Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
6
Inloggade11
Mobilspel
Pågående20 014

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2009-06-16 10:10
Antal inlägg: 17500

Får grannar störa dagtid?
Vi har en granne som drar på sin tv nåt vansinnigt högt under dagtid. Det är ungefär som att bo vägg i vägg med en biograf. Ungefär från klockan sju på morgonen drar han igång. Det är inte en störning, det är en explosion.
Har varit i kontakt med vicevärden ett stort antal ggr och grannen själv... när han nu öppnar, det är för högt därinne så ibland hör han inte ens att det ringer på dörren.
Inget händer i alla fall. Grannen är en gammal man som i princip är döv. Ihop med ett dåligt minne så han verkar glömma att han ska sänka dessutom. Vi har föreslagit hörslingor och hörlurar och jag vet inte allt till den här grannen, men nej det tycker han inte att han ska ha. Han tycker att han har rätt att spela på den här nivån och sa åt oss att "stänga dörrarna" inne hos oss.
Till var kan man undra, det finns inget rum överhuvudtaget i vår lägenhet där inte det mullrar i när han drar igång. När han kör på som mest, så hör folk som ringer till oss HANS tv-ljud i telefonen, det är heeelt sjukt högt.
Finns det något man kan göra? Hur gör man om styrelsen inte alls agerar? Vi bor i bostadsrätt.

le-lou2009-06-16 10:10

ska tillägga att ungdomar som spelar musik är de väldigt snabba på att tillrättavisa, men här känns det mest som att de rycker på axlarna med motiveringen att "han är gammal och hör inget".
Suck.

Risotto - Ej medlem längre2009-06-16 10:17
Antal inlägg: 3069

Trisst när det inte händer något, kräv en ljudisolering av antingen hans lägenhet eller eran.
Som alla föreningar så har även er årsmöte där ni kan komma med åsikter, ta upp det där så måste det behandlas.
Personligen så skulle jag ge grannen två chanser och sen gå till värden, men jag bor i hyreslägenhet och det kanske är lite bättre i det avseendet.

le-lou2009-06-16 10:19

mm grejen är att det har pågått i över ett halvår, och det är väl ett par dagar i veckan minst som det här håller på. Känns lite hopplöst, och surt när tankarna på att flytta kommer allt oftare, trots att vi annars trivs jättebra här.

Tears_of_god - Ej medlem längre2009-06-16 10:21
Antal inlägg: 63

hehe vilket öde.. ta på dig ett par peltor-hörselkåpor:P

Lenis22009-06-16 10:21
Antal inlägg: 181

anmäl! om inte styrelsen går vidare, gå till högre nivå. ni har ju faktiskt investerat (säkert) mycket pengar i lägenheten och har rätt till ett normalt liv.

Mouche - Administratör2009-06-16 10:22
Antal inlägg: 24193

Det brukar finnas ett ganska säkert sätt att få fart på hyresvärdar: Pengar!

Yrka på sänkt hyra pga av oväsendet!
Ni hyrde inte en diskotekslokal utan en bostad och då kan man kräva att värden tar sitt ansvar...eller reducerar hyran.

Mouche

Lis-Peace2009-06-16 10:28
Antal inlägg: 25

Jaja men nu var det ju en bostadsrätt dom hade...

gnill2009-06-16 10:28
Antal inlägg: 1942

Köp honom ett par fina sköna hörlurar, skapa god kontakt, erbjud dig att visa var man sätter in dem på Tvn etc.

trashone - Ej medlem längre2009-06-16 10:29
Antal inlägg: 18678

Ja grannar får störa på dagtid. Trivs man inte får man väl flytta på sig.

Viktor_M - Ej medlem längre2009-06-16 10:30
Antal inlägg: 1637

äsch, enda som behövs är att lära gubben att använda ett par hörlurar. Klart farbror ska ha ett par hörlurar!

Viktor_M - Ej medlem längre2009-06-16 10:30
Antal inlägg: 1637

oh, gnill hade redan gett det briljanta förslaget ser jag nu ^^

le-lou2009-06-16 10:31

gnill - det har vi gjort, vi har tom erbjudit oss att gå och köpa ett par hörlurar åt honom då han är ensam och inte har familj osv. Men det är blankt nej, vi ska stänga dörrarna istället. Han är rätt otrevlig och sur också så det är lite svårt att få en bra kontakt med karln.

Miss_jk2009-06-16 10:35
Antal inlägg: 8941

7 kap. Bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter.

utdrag ur 9§
När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han eller hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att det inte skäligen bör tålas.

Risotto - Ej medlem längre2009-06-16 10:37
Antal inlägg: 3069

Nej jag anser inte att grannar får störa på dagtid. Nog för att man får höras i ett flerlägenhetshus, men att väsnans så att andra finner det otrivsamt att vara hemma är inte acceptabelt. Det är precis lika illa som när grannen ställer sin soppåse i trappen i väntan på att den ska gå iväg och slänga sig i sopsorteringen.

trashone - Ej medlem längre2009-06-16 10:37
Antal inlägg: 18678

Det är skillnad på störande ting och störande ting tydligen. Skaffa öronproppar själva.

kissed - Ej medlem längre2009-06-16 10:40
Antal inlägg: 3037

Tyckte det var bra förslag det med ljudisolering eller också det med att diskutera hyressänkning.
Klart man inte ska behöva utstå sånt oljud även om det är på dagarna. Och i synnerhet inte så okristlig tid som sju på morgonen.

vindsus862009-06-16 10:42
Antal inlägg: 3785

Ge mig hans adress så skriver jag ett vackert brev om hörlurar till honom. så kan jag skicka med någon häftig bild på min morfar i hörlurar för att visa att det är inne för gubbar att ha det.

Miss_jk2009-06-16 10:43
Antal inlägg: 8941

Har ni inga regler för föreningen? Så här står det i någon förenings regler jag hittade på nätet:

"Ljudstörningar är inte tillåtna. Man får inte störa genom att föra oväsen, som t.ex. att tala för högt eller skrika. Man får inte spela för högt på musikanläggning eller instrument, inte heller ha på TV'n alltför högt..."

Kolla upp det, i så fall har du det på pränt.

Gimp2 - Ej medlem längre2009-06-16 10:45
Antal inlägg: 2385

säg till att han får se texttv
skriv en lapp

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?