Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 9 |
Mobilspel
| Pågående | 19 842 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2009-05-23 22:45 | |
![]() | Låneförslag på hemnet.se Kollar på lägenhet i Västerås. På varje objekt kan man klicka vidare till låneförslag. Det verkar så billigt i vissa fall. När man synar närmare så är det amorteringstid på typ 70år !!! Räntan rörlig! | |
| tsarraz - Spelvärd/Forumvärd | 2009-05-23 22:51 | |
![]() | det är väl samma sak som amorteringsfritt egentligen. Klart banker vill ha pengar under lång tid. | |
| slånbär | 2009-05-23 22:54 | |
![]() | Det är väl så att om man lånar ett par miljoner för att köpa hus eller lägenhet så får man ju räkna med att man aldrig kommer att betala tillbaka lånet inom sin egen livstid. Jag har huslån på två miljoner sedan ett par år tillbaka och jag amorterar ingening ännu jag betalar bara räntan. Som jag ser det så betalar jag hyr till banken istället för till ett bostadsbolag eller bostadsrättsförening. Jag betalade 8500:- per månad när mitt radhus var bostadsrätt och sedan föreningens medlemmar köpte loss husen till äganderätter så blir räntan bra mycket mindre än så och dessutom är den avdragsgill så jag oroar mig inte över att jag aldrig kommer betala lånen för någonstans måste man ju bo. det här är ett mycketbilligare boende än hyres eller bostadsrätt iallafall. | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2009-05-23 22:57 | |
![]() | Ja, typ! Tyvärr slår det väldigt mycket på stora lån. Ett rörligt på under 2% o amortering på 70år mot realistiska 5% fast (20åra amortering).. snudd på lurendrejeri | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2009-05-23 22:58 | |
![]() | Bor i hyresrätt nu och är skuldfri. Jag hatar lån och skulder... | |
| mrperfect | 2009-05-23 22:59 | |
![]() | Om man vill betala mer i amortering så kan man ju, speciellt då det nu är så billigt att låna kan man ju passa på att ha en relativt hög amortering just nu. Sedan kan man ju se det som att det inte egentligen finns något egenvärde i att ha låga lån förutsatt att inte räntan är så hög att den blir betungande. En gång i tiden så var det normalt med räntor krig 15-20 % men då fanns det statliga räntesubventioner på nyproducerade hus och dessutom 100% avdrag på ränteutgifter, den avdragsrätten är ju reducerad nu. | |
| slånbär | 2009-05-23 23:02 | |
![]() | Jag var också helt skuldfri innan jag köpte loss mitt hus(bostadsrätten hade jag köpt kontant skitbilligt) så jag var lite orolig men jag ångrar ingenting. jag kan ju närsom helst sälja och bli skuldfri igen. Mitt hus har ökat i värde med två miljoner sedan jag köpte det så det känns helt ok. | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2009-05-23 23:06 | |
![]() | Jag minns 90-talet. Hade en 2:a i Västerås som jag betalade 12% i ränta. Sjukt!! | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2009-05-23 23:09 | |
![]() | Sen har jag mycket svårt att förstå hur folk kan ta 2 mille för en kåk byggd för 30-40år sen..o det kan kosta halv mille till att få ordning på den. Då kan man lika gärna bygga nytt nyckelfärdig villa för samma peng o slippa göra nåt på huset i 15-20år.. | |
| odin - Administratör | 2009-05-23 23:27 | |
![]() | Lägger de flesta en halv miljon på sitt hus på direkten? Är det inte så att det görs under en längre tidsperiod oftast? Alla har inte råd att hosta upp en halv mille efter att ha köpt ett hus för 2... I Sverige amorterar vi ju ett belopp mer för att "spara" eller för sakens skull än att bli skuldfria om X antal år. | |
| LisaE0 - Ej medlem längre | 2009-05-23 23:29 | |
![]() | Kolbxbo 12% i ränta under dom nästan kaotiska krisåren på 90-talet då räntorna sköt i höjden var inte alls ovanligt. Jag törs inte ens nämna vad jag fick för räntor på mina då rörliga lån... :/ Jag kunde lätt hålla mig för skratt då... | |
| Snurt | 2009-05-23 23:36 | |
![]() | Du kan ochså se det så här: Hyran är ett lån du betalar på fast åt hyresvärden, + kanske 30% i vinst.. för du har ju inget tillbaka när du flyttar. En polare har 50 lägenheter och han får in 100 000 i månaden efter att hans lån är betalda. Bra jobb, ett par timmar om dagen för service. Jag amorterar nu på 10 år och har betalt lite drygt hälften, då sjunker kostnaden med nån 100 per kvartal. iofs var kåken billig men värdet har nästan tredubblats då jag renoverat upp den. Sen är ju det gamla tricket, det är utgifterna som styr hur mycket du får över, inte lönen. | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2009-05-23 23:44 | |
![]() | Sen är ju det gamla tricket, det är utgifterna som styr hur mycket du får över, inte lönen. Så sant... | |
| tsarraz - Spelvärd/Forumvärd | 2009-05-24 07:08 | |
![]() | Jag tror att inkomsten styr en del med. | |
| ewaleena - Ej medlem längre | 2009-05-24 08:06 | |
![]() | Annars är det väl så att man köper billigt, utanför tätorten istället för mitt i smeten.. :) Du kan få köpa mitt hus Kolbxbo, bara 1 timmes resväg från V-ås... Du får garanterat lägga den där halva millen på renovering, men åt mig duger det just nu. Så länge det inte regnar och blåser in, det finns rinnande varmt och kallt vatten, toalett och matlagningsmöjligheter så får man ta resten senare.. Klart inkomsterna också styr hur mycket man får över.. Jag skulle aldrig ha råd om jag jobbade som vanligt folk :D | |
| emmylish | 2009-05-24 09:37 | |
![]() | Varför skulle han vilja flytta ännu längre från Västerås? ;) | |
| y not | 2009-05-24 13:52 | |
![]() | "då fanns det dessutom 100% avdrag på ränteutgifter, den avdragsrätten är ju reducerad nu." det är inte så stor skillnad faktiskt. För drog du av hela räntan från inkomsten. Idag får du en skattereduktion med 30 % av ränteutgifterna. Med en skattesats på 30% ger det exakt samma resultat, med en skatt på 50% så blir det en liten förlust förstås. | |
| Minta | 2009-05-24 14:18 | |
![]() | Jag köpte en lägenhet i början av 90-talet. Lånet löper på 50 år. I början var månadskost´naden väldigt stor, men nu är den mindre än för en motsvarande hyresrätt och jag får 1,5 miljoner om jag säljer nu. Ganska lönsamt faktiskt. | |
| Hasselblad | 2009-05-24 15:15 | |
![]() | Man kan ju oxå se det så. Den rörliga räntan ligger i nuläget på ca 2%. Om man istället för att amortera investera dessa pengar på börsen. Börsen har under de senaste 50 åren i snitt gått upp 7% även om man räknar med olje krisen på 70-talet och alla andra kriser som skett den senaste tiden. då gör man ju en vinst på 5%. Och hur troligt är det att räntan kommer att ligga över 7% under en lång tid?? | |
| ewaleena - Ej medlem längre | 2009-05-24 18:05 | |
![]() | Varför inte Emmy? :) Jag pendlar hellre en timme till jobbet och en hem om min månadskostnad sjunker med 5000:-, skulle inte du det?? Det finns massa roligare saker att lägga de 5000:- på än att ge dem till banken, tycker i alla fall jag. | |