Spelrum
Giraffen53
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
44
Inloggade100
Mobilspel
Pågående19 874

Forumkategorier

Användare Inlägg  
frizzante2009-06-30 10:52
Antal inlägg: 6

Samband IQ - betapetrating?
Vad tror ni, finns det något samband mellan dessa variabler?

Det tror jag.

lusdrama - Ej medlem längre2009-06-30 10:55
Antal inlägg: 481

kollade din rating. hade varit lite kul om du låg på typ 349 men så klart låg du väldigt högt;) visst kan det finnas ett visst samband men med normalbegåvning, intresse och massor av träning tror jag man kommer väldigt långt:)

wildman2009-06-30 11:01
Antal inlägg: 3860

Inte nödvändigtvis eftersom amn kan träna upp sig rent taktiskt till viss del. Dessutom väljer ju många att inte spela mot lågratade för att inte riskera rating etc. Är inte övertygad om sambandet eftersom det handlar om den verbala delen som kanske inte ett mattesnille eller liknande med nödvändigt besitter. Däremot skulle jag gissa att det kanske finns ett visst samband med EQ, eller iaf den sociala kompetensen i stort eftersom det är lättare att sitta och ordbajsa i alla sammanhang om man är verbal. (Vilket forumet på denna sidan är ett ypperligt exempel på, här ordbajsas det värre än på något annat forum jag härjar på iaf).

einsturz2009-06-30 11:01
Antal inlägg: 149

jag tror på ett samband, men sedan finns det ju väldigt mycket annat som spelar in också

Peddape2009-06-30 11:19
Antal inlägg: 647

Jag tror inte många med IQ >130 ligger under 100 t ex.
Sen handlar det om viljan att vinna också, att spela snålt och tråkigt.

Peddape2009-06-30 11:19
Antal inlägg: 647

Under 1000 menade jag.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-06-30 11:37
Antal inlägg: 2521

Njo, säkert ett visst samband med IQ, men inte med EQ.
Eller åtminstone så har de med ett välutvecklat språkcentra väldiga fördelar...M.a.o, taskiga språkfärdigheter bäddar för underläge på många fronter.

- Och visst, många nödiga sitter här, istället för på toan (bara ang detdär med ordbajserier).

carlmartin - Ej medlem längre2009-06-30 11:40
Antal inlägg: 4590

jag tror det är svårt att vara riktigt bra på beta utan att ha hög IQ.

men jag tror också att man kan ha hög IQ utan att vara bra på beta.

Lill-IT2009-06-30 11:53
Antal inlägg: 31605

Håller med Carlmartin.

bitley - Ej medlem längre2009-06-30 12:01
Antal inlägg: 691

IQ är nog sällan egentligen kopplat till framgång.

HurRullarMan2009-06-30 12:10
Antal inlägg: 61

med min IQ borde jag ha högre rating, alltså finns det inget samband! HAHAHAHAHA

alexon2009-06-30 12:16
Antal inlägg: 1173

tror inte jag har högre IQ nu än när jag låg på knappt en tredjedel av vad jag har nu.

men med högre IQ kan man nog lättare bli bättre, helt klart.

Mr R - Ej medlem längre2009-06-30 12:25
Antal inlägg: 69

Jag tror att det kan räcka med en för folket genomsnittlig IQ för att bli mästare i scrabble. Det handlar nog mer om en specifik talang att relativt snabbt se olika bokstavskombinationer och forma dem rätt i huvudet och sedan på brädet. Ett stort ordförråd skadar inte heller förstås, men det kan man ju plugga sig till.
Främst handlar det nog om att ha ett genuint och brinnande intresse för scrabble, vilket gör att man är villig att avsätta mycket tid och ansträngning för att tränga in i spelets "själ". Om detta intresse finns tror jag att intelligenskvoten spelar en ringa roll i sammanhanget.

Inglasad - Ej medlem längre2009-06-30 12:55
Antal inlägg: 18

Jag märker att det finns samband mellan bra syn vs. framgång.

När jag spelar med glasögon, då vinner jag mer, än när jag spelar utan dem.

Risotto - Ej medlem längre2009-06-30 12:58
Antal inlägg: 3069

Är det här klubben för inbördes beundran, har jag kommit rätt då?

Jag tänkte berätta lite om 30-taggaren som jag sköt i höstas, berätta lite om hur jag smög mig på den och så. Sen kan väl ni andra tala om för mig att man behöver ha en liten extra "jägarbegåvning" för att klara av det jag gjorde, ok?

För jag vill så gärna höra att jag är bättre och smartare än allla andra jägare och ni kan verkligen hjälpa mig med det. Om inte annat så får i alla fall jag en chans att berätta.

Ingrid452009-06-30 13:01
Antal inlägg: 122

Risotto: Jag tycker du är duktiga kanske du kan lägga upp en youtubevideo??

,, lycka till önskar ingrid-

vulcan2009-06-30 13:08
Antal inlägg: 7666

"Det handlar nog mer om en specifik talang att relativt snabbt se olika bokstavskombinationer och forma dem rätt i huvudet och sedan på brädet"

Stryk "nog mer" och du är helt rätt ute. Det du beskriver är egenskaper som också är starkt korrelerade till högre resultat på IQ-test. Det handlar om att ha ett bra arbetsminne för att kunna bolla med många informationsbitar samtidigt (brickorna). Det handlar om att kunna processa verbal information, det handlar om att ha en god visiospatial förmåga för att kunna bygga upp en stark, mental representation av brädet (nödvändigt för att hitta lägen och se möjligheter). Det handlar också om att kunna analysera och förstå spelet och vilka strategier som är framgångsrika respektive mindre framgångsrika.

Oavsett om detta är politiskt korrekt eller inte så hänger allt det här ihop med IQ. Sen måste man komma ihåg att IQ inte är en statisk, genetisk egenskap utan i högsta grad kan tränas och stimuleras.

Vad gäller tävlingsspel så är min personliga gissning att alla i den svenska eliten presterar åtminstone runt 120 eller högre om de anstränger sig på ett IQ-test och flera är bra mycket mer intelligenta än så.

alexon2009-06-30 13:12
Antal inlägg: 1173

henrik har så rätt.

vulcan2009-06-30 13:15
Antal inlägg: 7666

ett viktigt tillägg: Men ingen kommer dit utan mycket träning. Och det ligger egentligen helt i linje med vad exempelvis intelligensforskaren Howard Gardner ("De sju intelligenserna" m.fl verk) anser sig ha kommit fram till i sin forskning: För att bli verkligt framstående inom ett visst fält så MÅSTE du ha en specialtalang som passar för just det fältet, men det ensamt räcker aldrig. Hårt arbete är nödvändigt, också för genier.

Apropå ett annat inlägg så är det bara en populär myt (förmodligen förstärkt av svenskt folkhemskt jämlikhetstänkande a'la "alla är lika duktiga egentligen") att IQ bara är trams och inte säger något om våra möjligheter att lyckas. I själva verket finns en rad studier som belägger höga samband mellan resultat på IQ-test och yrkesmässig framgång. Sen kan det som sagt tränas upp och hårt arbete kan kompensera i varierande grad för det man inte har i talang. Men du kommer garanterat aldrig få se en person med ett IQ på 90 disputera i teoretisk fysik (har för mig att medel-IQ där ligger nånstans runt 140 vilket är extremt högt men en liten bit under det som brukar klassas som genistatus). Att sen naturligtvis inte alla människor med hög IQ lyckas i yrkeslivet eller i livet i största allmänhet är inte det minsta konstigt, eftersom det finns flera andra personliga egenskaper som också styr hur det går för oss i tillvaron.

Sangria2009-06-30 13:22
Antal inlägg: 504

jag har rätt hög IQ men jag har låg rating pga att jag inte spelar för att höja den utan för att rulla så mycket som möjligt. Det gör ju att jag oftast förlorar då jag inte släpper en rull och även ger bort gratislägen till motspelaren. För mig så är det roliga med beta att rulla och inget annat. Så i mitt fall stämmer det iallafall inte alls.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?