Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade52
Mobilspel
Pågående20 018

Forumkategorier

Användare Inlägg  
nella356492009-05-31 12:58
Antal inlägg: 282

Deprimerad tonåring
Finns det någon som har erfarenhet av depression hos tonåringar??

Min son har haft ett avigt humör länge och han har nu äntligen öppnat sej o säger att han tror sig vara deprimerad. Han är väldigt känslokall, tystlåten, inåtvänd, vill oftast inte prata utan stänger in sig på rummet, otrevlig mot inte bara mej utan de flesta i sin omgivning..

Igår först pratade han med mig. pratade och grät omvartannat.. han säger att de känns som han inte är i sin egen kropp (??) känner sig mindervärdig, nere, inget är skoj, trött men kan inte sova, tycker allt känns menigslöst.

Försökt övertala honom att vi ska till dr imorgon o hoppas verkligen att han följer med mej, vad ska jag annars ta mig till??
Vill ju ha tillbaka min underbare son..

Sotfinger2009-05-31 13:03
Antal inlägg: 22361

Inte kul... Hur gammal är han? Hur som helst väldigt bra att han börjat prata. Bara det kan hjälpa i sig. Så lyssna, och nysta lite försiktigt. Droger? Elände i skolan? Flickvän?

Malla132009-05-31 13:12
Antal inlägg: 1810

Hej!

Jag har panikångest och fick det konstaterat för 4 år sedan. Jag känner sällan av besvären nu men från början startade just med deprission och senare fick jag mer problem som hjärtklappning, yrsel, kallsvettningar, illamående, svimningskänslor och det du säger att din sob känner..att han inte finns i sin egen kropp. detta är mycket obehagligt men är dock ofarligt. Jag fick overklighetskänslor och mycket tankar med att det inte fanns någon mening med någonting.

För mig uppkom dessa problemen efter ett jobbigt år med en syster som blev sjuk och när allt löste sig med henne och lugnet infann sig så slog mitt på. Detta kan komma närsom helst och helt utan förvarning. Du kan ena minuten må som en prinsessa och i nästa så sköljer detta över dig.

Jag tror att det är bra om han kan komma och prata med en doktor för att få ventilera sig och se att detta inte är farligt. Man kan må bra med lite hjälp.

Lycka till!
Kram Malla

nella356492009-05-31 13:13

Droger kan jag nog helt utesluta. han är en hel-ylle kille som knappt dricker ens. Han har en underbar flickvän, men det blir mkt bråk o missförstånd då hans humör är som det är.
Tyvärr är han arbetslös, och har därför inte så gott om pengar vilket vem som helst kan må dåligt av.

nella356492009-05-31 13:16

Malla 13: Han har precis som du beskriver även hjärtklappning, tryck över bröstet o en väldig dödsångest. Ont i kroppen, ävern rädd för att somna då han säger att det känns som han inte kan få luft. Usch det är erkligen pest o inte kunna göra ngt.. Men skönt att få skriva av sej o höra att andra oxå har/ har haft det så här.

Saltnarv2009-05-31 13:29
Antal inlägg: 101

Det känns igen, själv har jag också panikångest men som jag lärt mig att kontrollera och leva med. Visst finns det mediciner och andra preparat man kan stoppa i sig och få hos doktorn, men jag vill hellre slå ett slag för KBT.

nella356492009-05-31 13:36

Han vill inte gärna ta mediciner, han vill gå o prata med någon så jag hoppas det går att ordna via doktorn eller så.

Saltnarv2009-05-31 13:37
Antal inlägg: 101

Men det var det jag menade, att personligen tror jag att det är BÄTTRE med någon terapiform än piller. Remisser till psykologer och terapeuter går att få hos husläkaren.

lacrimosa2009-05-31 13:56
Antal inlägg: 50

..tyvärr är det en ganska lång väg från att få en diagnos till att verkligen få en "riktig" behandling. när jag fick min diagnos; panikångest och depression, fick jag bara några olika recept.. och en föreskrivning om hur jag skulle ta dem. sen släppte läkaren mig.
fick tjata mig till kbt.. och väntetiden var ungefär 1 år.
nu har jag - efter många utredningar.. fått en fristående terapeut. hon har egen praktik, men man får gå där för landstingets taxa.
det jag har lärt mig hittills är att många läkare, i synnerhet inom psykvården, är fruktansvärt lata och oengagerade.
men - lycka till. och ge er inte.

nella356492009-05-31 15:27

Tack, sonen har kommit hem från flickvännen nu. Idag är en bättre dag o han har tom ätit lite. Pratade om läkarbesöket imorgon och han är fortfarande positiv till det, hoppas det håller i sig.

Femme_Fatale2009-05-31 15:52
Antal inlägg: 709

Stå på er och se till att få hjälp. Självklart kan han inte vänta 1 år på KBT, man kan må värre av att man blir rädd när anfall av panikångest infinner sig. Försök först och främst få den hjälp han vill ha och går inte det och han blir sämre så säg inte nej till medicin under en kort period. Se bara till att det är en riktig psykiatriker som skriver ut och ingen klåpare till allmänläkare som inte inser konsekvenserna av sån medicin.

Din son måste inse att han kommer att bli bra och att det är han själv som indirekt gör så att det "känns" obehagligt för kroppen. Svårt när man är så ung och inte känner sin kropp på samma sätt som vuxna.

Se bara till att finnas där som hans stöd och släpp inte taget om honom. Det ordnar sig!

Femme_Fatale2009-05-31 15:54

Allt blir så lätt en ond spiral, man oroar sig varför man mår så dåligt/konstigt och då blir man ännu sämre av att oroa sig osv.

trashone - Ej medlem längre2009-05-31 15:57
Antal inlägg: 18678

Vet inte om han måste inse att han kommer bli bra. Men hjälp att lära sig leva med sitt vemod måste nog till.
Varför inte åka till psykakuten? Så behandling kommer igång på stört (om nu morgondagens läkarbesök inte resulterar i så mkt)

Femme_Fatale2009-05-31 16:00

Håller med Trash där, psykakuten känns bättre än vanligt läkarbesök.

köttflöjt - Ej medlem längre2009-05-31 16:05
Antal inlägg: 240

Håller inte med. Akuten är till för akutfall. Läkarbesök för fall där man har tid att planera in dem.

gnuBrita2009-05-31 16:17
Antal inlägg: 54

BUP lämnade bra stöd till min lillebror när han mådde dåligt som 16 åring. Det krävdes bara ett par samtal med kurator/psykolog för att han skulle må bättre.

gnuBrita2009-05-31 16:18
Antal inlägg: 54

Och psykakuten är till för aggressiva och självmordsbenägna och kanske inte lämpligt om han inte passar in på de beskrivningarna.

nella356492009-05-31 16:28

Nej psykakuten känns inte aktuellt alls.. Det är som de flesta skriver till för riktigt akuta grejer. Vi går till husläkaren imorgon, han vill att jag följer med in o pratar så det känns bra. Skönt att han än så länge idag mår hyfsat, hoppas det är likadant när ja kommer hem från jobb ikväll.. :/

Ydh2009-05-31 16:32
Antal inlägg: 211

Lycka till, hoppas allt löser sig!

Hade själv en panikångestattack för ett par år sedan, inte alls trevligt men det känns som om det "rensade" mig. Skulle inte vilja göra om det dock.

trashone - Ej medlem längre2009-05-31 19:24
Antal inlägg: 18678

Iaf här så är psykakuten det enda alternativet om man vill få vård inom rimlig tid, och vårdcentralen är inte ens att tänka på. Ja, akuten är eg för det allra akutaste, men om valet är det eller någon inkompetent atläkare så är valet enkelt. man måste faktiskt kräva vård, den hoppar inte på dig.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?