Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 9 |
Mobilspel
| Pågående | 19 842 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mr Sun Green - Ej medlem längre | 2009-05-24 08:41 | |
![]() | Filmen "Pride & Predjudice" Vad tyckte ni om den? Antar att den var ett litet skärskådande av den romantiska personligheten. Man kanske också kan misstänka att den kan ha retat vansinne på den som sett fel film, kan man. PS. Det är risk för samma hätskhet i denna tråd som i "Schyffert-tråden". Låt showen starta! | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-05-24 09:13 | |
![]() | Serien var mycket bättre. | |
| Mr Sun Green - Ej medlem längre | 2009-05-24 09:16 | |
![]() | "Försoning" var riktigt usel. | |
| Mr Sun Green - Ej medlem längre | 2009-05-24 09:18 | |
![]() | Katalias. Antar att filmen var avsedd för oss illitterata :) | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-05-24 09:20 | |
![]() | Mr Sun Green, illiterata? Det var ju en tv-serie? Engelsk, med Colin Firth som Darcy. Har den på dvd numera också. Filmen var en amerikaniserad version och betydligt sämre, både skådespelarmässigt och berättarmässigt. | |
| Mr Sun Green - Ej medlem längre | 2009-05-24 09:33 | |
![]() | Serien låter lovande. Ska kolla upp den. Jag dras dock ofta till lättare underhållning. Men fy bubblan vad jag börjar tröttna på amerikanskt. Men hon, amerikanskan? (yngre systern, den odrägliga) var dock en behållning i filmen. | |
| Mr Sun Green - Ej medlem längre | 2009-05-24 09:44 | |
![]() | Glömde fråga om serien var inriktad på beskrivning av personlighet eller tidsera. Kvinnlig skådis? Sedan antar jag att film bara kan vara film. .. | |
| Skugga | 2009-05-24 09:54 | |
![]() | Håller med Katalias, serien var 100 gånger bättre. Svårt dessutom att försöka klämma in all handling och dialoger på en spelfilm, det kändes som att skådisarna rabblade sig igenom replikerna utan känsla och utan att förstå meningen. Mähät som spelade Elizabeth hade heller inte förstått sin rollkaraktär. Till saken hör att jag läst boken på svenska ett tiotal gånger, och på engelska si så där 4 gånger, sett serien på dvd bortåt 20 gånger, så jag är en liiiten smula besatt... ;) | |
| Skugga | 2009-05-24 10:05 | |
![]() | I serien var det Jennifer Ehle som spelade Elizabeth, mycket duktig engelsk skådespelerska. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-05-24 15:51 | |
![]() | www.imdb.com/title/tt0112 130/ Köp serien på dvd om du gillar Jane Austens berättelser. Jag tycker att förhållandet stolthet och fördom kommer fram på ett mycket bättre sätt och gör människorna mera trovärdiga i serien än i filmen. | |
| vindsus86 | 2009-05-24 15:56 | |
![]() | prejudice? | |
| virre138 | 2009-05-24 17:33 | |
![]() | Jag tycker den här versionen verkar mycket bättre: en.wikipedia.org/wik...nd _Zombies | |
| Lisaa | 2009-05-24 18:30 | |
![]() | Åh, när Colin Firth (mmmm, fiiin... ) so Mr Darcy friar till Elizabeth och samtidigt lyckas förolämpa hennes familj så grundligt, den scenen är ju helt underbar! Där lyckades Austen verkligen få till det. | |
| Skugga | 2009-05-24 18:35 | |
![]() | "You are mistaken mr Darcy, the mode of your declaration merely spared me any concern I might have felt in refusing you, had you behaved in a more gentleman like manner. You could not have made me the offer of your hand in any possible way that would have tempted me to accept it." Nej, jag fuskar inte, skriver ur minnet. *biggest P&P-fan ever* | |
| sejmårr | 2009-05-24 21:32 | |
![]() | Heja Skugga! Du är fantastisk...och så är boken och tv-serien oxå. Filmen är intressant att se för jämförelsens skull. Annars är ju Sense and Sensibility en av mina favoriter. Speciellt att läsa den på originalspråket förstås. | |
| Skugga | 2009-05-24 21:33 | |
![]() | Mm, jag har läst allt av Jane Austen åtskilliga gånger, de flesta även på engelska. Underbart språk och underbar humor. | |
| Mr Sun Green - Ej medlem längre | 2009-05-25 09:18 | |
![]() | Keira (Knightley) var kanske bättre i "Skruva Den Som Beckham". Fantastisk gestaltning av en fotbollsspelande kvinna. Kroppsspråket på plan...nästan som man tror att hon hade en riktig fotbollsspelare som stand-in. | |
| Skugga | 2009-05-25 09:25 | |
![]() | Just ja, så hette mähät. :) Har inget emot Keira Knightley, men hon passade inte alls som Elizabeth, tycker jag. Hennes tolkning av Elizabeths livlighet och humor var typ att brista i skratt vid olämpliga tillfällen, mer likt Lydias beteende, och visar att hon inte förstått rollkaraktären och tidens anda. Eller om det var regissörens order, who knows. Filmen blev en besvikelse för mig i alla fall. | |
| Zizzzi | 2009-05-25 12:57 | |
![]() | Jag gillade filmen, men så har jag o andra sidan inte sett serien. En annan variant av den som är rätt underhållande är "Bridget Jones dagbok". :) | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-05-25 16:46 | |
![]() | Kan inte riktigt se Bridget Jones dagbok som en variant av Pride and prejudice. Hur menar du då, Zizzi? | |