att det kan vara bra att undvika, och då vill jag ju inte servera henne det hon inte bör äta när hon kommer på besök. | |
| Aleu | 2009-05-20 13:11 | |
![]() | Mimikryp: det tycker jag att du gör helt rätt i =). I vår närmaste omgivning har vi många olika allergier och intoleranser och det är många som inte förstår hur dessa personer som är drabbade har det. De måste ju veta vad allt innehåller... och det är inte lätt. Så det är jätteskönt med folk som vill hjälpa till genom att skaffa sej kunskap. Celiaki.se är en jättebra sida, men även Ica.se har många tips och råd (har iaf haft tidigare). /Åsa | |