Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade49
Mobilspel
Pågående19 758

Forumkategorier

Användare Inlägg  
barbi2009-06-28 16:51
Antal inlägg: 1924

En hund högg min son rakt över huvet!
Jag tänkte fråga om det är nån här inne som vet nåt om dom nya lagarna? En hund högg min son rakt över huvet helt oprovocerat! Han lekt med ett annat barn och då flög hunden på han:( Skadan vart inte så allvarligt kunde ha vart mycket värre. Jag prata med ägaren till hunden och fick då veta att det är 3e gången hunden hugger nån! Dom andra 2 gångerna var det deras barn den högg. Hon vägrar att ta bort hunden.
Jag har självklart gjort en anmälan!

Nu till min fråga vet nån om jag kan kräva att dom tar bort hunden? Eftersom det är 3e gången den gör så
Eller kommer det bara att läggas ner som allt annat?

UlfTjur2009-06-28 16:52
Antal inlägg: 807

absolut och hade jag varit hundägare så hade jag genast ombesörjt avlivning

Miss_jk2009-06-28 16:53
Antal inlägg: 8941

Vilken idiot som inte ser till sitt eget barns bästa, utan hundens.

barbi2009-06-28 16:53

Ja det känns som en klarhet! Men har hon rätt att behålla hunden?

y not2009-06-28 16:53
Antal inlägg: 9014

jo alternativt att han inte får vistas ute utan hundkorg

mommesfrites - Ej medlem längre2009-06-28 16:57
Antal inlägg: 7605

Vad mycket ni får då råka ut för. Prata med polisen eller läkaren som behandlade pojken. Kanske kan ni få skadestånd också. Tror inte att man får ha husdjur som bevisligen är farliga för människor och i synnerhet barn.

barbi2009-06-28 16:57

Oki.. så det kommer säkert bara bli munkorg på hunden? Ägaren till hunden sa att det hon kunde lova mig är att hunden kommer aldrig mera vara lös på våran gård men att hon kommer han den lös på andra ställen:(! Jag tycker det känns jätte jobbigt för vi bor så nära varandra och min son är självklart livrädd för den hunden(plus alla andra hundar oxå)

barbi2009-06-28 16:58

MM vi har aft otur mommes:(( Känns som man ger upp snart:(

UlfTjur2009-06-28 16:58
Antal inlägg: 807

gör polisanmälan

y not2009-06-28 16:59

11 § För att hindra att en hund orsakar skada eller avsevärd olägenhet får polismyndigheten, om inte andra, mindre ingripande åtgärder anses tillräckliga, besluta att den skall omhändertas.

12 § Om en hund har omhändertagits med stöd av 11 §, får ägaren eller innehavaren inte förfoga över hunden utan tillstånd av polismyndigheten. Polismyndigheten får, efter utredning, besluta att hunden skall säljas, skänkas bort eller, om hunden utgör en fara för människor eller djur eller om det annars finns särskilda skäl, avlivas.

www.notisum.se/index...p? DokTyp=1

mommesfrites - Ej medlem längre2009-06-28 16:59
Antal inlägg: 7605

Vilket tok, en bitande hund ska inte vara lös alls!

barbi2009-06-28 16:59

har gjort det allt dom sa va att jag kommer få hem ett papper på anmälan

y not2009-06-28 17:00

19 § En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat skadan.

barbi2009-06-28 17:01

Jag är själv hundägare och jag älskar verkligen mina hundar men skulle dom hugga nån så skulle dom tyvärr inte få en andra chans:((

barbi2009-06-28 17:01

Tack ynot!

Lillot2009-06-28 17:05
Antal inlägg: 136

Ser att liknande utdrag är gjorda, detta är från "Tillsynslagen över hund och katt". I övrigt kan jag, såsom andra tidigare skrivit, tycka att hundägaren borde ha förstånd nog att inse att man ej kan ha en sådan hund kvar eftersom den uppenbarligen är farlig.

2 § Hund som visat benägenhet att bita människor eller hemdjur må ej
vara lös utomhus, såframt den icke hålles inom område, som är
betryggande inhägnat och till vilket utomstående ej äga tillträde. Hållas
får ute i trakten, skall vad nu är sagt gälla även beträffande hund som
visat benägenhet att driva får.
3 § Eftersätts tillsynen över hund, får polismyndigheten meddela det
beslut som omständigheterna kräver, såsom att hunden skall vara försedd
med munkorg eller hållas bunden eller instängd. Beslutet skall delges
hundens ägare eller den som mottagit hunden till underhåll eller
nyttjande.
Är det fråga om en hund som avses i 2 §, får polismyndigheten besluta att
hunden skall omhändertas genom myndighetens försorg. Sedan hunden
omhändertagits får ägaren inte förfoga över hunden utan tillstånd av
polismyndigheten. Polismyndigheten skall efter värdering låta sälja eller
avliva hunden eller ta hand om hunden tills vidare.

Just L - Ej medlem längre2009-06-28 17:08
Antal inlägg: 193

De viktigaste är ju att komma ihåg att de inte är hundens fel. Ägaren har ju uppenbart gjort något fel med hunden om den nu går på andra människor, utan anledning kan de inte vara för hundar bits inte för att de tycker de är kul utan de måste bli rädda eller utmanade på något sätt eller försvara något de tycker tillhör dem.

De är nog rätt mycket som spelar in, vad har hänt de andra gångerna hunden bet? Var hunden kopplad? Lekte ditt barn i närheten av hundens mat/sovplats? osv osv finns massa o fundera på.

Jag sitter faktiskt ju nu hundvakt åt en "farlig" hund. Han är världens goaste och snällaste hund emot mig och andra han känner väl men går man ut med honom gör han utfall mot alla han ser människor som hundar för att han är livrädd. Tyvärr ser inte hundens ägare hur pass allvarligt detta problem är för för henne är de hennes lilla ögonsten utan släpper hunden lös ute. Exempel hon och en bekant till henne var och badade med sina hundar. Min kompis hade hunden lös. På spåret som löper längst kanten av sjön kommer en joggande vuxen man. hunden får syn på mannen och börjar skälla och springer fram,o tar mannens ben. Han blir med all rätt väldigt arg och börjar skrika åt min kompis att hålla hunden kopplad var på min kompis skriker tillbaka ja men du får väll stå still så ja kan ta hunden. När ja hörde detta började ja fundera på om min kompis är riktigt frisk i huve eller ej men men nu till de ja skulel säga att nu när ja haft hunden o vart ute och vi mött människor har ja sätt liksom hur ögonen svartnar på honom o han kryper liksom ihop som han skall smyga sig på dem, hunden är av vallhundstyp. Då på en gång har ja tydligt talat om att JAG sköter detta och att jag inte tänker låta människorna göra dig nått. Min kompis däremot ställer sig med spännt koppel för att orka hålla emot o försöker prata lungt med honom vilket han inte lyssnar på ett dugg när han väl hänger där o gapar. Försöker hon korigera honom i de läget biter han henne istället.

Så hunden ja pratar om är farlig men kan kontroleras men då får man se till att hålla hunden kopplad och bara låta honom springa lös på inhägnade områden.

Ja ursch va långt o lulligt de blev men ja tror ni fattar. jag tycker iallfall att du gjorde rätt som anmälde och hoppas de tar tag i problemet och hitta en bra lösning för alla.

y not2009-06-28 17:10

Lillot, den lag du klipper från har ersatts med Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

F I S T O - Ej medlem längre2009-06-28 17:11
Antal inlägg: 675

Vad var det för ras. En hugghund. eller en bithund?

Ässät2009-06-28 17:13
Antal inlägg: 4824

Jag har blivit biten av hundar några gånger dock inte av samma. 2 schäfrar och en Rottis. Den första schäfern bet mig när jag gick förbi i samma trappuppgång där jag bodde när jag var yngre. Han hoppade bara på mig och bet mig i armen. Det gick igenom en jeansjacka och en tröja. Tanten som hade hunden åkte med mig till sjukhuset för stelkrampsspruta. Sen hade hon mage och fråga om jag ville följa med till en närliggande park och leka med hunden. What? Inte klok nånstans varken hon eller schäfern. Än idag kan jag inte gå förbi varken schäfrar eller rottisar utan att känna stor rädsla. Har en hund bitit en gång ska dom banne mig avlivas

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?