Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 4 |
| Inloggade | 12 |
Mobilspel
| Pågående | 18 656 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| run-marie | 2009-08-25 23:43 | |
![]() | Leveranser från Tradera/Blocket Skulle vilja ha lite råd angående hur man skickar saker man sålt på ovanstående. Hur skickar man och hur ska man vara säker på att få betalt? Postförskott är det enda som jag kan komma på, men om personen i fråga inte hämtar ut? | |
| le-lou | 2009-08-25 23:44 | |
![]() | Jag tar betalt i förväg, sen skickar jag grejerna. Det är så det brukar gå till. | |
| myra64 - Ej medlem längre | 2009-08-25 23:45 | |
![]() | Jag har betalat till kontonumret säljare uppger och fått grejorna skickade inom några dagar, beroende på om man har samma bank eller olika.. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-08-25 23:50 | |
![]() | Jag är säljare på Tradera sedan 2003 jag skickar aldrig varor innan betalningen kommit in på mitt bank konto | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-08-25 23:50 | |
![]() | Betänk riskerna med att betala först och sedan vänta på grejen. Är det en dyr grej kan du bli blåst. Bättre att använda tjänster som PayPal. Då får köparen betala in till ett tillfälligt konto och när denne tagit emot varan kan säljaren få sina pengar. Lite enkelt förklarat. Googla så får du mer uppgifter. Via Tradera är det inte lika riskfyllt som exempelvis på Blocket, eftersom Tradera har sitt betygsystem. En säljare vill ju få gott betyg, och en köpare vill helst köpa av någon som har gott betyg. Därmed minskar risken att bli blåst väsentligt, även om det tydligen har förekommit. Postförskott är ju annars ett okej sätt också. Men allra bäst är förstås face to face. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-08-25 23:53 | |
![]() | katalias menar du inte Payson:) | |
| Tess 08 | 2009-08-25 23:55 | |
![]() | Vad är skillanden på Payson och PayPal? | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-08-25 23:55 | |
![]() | Payson funkar också. Men nej, jag menade PayPal. www.paypal.com/se www.payson.se/Default.asp x | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-08-25 23:56 | |
![]() | okej:) jag använder paypal, men visste inte att dom hade samma funktion som payson:) | |
| Sotfinger | 2009-08-26 00:01 | |
![]() | Payson är väl svenskt, Paypal internationellt (på engelska). Postförskott kräver att man har bg eller pg, samt kostar 50 kr extra. | |
| run-marie | 2009-08-26 00:01 | |
![]() | Tack för era råd. Ska inte köpa nåt bara sälja (har för mycket prylar helt enkelt). Det bästa är ju om köparen isf bor i närheten och man kan träffas och han kollar och jag får pengarna och lämnar varan. Payson eller Paypal måste jag kolla upp på nätet för jag har inget av det. Klart man vill ha bra rykte som säljare, särskilt om man ska sälja många saker över en längre tid. | |
| run-marie | 2009-08-26 00:03 | |
![]() | Sorfinger, det är alltså 50,- kr extra för säljaren så då måste man isf lägga på det på köpesumman. | |
| Sotfinger | 2009-08-26 00:04 | |
![]() | Jag har både köpt och sålt mycket på Tradera och Blocket. Trots alla uppmaningar om att aldrig betala i förskott så verkar det ändå som att det är det mest förekommande. Jag gör alltid så, men å andra sidan varken köper eller säljer jag något som är väldigt dyrt. | |
| Sotfinger | 2009-08-26 00:04 | |
![]() | Ja precis | |
| le-lou | 2009-08-26 00:06 | |
![]() | run-marie - gör du som de flesta andra , invänta betalning och skicka sedan. Jag har hållt på och köpt och sålt i en herrans massa år och faktiskt aldrig nånsin blivit blåst. Som säljare är man ju helt safe om man gör så, som köpare - kolla betygen innan du budar :). Lycka till , men förbered dig på att det är mer jobb med att sälja på tradera än vad man först kan tro... | |
| dcastor | 2009-08-26 00:06 | |
![]() | Jag betalar alltid i förskott när jag handlar (Tradera), mest för att paypal/payson är så dyra. | |
| run-marie | 2009-08-26 00:18 | |
![]() | Tack le-lou. Dcastor är paypal/palson dyrt för både köpare och säljare? | |
| run-marie | 2009-08-26 00:21 | |
![]() | BiNo, lägger du till transportkostnaderna i försäljningspriset? Nu har jag inga tunga saker att sälja, men såna som man isf måste skicka som ömtåligt gods och det kan ju vara lite känsligt :) Om jag skickar en vara som är hel och kommer fram trasig på grund av hanteringen vid leveransen, vet nån vad som händer då om köparen redan betalt i förskott? | |
| Tess 08 | 2009-08-26 00:28 | |
![]() | När jag köpt gerjer på Tradera har jag någon gång använt Payson/paypal och andra gånger säljarens konto. Ofta står det om man får betala porto, förpackning osv och det kan vara allt från ett frimärke till både grönt kuvert eller låda och bubbelplast. Ofta står det tex 14 kronor i annonsen så man ska veta.... | |
| le-lou | 2009-08-26 00:31 | |
![]() | run-marie - se till att du skriver ut dina villkor som säljare , tex att du inte ansvarar för postens hantering tex. Sådana saker är viktiga, så inte någon kommer och gaggar efteråt för att posten hanterat nåt ovarsamt. vad gäller transportkostnaderna så har jag inte med det i själva priset, det får köparen stå för. Jag väger varan, och kollar hur mkt frakten blir - detta skickar jag med i "vinnarmailet" sen. Som sagt, det är allt lite pyssel med eländet hehe.. . . . | |