Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående20 109

Forumkategorier

Användare Inlägg  
LisaE0 - Ej medlem längre2009-05-22 23:39
Antal inlägg: 675

Hälsa och välmående
Här är en tråd där alla är välkomna att dela med sig av sina MåBra-tips - stora som små, och ur alla möjliga aspekter. Vardagliga tips och lyxiga tips...

Vad har du för hyss för dig på hälsofronten?
Vad får dig att må bra?
Vad föredrar du och vad undviker du? - För hälsans och välbefinnandets skull...

Jag tänker mig att ibland kan redan relativt små förändringar i livsföringen (i vanorna) ge en stor vinst för välbefinnandet....En del förändringar kan ge en omedelbar effekt, en del ger en vinst på längre sikt...

Om man åtminstone kunde undvika de värsta fällorna vi mänskor "bombaderas" med så vore det mycket vunnet menar jag....

Som ett exempel kan jag nämna alla dessa smakförstärkare (glutamater) den moderna födan prepareras med.
Glutamaterna hör till de tillsatser som ökat snabbast i livsmedel under de senaste åren.
Många är allergiska mot dem utan att veta om det. Migrän, diarré, röda utslag mm hör till symptomen.
Och bland annat har japanska forskare upptäckt att glutamaterna på sikt förstör retinan (näthinnan) i ögat och kan ge sämre syn.
Det är E-numren 621, 622, 623, 624, 626, 627, 628, 630, 631, 632, 633, 634 och 635 man skall hålla koll på om man vill undvika dem (källa; "Handbok för den kräsne konsumenten", av Tommy Svensson).

En hel del hyss har jag för mig....att nämna något;
Äter inte kött, men fisk ibland (men för all del, de som trivs med sina oxfiler och köttbullar, fortsätt med det...alla blir vi saliga på våra alldeles egna vis)
Cyklar året om (eller åtminstone tills det blir ishalka eller drivor med snö...)
Odlar mina egna ringblommor och använder dem till lite av varje....bland annat till att skölja håret med (passar bättre för ljushåriga än nässelvatten).
Älskar friluftsliv och tar gärna emot tips om mysiga naturområden att besöka. - Skånes nationalparker med sina underbara bokskogar ligger mig varmt om hjärtat, men avståndet dit är långt, så det blir sällan av...

Sotfinger2009-05-23 07:49
Antal inlägg: 22361

Jag äter inte heller kött, men när jag slutade med det för så där en trettio år sedan, så var det mest för att jag tyckte det var äckligt.

När det gäller mat, så är min grundregel att använda så rena råvaror som möjligt. Det vill säga produkter som är minimalt processade och inte innehåller onödiga tillsatser. I praktiken innebär det att i vårt hus äter vi för det mesta diverse olika gratänger, grytor, soppor och såser som är gjorda av färska grönsaker och rotsaker. Till det råris, pasta, potatis. Nån gång ibland matvete, couscous eller quinoa. Våra barn är veganer/vegetarianer men jag och min man vill ha fisk ibland.

Yids Army - Ej medlem längre2009-05-23 08:41
Antal inlägg: 38

Äter och dricker det jag vill. Själavård för mig är att ge fan i alla små "måbra-tips".

älgvägen2009-05-23 08:58
Antal inlägg: 198

lagt av med att äta mycket på kvällen de har gett mindre vikt annars ingen hälso diet

Sotfinger2009-05-23 09:05
Antal inlägg: 22361

Jag tror att vi har lätt för att glömma "basics" som 1. fasta matrutiner och "bra" mat då förstås 2. tillräckligt med sömn 3. lagom med motion 4. vila/avkoppling. Har man inte sett till att få det, så hjälper det inte hur mycket du än trixar med olika träningsmetoder, dieter, kosttillskott osv.

EbbaGreen2009-05-23 11:08
Antal inlägg: 1986

Jag äter inget "fluffigt" bröd.. Vare sig det är mörkt eler ljust. Fluffigheten gör en uppsvälld. Jag håller mig till riktigt grovt börd, rågbröd mm, elle ringet bröd alls :) Har märkt stor skillnad.

Äter inte havfabrikat eller helfbrikat för den delen, äter inte kött, ibland äter jag dock fisk. Jag undviker alkohol, men dricker ibland vin till maten. Tränar regelbundet, äter mat med hög vattenhalt. Äter ekologiskt och oldar själv, annars köper jag finfina grönsaker på torget :)
Sedan använder jag nästan uteselutande skönhetsartiklar (bodylotion, shampoo, smink, ansiktstvätt och antisktskräm mm.) från The Body Shop, som inte är några lustiga tillsatser i. Eller så gör jag egna påhitt som funkar bra!

Tips, tvätta inte håret för ofta, det slits då...

Och åter till mat.. Ät inte för sent, ät små potioner. Inte så mycket kolhydrater, man blir så mätt av det tycker jag. Ät mer protein!

Om man vill äta kött, stek inte köttet så att det bränns vid, och stek det inte i för mycket fett.

Skippa lightproduket, skippa margarin! Se upp för billig choklad (och en hel del fin med) som innehåller sojalecitin.
Skippa tillsattser.

Om man inte hinner träna varje dag, utöva lite yoga varje kväll innan du ska sova iaf! Och meditera lite också :)

Hmmm det var mina må-bra-tips!

EbbaGreen2009-05-23 11:11
Antal inlägg: 1986

Ursäkta mina stavfel... Haha ser inte så bra såhär om morgonkvisten då jag ännu inte har funnit mina glasögon... (som alltid vill gömma sig)

le-lou2009-05-23 11:17
Antal inlägg: 17496

Inflikar att Body Shops produkter har en hel del lustiga tillsatser i sina varor..många tror att deras varor är helt fria från tillsater, vilket är väldigt fel. Att de däremot gör mycket för miljö osv är korrekt dock, de har bra värderingar men deras grejer innehåller lika mycket "skit" som alla andras.
Här går att läsa lite om tex deras (och andras) cremer:
www.radron.se/upload...lo tion.pdf

Wee Dram - Ej medlem längre2009-05-23 11:34
Antal inlägg: 6

Ja, Body Shops produkter innehåller nog massor av lustiga ingredienser. Det enda som förmodligen skiljer dem från många andra produkter är att lustigheterna inte droppats i kaninögon innan de kommer mänskligheten tillhanda.

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-05-23 11:35
Antal inlägg: 2032

kaninögon?

Gimp2 - Ej medlem längre2009-05-23 11:36
Antal inlägg: 2385

haha

Yids Army - Ej medlem längre2009-05-23 11:37
Antal inlägg: 38

haha

Gimp2 - Ej medlem längre2009-05-23 11:37

mina tips: do not smoke
do not drink (iaf inte ofta) och inte så mkt kaffe
träna yoga
välj en vegetarisk livsstil

Goliath II - Ej medlem längre2009-05-23 11:37
Antal inlägg: 460

Wee Dram, nej de är så oskyldiga till det för det har ju andra gjort åt dem redan..

Wee Dram - Ej medlem längre2009-05-23 11:38

Ja, kaniner blir onda av kemikalier i ögonen. En dag kommer hämnden.

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-05-23 11:38
Antal inlägg: 2032

lita på det...

Wee Dram - Ej medlem längre2009-05-23 11:39

In Mr. Rabbit we trust.

Gimp2 - Ej medlem längre2009-05-23 11:39

sen kan man meditera kl 3 am på punkten vid tredje ögat för att öka mdma- tillverkningen i hjärnan

lusdrama - Ej medlem längre2009-05-23 11:42
Antal inlägg: 481

jag äter inte bröd, pasta, ris etc. sen är jag försiktig m mjölkprodukter. ost är i princip det enda jag äter där, ngt glas yougurt ibland. kött, fisk, grönsaker och frukt är det jag mår bra av. stenålderskost har jag sett det kallas för ngn gång:)

läste att just personer m min blodgrupp rh-0 mår bäst av den. tydligen är det den äldsta blodgruppen med 1% av befolkningen. tyckte det var lite intressant att man kan äta lite utifrån sin blodgrupp. och vi cromagnons kanske inte är anpassade till bröd, pasta, yougurt etc. för mig funkar det iaf utmärkt! sen jag började mår jag toppen! har alltid misstänkt att jag blir trött, tjock, nedstämd och får huvudvärk av viss kost.

appl2009-05-23 11:42
Antal inlägg: 148

Eller köpa sig lite MDMA <3

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?