Spelrum
| Giraffen | 11 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 14 |
Mobilspel
| Pågående | 18 641 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mrperfect | 2009-08-24 15:58 | |
![]() | Vad är konst? Att utge sig för att vara psyksjuk och låta samhället betala kalaset, skulle det vara konst. det finns en massa exempel på knasigheter som inte är konst. jag tycker att det skulle vara intressant att se exempel på vad Ni kära betapetspelare har sett som påstås vara konst men inte kräver ett dugg anlag eller färdigheter utan är bluff. Andra exempel skulle kunna vara apan som målade tavlor, han som gjorde tavlor av avföring, Japanen som målade ett antal årtal i exakt samma storlek och fyllde moderna museet. | |
| mrperfect | 2009-08-24 15:58 | |
![]() | jag hade en länk som jag glömde visa: www.svd.se/kulturnoj...38 8025.svd | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-08-24 15:59 | |
![]() | ja de undra fan ja oxå=/fatta inget då jag ser sånt,haha | |
| alexon | 2009-08-24 16:12 | |
![]() | man kan avgöra vad som är konst men inte vad som inte är det. | |
| emmylish | 2009-08-24 16:21 | |
![]() | Stod en artikel i vår lokaltidning i måndags att eleverna på en skola hade fått en hel vägg avsatt för "klotter" av skolan. Väggen skulle bli och blev ett konstverk, som planerades månader i förväg hur den skulle målas upp. När eleverna kom tillbaka till skolan förra veckan var väggen övermålad med vit färg. Anledningen? Kommunen ville inte uppmuntra barn till att klottra. | |
| run-marie | 2009-08-24 16:23 | |
![]() | Förstår öht inte vad hennes agerande har med "konst" att göra. Snarare är min uppfattning att hon själv är j-t konstig. Om man leker med tanken att hennes agerande, "låtsas att hon ska begå självmord genom att hoppa från bron", hade hindrat en annan utryckning så att någon som verkligen hade behövt snabb hjälp inte kunnat få det. Då anser jag att hon skulle blir dömd för hindrande av en hjälpaktion dessutom. Det finns väl tyvärr många som TROR att det dom framställer kan kallas KONST, men konst för mig är iaf nåt vackert att titta på. Sen är ju naturligtvis smaken väldigt olika och det är väl bara bra. | |
| run-marie | 2009-08-24 16:27 | |
![]() | Emmy, det hade ju skolan egentligen redan gjort, uppmuntrat alltså. Det finns ju faktiskt graffitti (hoppas stavningen stämmer) som är riktigt bra. När det bara sprayas en massa olika "tecken" på bilar, väggar, kiosker m m är det däremot inte kul att se. | |
| mrperfect | 2009-08-24 16:44 | |
![]() | Konst är ju många gånger inte bara "något vackert att titta på " --eller lyssna på utan politiska budskap. Ibland inte ens vackert. Välkända konstnärer som t ex Salvador Dali har ju målat tavlor som innehåller politiska budskap men det är gjort med en säker hand som har anlag utanför det vanliga. I så fall kan jag acceptera förfarandet. | |
| run-marie | 2009-08-24 16:57 | |
![]() | OK Mr, det är ju riktigt, men för egen del tycker inte jag att konst och politik hör ihop på nåt sätt. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-08-24 17:02 | |
![]() | Konst kan vara väldigt mycket. Anna Odells "psykkris", tycker inte jag är konst. Man skulle kunna benämna det som samhällsgranskande journalisitik. Någon måste betala utryckningen, sveda och värk till personalen (hon hade visst varit väldigt våldsam mot polis och vårdpersonal) och kostnaderna därikring och inte är det konstfack. Hon har ju inget media bakom sig, utan handlade på eget bevåg och bör alltså få stå för földerna själv. Jag beklagar mest att någon som verkligen behövde polis eller psykhjälp kanske blev utan. | |
| mrperfect | 2009-08-24 17:07 | |
![]() | Run marie, inta jag heller, men jag bara ville betona att en del utnyttjar konst i politiken. | |
| swingmatism | 2009-08-24 18:19 | |
![]() | Något utav det mest geniala som jag någonsin hört talas om; www.konsten.net/arki...al chs.html | |
| Dogface | 2009-08-24 19:05 | |
![]() | Konst är ju ett ganska luddigt begrepp och egentligen tycker jag att precis vad som helst kan vara konst om bara konstnären själv tycker det (eller någon annan för den delen). Konsten ligger i betraktarens öga heter det väl? Däremot betyder det inte att man ska kunna göra vad som helst utan att slippa ansvar om eventuellt brott begås. I så fall får man väl säja att straffet är en del av konsten. T.ex. många klottrare gör ju det de gör delvis för kicken de får av risken att bli upptäckta. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-08-24 19:27 | |
![]() | "I så fall får man väl säja att straffet är en del av konsten." DET var en bra tanke. Löpa linan fullt ut liksom... | |
| pion ekrot | 2009-08-24 19:34 | |
![]() | MrPerfect, Konsten skapas inom en kontext som kallas för konsthistoria. Där definieras konsten delvis utefter att den helt enkelt existerar inom den "egna sfären". Alldeles oavsett vad man har för åsikt om vad som är konst och inte, så ÄR Anna Odells konstverk konst. Därför tycker inte jag att den diskussionen är särskilt meningsfull eller intressant. En mer intressant diskussion är vad man tycker är kvalitativ konst och varför, eller vilka för -och nackdelarna med fri och/eller provokativ konst är. | |
| Dogface | 2009-08-24 19:36 | |
![]() | var det andra jag skrev dåliga tankar? | |
| Iula - Ej medlem längre | 2009-08-26 00:35 | |
![]() | tanken att konsten bara skulle vara vacker att se på och inte ha något med politik att göra får mig att vilja gråta som ett rödmosigt hötorgsbarn. | |
| run-marie | 2009-08-26 00:42 | |
![]() | Iula, varför ska man blanda in politik i ett konstverk? Har verkligen oerhört svårt att förstå det. Om det känns så för dig så för du väl sätta dig utanför Konserthuset och gråta en skvätt och se ut över alla försäljare på hötorget, det är också en slags konstverk, alla färger på blommor, frukt och grönskaer. Har väl iaf inget med politik att göra? | |
| drakenborg | 2009-08-26 01:03 | |
![]() | eftersom ja e frilansande illustratör tänkte ja lägga in min åsikt- konst ska komma från hjärtat, själen, för mig e konst att få skapa lika viktigt som att andas, för utan konsten, utan att få skapa skulle min själ dö sakta men säkert! | |
| Iula - Ej medlem längre | 2009-08-26 01:09 | |
![]() | jo jag menade ju förstås inte att varenda stilleben måste vara politiskt utan att det vore lite fattigt om konstbegreppet bara skulle innefatta det vackra. men kanske kan vi mötas halvvägs? arbetarbladet.se/pol...67 3432.jpg | |