Spelrum
| Giraffen | 0 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 0 |
Mobilspel
| Pågående | 19 997 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| BenDavis | 2009-06-18 11:34 | |
![]() | Hur får man en remiss till psykolog? Jag måste träffa en psykolog snarast men är väldigt fattig. Har någon koll på hur man går till väga för att styra en remiss eller på något annat sätt kan få "gratis" psykologisessioner? | |
| le-lou | 2009-06-18 11:35 | |
![]() | Ring vårdcentralen för att boka besök hos en läkare, eller ring direkt till vuxenpsyk. Alternativt kan du gå via företagshälsovården (om ni har en sån). | |
| BenDavis | 2009-06-18 11:36 | |
![]() | Vi jobbar inte på ett företag så det går inte. Vuxenpsyk eller vårdcentralen. Känns som att läkarna på vårdcentralen inte riktigt vet nånting om nånting. Får bli vuxenpsyk. Tack för hjälpen :) | |
| BenDavis | 2009-06-18 11:49 | |
![]() | Det blev vårdcentralen. Ska träffa min husläkare för att sedan få remiss till psykolog eller kurator. Tack! | |
| emmylish | 2009-06-18 12:28 | |
![]() | Jag ringde till vuxenpsyk, eller min bästa vän gjorde snarare... Sen ringde dom upp mig och jag fick tid hos deras egen läkare som sen bedömde om jag behövde medicin eller någon att prata med eller både och. Sen fick jag vänta på en tid till psykolog. | |
| emmylish | 2009-06-18 12:30 | |
![]() | ... och innan jag kom till läkaren så skulle "mitt fall" även tas upp på en "konferens" typ. | |
| lolinonek | 2009-06-18 12:35 | |
![]() | man kan be läkaren att hjälpa dig att söka dagmarpengar , då blir det gratis om du blir godkänd. det är en slags fond. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-06-18 12:45 | |
![]() | Efter ett visst antal läkarbesök brukar man få högkostnadsskydd. Vet inte vad en session kostar, men får man remiss från vårdcentralen till sjukhuset brukar första besöket kosta 150 kr hos en läkare. Sen kostar det 300 kr per besök hoss läkare och 150 kr om man besöker en sjuksköterska. Jag går hos en psykolog på vårdcentralen, det kostar 80 kr per gång. Efter 900 kr tror jag att man beviljas högkostnadsskyddet, sen är det gratis ett år från det första besöket. Lycka till med allt!! kram. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-06-18 12:46 | |
![]() | 180 kr per gång ska de vara :S | |
| Just L - Ej medlem längre | 2009-06-18 13:16 | |
![]() | När jag jobbade fick jag hjälp av företagsläkare o psykologer via previa. Läkaren där har skickat en remiss till öppen psyk men jag har fortfarande inte fått någon tid. De har snart gott 3 månader :( | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-06-18 13:31 | |
![]() | Just L... ibland tar det tyvärr jätte lång tid innan man får en tid. Är så jäkla många som mår dåligt nu för tin och de mest akuta fallen kommer först i kön. Dvs. Självmordsförsök, folk som varit med om ett svårt trauma som ex katastrofer, olyckor mm. sen får vi inte glömma alla med psykologiska sjukdomar som ex psykoser, borderline manodepressiva mm. Det räcker tyvärr inte med att må riktigt dåligt nu för tiden får att få hjälp :/ Det ska verkligen vara akut. I värsta fall får man söka sig till psykakuten om man helt enkelt inte orkar längre och känner att det tar för lång tid. | |
| BenDavis | 2009-06-18 14:51 | |
![]() | Jag fick ett pris på 90:- per gång...tror jag hon sa. Det var tvåsiffrigt i alla fall. Så om han har psykos så kommer man före? Jag tror jag precis kommit ur min senaste psykos...undrar om det räcker. Jag är iofs. rätt person att bedöma om jag är ute ur psykosen, haha... Tack för all hjälp! | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-06-18 15:37 | |
![]() | BenDavis: Har man en psykos brukar man ofta bli omhändertagen. Konstigt om du ej fått hjälp om du är inne i en psykos... men hur vet du att du är inne i en psykos? måste inte en psykiatriker fastställa den diagnosen? | |
| apbur | 2009-06-18 15:39 | |
![]() | Psykos? Skulle det vara som du säger behöver du träffa en läkare, inte en psykolog. Dina när borde reagerat om du befann dig i en psykos. | |
| Phaléne | 2009-06-18 15:44 | |
![]() | Tragiskt nog vet jag en hel del personer som varit i psykos som inte blir omhändertagen. Inget ovanligt alls i den här världen :/ | |
| apbur | 2009-06-18 15:45 | |
![]() | Det kan nog vara för att det inte är helt enkelt att tvångsvårda någon. | |
| anktejp - Ej medlem längre | 2009-06-18 15:56 | |
![]() | det känns också som människor som riskerar drabbas av en psykos kanske är lite ensammare än andra och sitter och psykosar hemma utan att nån vet om det. | |
| apbur | 2009-06-18 16:09 | |
![]() | Så kan det ju vara. Under en pågående psykos brukar man dock inte misstänka att man lider av psykisk sjukdom. | |
| anktejp - Ej medlem längre | 2009-06-18 16:10 | |
![]() | nä... man kanske inte riktigt kan förklara sin olust mot att gå ut eller ha kontakt med människor som ställer frågor man inte riktigt kan besvara. | |
| anktejp - Ej medlem längre | 2009-06-18 16:15 | |
![]() | *proppfull av fördomar omsminkade till teorier* | |