Spelrum
| Giraffen | 49 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 32 |
| Inloggade | 81 |
Mobilspel
| Pågående | 19 807 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ---Robban--- - Ej medlem längre | 2009-06-06 17:16 | |
![]() | Alternativ nationalsång Så här på nationaldagen kan det vara lämpligt att diskutera vår nationalsång. "Du gamla, du fria" är väl en hyfsad "anthem", men något musikaliskt storverk är den väl inte? Skulle du föredra att ett annat verk fungerade som Svea rikes nationalsång? I så fall, vilken låt? Lundells "Öppna landskap" har nämnts som en kandidat. Bra låt, tycker jag, men lite för slätstruken i dessa sammanhang. Jag skulle vilja ha något pampigare. Pampigt, men ändå något som fångade den svenska folksjälen. Och då blir mitt val Hugo Alfvéns "Midsommarvaka". Den har visserligen ingen text, men jag anser att musiken talar sitt tydliga språk. www.youtube.com/watc...ac 9kL8qCEA | |
| VaKul | 2009-06-06 17:24 | |
![]() | Idas sommarvisa...ja, från Emil i Lönneberga alltså.. | |
| ---Robban--- - Ej medlem längre | 2009-06-06 17:25 | |
![]() | Ja, va kul, varför inte? Svenskare än så blir det inte. | |
| VaKul | 2009-06-06 17:26 | |
![]() | en som alla kan också....Tänk...en trallvänlig nationalsång...*s* | |
| ---Robban--- - Ej medlem längre | 2009-06-06 17:26 | |
![]() | Skulle vara rätt kul att se Olof Mellberg sjunga med i den innan match också, ha ha! | |
| VaKul | 2009-06-06 17:28 | |
![]() | Ja, eller Zlatan!!??? *flinar* | |
| ralfus | 2009-06-06 17:30 | |
![]() | Tänkt större, tänk pampigare! Vår nuvarande är för mesig. | |
| ---Robban--- - Ej medlem längre | 2009-06-06 17:31 | |
![]() | Han sjunger ju aldrig med, men Idas sommarvisa skulle han nog inte kunna motstå. ;-P | |
| Behringer | 2009-06-06 17:32 | |
![]() | "Du tronar på minnen från fornstora dar, då ärat ditt namn flög över jorden" Dom raderna och deras betydelse gör att nästan vadsomhelst skulle kännas bättre Ulf Lundells Öppna Landskap var väl på tal när den kom...? | |
| Skid Row - Ej medlem längre | 2009-06-06 17:32 | |
![]() | Våran handlar inte om Sverige utan Norden | |
| ---Robban--- - Ej medlem längre | 2009-06-06 17:32 | |
![]() | Mesig och mesig. Den är tråkig. Skrattretande text också. | |
| Skid Row - Ej medlem längre | 2009-06-06 17:33 | |
![]() | Rysslands är pampig och så komemr våran hahaha | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-06-06 17:35 | |
![]() | "Jag vill leva, jag vill dö i norden" måste vara den värdelösaste textrad någonsin. som om man som svensk vore glad bara man fick dö någonstans i norden. är man svensk så dör man väl bäst i sverige eller vad man ska säga :P äej jag skulle gott kunna dö i Norge också iofs. Och om det händer så är det ju inte mycket att göra ^^ Jag tycker också att vi behöver nåt pampigare. Kolla på Storbritannien och Ryssland. Där har vi riktiga nationalsånger. Sen spelas ju våran nationalsång in av nån Peter Jöback-wannabe också varje år, vilket känns liiite mesigt. Inget ont om pop/smörsång men inte i nationalsången för guds skull! | |
| ---Robban--- - Ej medlem längre | 2009-06-06 17:36 | |
![]() | Har Ryssland kvar den gamla sovjetiska? Den var grym. Hockeylåten, som jag kallade den när jag var liten, eftersom den så ofta spelades efter matcherna. :-S | |
| VaKul | 2009-06-06 17:36 | |
![]() | Tja...Ulf Lundells Öppna landskap...fast byta ut till "Jag trivs bäst i öppen anstalt"...kanske skulle funka? *s* | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-06-06 17:37 | |
![]() | tycker typ Sommarpsalmen (En vänlig grönskas rika dräkt) hade varit en bra nationalsång ^^ | |
| Göllefjön | 2009-06-06 17:37 | |
![]() | Jag tycker faktiskt att den vi har nu känns rätt bra i sitt sammanhang, den innehåller rader om den fjällhöga Norden, frihet och skönhet, saker som de flesta associerar till Sverige, dessutom är den ganska pampig. | |
| Skid Row - Ej medlem längre | 2009-06-06 17:37 | |
![]() | Frankrikes Marseillejäsen funkar också den och rysslands är nynnbarast | |
| VaKul | 2009-06-06 17:37 | |
![]() | Ryska hockylåten infördes igen, för den togs bort ett tag när Sovjet la ner verksamheten! Men allmänheten och kanske mest hockylirarna protesterade och så tog dom tillbaks den gamla igen... | |
| ---Robban--- - Ej medlem längre | 2009-06-06 17:38 | |
![]() | Man märker ju hur mycket sommaren betyder för oss svenskar. "I denna ljuva sommartid" är ett annat förslag. | |