Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 518

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Saltnarv2009-08-26 18:59
Antal inlägg: 101

Svininfluensa, en ny "trendsjukdom"?
Är ni rädda för Svininfluensan? Eller, Den Nya Influensan som det ska kallas.

Det är inte jag.

Hur många sådana här sjukdomar har inte fallit i glömska?
Vad hände med Fågelinfluensan?
Och var det verkligen någon som fick mjältbrand av pulver i brev?
SARS????

Päronmüsli2009-08-26 19:02
Antal inlägg: 391

jag är inte precis rädd.. men vill inte precis få det, i skolan kan det ju vara lätt att bli smittad isåfall.. :p

Myspruppen - Ej medlem längre2009-08-26 19:03
Antal inlägg: 5000

håller med dej sååååååå mycket saltnarv!

_Tezza_2009-08-26 19:14
Antal inlägg: 447

Instämmer! Håller med dig fullständigt Saltnarv..

oboymannen2009-08-26 19:16
Antal inlägg: 73

Håller verkligen inte med dig Saltnarv!

yogamama - Ej medlem längre2009-08-26 19:18
Antal inlägg: 4752

vad menar du med "trendsjukdom" ? Både fågelinfluensan och Sars har ju bevisligen skördat rätt många offer, och den nya influensan har väl drabbat rätt många också vad jag har läst mig till..
Visst, ingen har dött här än, men många har blivit riktigt sjuka.
Jag kan inte påstå att jag är "rädd", men avfärdar den verkligen inte som nån slags "trendsjukdom, det vore väl ändå respektlöst mot de som faktiskt både insjuknat och dött?

___Tania___2009-08-26 19:19
Antal inlägg: 1158

Håller inte med alls. Vinterkäksjukan sprids epidemiskt, vartannat år, och bryr man sig om de som är lite svaga, som tex, sina äldre familjemedlemmar, igonrerar man inte riskerna. Det var jag med om för några år sen, där ett vinterkräksjukt barn ville träffa sin mormor innan hon åkte iväg till släkten. Inom tio timmar var hon väldigt sjuk, och dagen efter var tio av elva personer sjuka. Det var en sån där jul då alla spydde och hade dålig mage, och vi fick kasta all mat som hade blivit över. Jag klarade mig bäst, för jag insåg redan innan resan att det här skulle smitta. Jag åt nästan inget, och jag sprang och borstade tänder, tvättade händer, och ja, väldigt petigt, men så satt jag inte på toastolen med huvudet i handfatet, heller. Min pojkvän var immun. Det var full rulle med att ta hand om sjuka, haha...vilken underbar jul!

Problemet med folk som är sjuka, är att de spinger och hostar och nyser överallt, och de glömmer att vid halsont, redan där, är man smittsam, när bakterierna börjar gro. Folk tror att det bara är nysningar som sprider smitta, men det är ju helt fel.

MRSA tas på allvar. Barn har dött på sjukhus, för att man slarvar med hygienen.

Jag vill absolut inte bli sjuk, och det kvittar om det är dödligt eller inte. Tackar som satan för att folk håller sig med näsdukar, använder armvecken för att hosta och nysa i, tvättar händerna, och försöker hålal ansiktet långt från andra under sjukdomstid.

Det kanske är svårt att hålla på och vara så noggrann om man har barn, men det finns folk som inte klarar förkylningar eller vinterkräksjuka.

Men, ärligt talat, så tänker jag att om vi nu får den där svininfluensan, så kanske det är bra, så att vi bygger upp immunförsvaret med hjälp av den. Dock är inte alla sjukdomar särskilt roliga att få. Det finns epidemiska sjukdomar som man har lyckats hindra spridningen av, för att de spåras fort, och ju förr man spårar upp, desto snabbare kan man stoppa den.

Synd att tonåringar skämtar friskt och också ljuger när de fyller i enkäter i skolan. Jag har hört detta, och visst, vi kanske inte drabbas så hårt, men spädbarn då? Ska andra råka illa ut för att vi inte bryr oss?

smörbit2009-08-26 19:22
Antal inlägg: 517

Jag tycker attt det är bra att mynigheterna pratar om ett riksproblem öppet. Mäniskan är ju ett djur som forskar på sig själv och andra. Vad vi inte vet hur det har skapas.

I svea tror jag inte att det blir så farligt. Eller vad tror du??

___Tania___2009-08-26 19:24

Dags för utbildning. Varsågoda!!

www.ted.com/talks/la...em ics.html

SiriusMusta - Ej medlem längre2009-08-26 19:24
Antal inlägg: 3325

Tycker svininfluensan är nåt så fruktansvärt förstorat i media.

smörbit2009-08-26 19:28
Antal inlägg: 517

Ta media med en nyppa salt. ta in informationen som du tycker är viktigt. Just nu så har de väl inget att skiva om

___Tania___2009-08-26 19:28

Det kan man tycka, men faktum är att vi inte vet så mycket, och då kanske man ska vara försiktig, för sin egen och andras skull. Sen skapar media panik, och det är ännu värre.

Tess 082009-08-26 19:30
Antal inlägg: 18003

Själv har jag ett barn som alltid ligger i riskzonen för att dö av både det ena och andra och naturligtvis har vi respekt för alla typer av influensa här hemma. Hon får det vanliga influensavaccinet varje år så naturligtvis ska hon få mot H1N1 också.
Hon får medicin vid tandläkarbesök, när hon tog hål i öronen osv.. och hon ligger i Prio1-gruppen.

I övriga fall håller jag med Yogamamma

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-08-26 19:32
Antal inlägg: 2521

För min egen personliga del är jag inte rädd för den, men vill absolut inte få den heller, så visst tänker jag efter lite granna.
Jag är absolut extra noggrann med handhygienen exempelvis.

Men vaccinera mig mot den skulle jag aldrig göra.

Snoosy2009-08-26 19:41
Antal inlägg: 4273

I kristider blossas allt negativt upp lite extra.
Är inte rädd, men vill ändå inte att min dotter ska drabbas.
Hellre jag.

___Tania___2009-08-26 19:43

Jag vill inte helle vaccineras, Miss Yoco. Jag tycker prio ska ligga på barn och ungdomar, samt deras föräldrar. Absolut inte redan väldigt sjuka äldre...taskigt men sant. Små barn tycker jag ska prioriteras först. Sen t.ex astmatiker, medelålders, inte 85-åringar.

Rökare går bort, sen alla .... Nä nu skämtar jag!!! :D

123 hopp - Ej medlem längre2009-08-26 19:52
Antal inlägg: 464

Jag tänker inte heller vaccinera mig och inte heller mina barn bara av den anledningen att man inte vet vilka effekter som vaccinet har i längden eller på kort sikt heller för den delen.Alla mina barn är i åldern 5-20,så vissa av dom bestämmer ju själv helt och hållet.

Själva influensan i sig är ju inte värre än vilken annan som helst men det är följdsjukdomarna som kan vara svåra.

elin_0212009-08-26 20:35
Antal inlägg: 1

Hörde att på en skola i Sverige att dom inte får använda ordet svininfluensan pga. att alla inte äter griskött och att ordet inte får användas pga. diskriminering.

Tess 082009-08-26 20:37
Antal inlägg: 18003

Det är iofs lättare att kalla det H1N1...

Lillot2009-08-26 20:49
Antal inlägg: 136

"Nya influensan" är också ett namn på den, vilket vi använder på det sjukhus där jag jobbar. Visst kan det här vara uppförstorat, men man ska ändå ha respekt för riskerna och se till att eliminera smittorisken; t.ex inte uppsöka vård om man aboslut inte måste, se till att inte sprida smittan överallt osv. Vad gäller vaccination så ska ju riskgrupperna prioriteras och där ingår INTE de äldre, som någon tyckte var onödigt att vaccinera, de är ju troligen redan resistenta mot detta virus sedan förr.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?