Spelrum
Giraffen | 3 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 4 |
Mobilspel
Pågående | 19 882 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
rymdisk - Ej medlem längre | 2009-07-01 17:11 | |
![]() | Antihistamin + alkohol Hej betapet! Jag är en nybliven gräspollenallergiker och har börjat ta receptfria Cetirizin Sandoz-tabletter, som fungerar jättebra. Dock har jag en fundering. I bipacksedeln står "Var försiktig om du dricker alkohol i samband med användning med medicinen. Medicinen kan påverka effekten av alkohol." Detta är den enda information som ges, det står inget om vad man kan förvänta sig eller om det rentav är farligt. Nu undrar jag förstås vad som menas med detta? Har sökt på nätet utan resultat. Gräspollensäsongen kommer hålla i sig ett tag, det är sommar, jag kommer att festa och att dricka alkohol. Finns det rentav någon härinne som använder denna medecin och kan berätta mer? Tacksam för svar! | |
machan651 | 2009-07-01 17:12 | |
![]() | Jag tar antihistamin och jag har känt av en viss skillnad när man dricker alkohol. Man kan bli fullare.. typ | |
YlBjörn | 2009-07-01 17:13 | |
![]() | Det som kan hända är att du blir väldigt trött och dåsig om du kombinerar antihistamin med alkohol. Inte så kul kanske? | |
rymdisk - Ej medlem längre | 2009-07-01 17:16 | |
![]() | YlBjörn: Aj då, jag som blir lätt trött av dricka alkohol i vanliga fall :P Vad tror ni om man tar tabletten på morgonen och inte börjar dricka förrän på kvällen när effekten avtagit något, blir det nån skillnad? | |
krutmarie | 2009-07-01 17:16 | |
![]() | Det bästa är väl att fråga på Apoteket. Kanske tar alkohol bort lite av effekten eller också blir du full fortare :) | |
Dear Robert - Ej medlem längre | 2009-07-01 17:18 | |
![]() | Ur Fass: "Vissa allergimedel (antihistaminer) som ger dåsighet, kan sätta ner koncentrationsförmåga och vakenhetsgrad redan vid måttliga alkoholmängder." Således torde risk för att alkoholruset blir starkare i samband med nyttjande av antihistamin föreligga. | |
krutmarie | 2009-07-01 17:18 | |
![]() | Äter antihistamin, året runt för jag är allergisk mot allt möjligt, har aldrig märkt nånting av trötthet. Kanske alltid är pigg då ev (heter ju Mimi också). | |
Phaléne | 2009-07-01 17:24 | |
![]() | De är la bara att testa, kör ett träningsläger helgen innan du ska ut och supa. Funkar nog finfint. | |
Dear Robert - Ej medlem längre | 2009-07-01 17:25 | |
![]() | Hur man reagerar är naturligtvis individuellt. Mitt råd till Rymdisk är att ta det väldigt lugnt med alkoholen i början för att se hur hon reagerar. Sedan kan hon gradvis trappa upp till önskvärd berusningsgrad. | |
mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-07-01 17:29 | |
![]() | Mimmi Pigg, vilken sort har du? För mig räcker det med Loratadin men maken har en starkare sort, som det också är trafikvarning på. Tycker alltid att man ska fråga doktorn (sjukvårdsupplysningen) istället för att jämföra sig med andra. Alla regaerar ju inte lika, precis som vi alla öht tål alkohol olika bra. | |
mackz_ | 2009-07-01 17:42 | |
![]() | jag tål alkohol lika bra som nån annan! | |
krutmarie | 2009-07-01 17:49 | |
![]() | Lena, jag har samma sort som du :) Funkar jättebra ihop med jordgubbar förresten! | |
dilivio | 2009-07-01 17:55 | |
![]() | Testa nån kväll/natt, antingen blir du trött och somnar eller nåt, eller så blir du asfull. win-win | |
dgeo27 - Ej medlem längre | 2009-07-01 18:02 | |
![]() | sjukvårdsupplysning | |
Årets man - Ej medlem längre | 2009-07-01 18:12 | |
![]() | jag tror du ska vara försiktig helt enkelt. vad som menas är nog att man inte ska supa skallen i bitar när man tar medicinen. och det ska man kanske inte utan. | |
Restetus | 2009-07-01 18:23 | |
![]() | Många av de där receptfria blir man ju jävligt dåsig av. Jag rekommenderar Aerius istället. Inga bieffekter men bra verkan dock receptbelagt. | |
Dear Robert - Ej medlem längre | 2009-07-01 18:31 | |
![]() | Restetus, hur kan det komma sig att de receptfria medlen ger dåsighet? Är det inte samma verksamma ämnen i dem som i de receceptbelagda? Man kunde trott att det var tvärtom. Att de receptbelagda medicinerna gav (mer) dåsighet då de brukar ha högre koncentration av verksamma ämnen. | |
apbur | 2009-07-01 19:27 | |
![]() | Antihistaminer är ju ett samlingsnamn för ämnen som hämmar frigörandet av histamin. De verksamma ämnena kan alltså skilja sig mellan olika allergitabletter. Ett receptbelagt läkemedel behöver inte vara "starkare" än motsvarande receptfria läkemedel. Det kan vara högkostnadsskyddet som spelar in i avgörandet om ett läkemedel ska vara receptbelagt eller receptfritt. Det är lite krångligt det där men jag tror i alla fall det kan vara så. Just Aerius verkar vara mindre trötthetsframkallande än många andra allergimediciner. Exakt varför vet jag inte. Som svar på TS fråga: Cetirizin kan förstärka alkoholens effekter som andra mycket riktigt har sagt här. Du blir alltså berusad lättare. | |
Dear Robert - Ej medlem längre | 2009-07-01 19:31 | |
![]() | Jag tackar Apbur för givande information. | |
mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-07-01 19:38 | |
![]() | Då blir man alltså fortare redlös och i värre fall medvetslös också? | |