Spelrum
Giraffen30
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
39
Inloggade73
Mobilspel
Pågående19 389

Forumkategorier

Användare Inlägg  
jaap_conrad - Ej medlem längre2009-09-02 22:38
Antal inlägg: 417

Har handikappade...
...företräde till den offentliga handikapptoaletten?

Lång diskussion med lunchgänget idag. Jag är inte säker på vad jag tycker. Får man överhuvudtaget använda handikapptoaletten om det finns andra lediga alternativ?

Ässät2009-09-02 22:40
Antal inlägg: 4824

klart handikappade har företräde... och är det lediga toaletter för oss som inte har handikapp så är det en självklarhet att man går på dom. Är man handikappad så gäller det kanske att komma fort till toa just för att det kan ta lite längre tid

DennisPlz2009-09-02 22:54
Antal inlägg: 4031

Handikappskylten betyder "anpassad för handikappade", inte "endast för handikappade".

Som mentalt rullstolsbunden så blir det dock aldrig något hinder, oavsett tolkning.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-09-02 22:57
Antal inlägg: 7605

Det är i alla fall väldigt dålig stil att ockupera särskilda handikapptoaletter för funktionshindrade, eftersom de inte kan gå på en vanlig toa pga för trångt utrymme, avsaknad av stödhandtag etc. Handikapptoa ska dessutom vara försedd med larmknapp, så att ev. medhjälpare ser när hjälp behövs.
Ofta är handikapptoan kombinerat skötrum, så rörelsehindrade och småbarn får väl gå in efter mest behövande. En rullstolsburen med kontinensproblem kan ju ha lika stora bekymmer som en nerbajsad unge.
Ibland finns bara en toa för alla och då får väl sunt förnuft råda om någon behöver förtur.

jaap_conrad - Ej medlem längre2009-09-02 23:06

Om vi säger så här då: ska man lämna företräde åt en som är väldigt kissnödig? Spelar det då någon roll om personen sitter i rullstol eller ej?

SiriusMusta - Ej medlem längre2009-09-02 23:07
Antal inlägg: 3325

Spelar väl ingen roll. Man går ju inte på toa om man inte är kissnödig.

odin - Administratör2009-09-02 23:08
Antal inlägg: 7442

Jag brukar gå på handikapptoaletter, de är större och känns lite trevligare. Men om någon handikappad väntar så får han ju givetvis förtur. Men onödigt att inte använda den om den är ledig.

jaap_conrad - Ej medlem längre2009-09-02 23:19

I det här fallet var det två toaletter, en som var handikappanpassad och en som inte var det. Det bildades två köer med tre personer i varje. En rullstolsbunden person glider in före en person som precis var i färd med att gå in på den anpassade toan.

Varför har den handikappade moralisk rätt att göra det? Varför ska inte den personen vänta lika länge som alla andra? Är det pga av det som Ässet säger, att man måste kompensera den rullstolsbundne för den extra tid det tar för denne att göra sig i ordning? Men då får ju alla andra vänta lite längre istället. Detta skulle i så fall vara tvärt emot snabbköpskön-kutymen där man ibland låter de som är "snabba" och bara har en eller två varor gå före.

Handlar det inte snarare om att vara hövlig mot dem som har en förmodat sämre livssituation?

skrabban2009-09-02 23:22
Antal inlägg: 1031

Jag brukar också gå på handikapptoaletten om den är ledig för den är lite högre än vanliga toaletter. Har problem med att sitta för lågt. Kommer det en handikappad som sitter i rullstol så låter jag den handikappade gå före mig. Jag vet av erfarenhet att man ska låta handikappade gå före. Min man som gick bort för två år sen satt i rullstol i sex år. Det är ju tillåtet att gå på vilken toalett man vill om den är ledig. Som någon skrev så får man ha sunt förnuft och tänka efter.

-BAUDI - Ej medlem längre2009-09-02 23:22
Antal inlägg: 1089

bra tankeställare jaap...

varför ska inte handikappade behöva vänta lika länge?

gäller samma "hövlighet" andra med förmodad sämre livssituation?

t ex, hemlösa? ska de få gå före i bankomatkön?

Lill-IT2009-09-02 23:26
Antal inlägg: 31605

Vissa handikappade kanske inte har förmågan att hålla sig lika länge?
Jag använder handikappstoaletterna ibland, men jag skulle absolut släppa före om det kom någon funktionshindrad. Toaletterna är utrustade med hjälmedel för dem, men vi andra kan också få lov använda dem tycker jag.

skrabban2009-09-02 23:30
Antal inlägg: 1031

Jag håller med Lill-IT. Det finns de handikappade som måste gå på urindrivande medicin och de blir så fort kissnödiga och kan inte hålla sig och det är inte roligt om man skulle kissa ner sig. Den här diskussionen har inte alls med hemlösa att göra.

anneli72 - Ej medlem längre2009-09-02 23:34
Antal inlägg: 11612

Min lillasyster hade ingen användning av sånt,

-BAUDI - Ej medlem längre2009-09-02 23:38

jag tycker det borde finnas speciella toaletter för särskilt kissnödiga.

samma sak egentligen....

Risotto - Ej medlem längre2009-09-02 23:39
Antal inlägg: 3069

Jag kan ju säga som så att det är ett jäkla ofog att ställa sig på handikapplatsen på parkeringen då den endast är avsedd för personer med handikapp.
Jag går själv på handikapptoaletter av precis samma skäl som odin hänvisar till, de är lite större.
Jag skulle dock aldrig få för mig att jag har samma rättighet till den toan som en handikappad person har, den är markerad av en anledning.

micro1132009-09-02 23:39
Antal inlägg: 17542

Urindrivande medicin kan man gå på utan att vara handikappad .... man kan också lida av överaktiv blåsa utan att vara handikappa -- så problemet med att inte kunna hålla sig är knappast bundet till att sitta i rullstol.

Däremot anser jag att just det faktum att rummet är anpassat för personer med rörelsehinder och har larmknapp, också innebär att de har företräde till utrymmet.

Sen tycker jag att sunt förnuft borde råda i toalett kön också, jag ger självklart företräde till en person som ser ut att ha svårt att hålla sig, och till små barn, och självklart om någon ber om företräde --- detta trots att jag själv äter urindrivande mediciner och ofta har akut behov toaletten .... kan jag undvika det så låter jag inte medsyster lida.

anneli72 - Ej medlem längre2009-09-02 23:40

Ja

-BAUDI - Ej medlem längre2009-09-02 23:41

men seriöst???? hur ofta är det kö till handikapp-toan?

jaap_conrad - Ej medlem längre2009-09-02 23:48

Baudi, inte ofta, men nu var det ju det, varför diskussionen kom upp.

Det känns lite fördomsfullt att människor i rullstol i allmänhet skulle ha inkontinensbesvär... Dessutom är det många handikapp som inte syns. Skruttan, till exempel, nämner att hon har svårt att sitta lågt. Då är ju den anpassade toaletten utmärkt för henne. Trots det så verkar hon anse att bara de med rullstol skall ha förtur. Vilket leder oss till frågan hur de med "osynliga" handikapp, typ reumatism eller klaustrofobi, skall signalera sin förtur. Med färdtjänstkortet, kanske?

På ett principiellt plan tangerar denna enkla företeelse den klassiska diskussionen om huruvida de som är mindre lyckligt lottade i livet "bara" skall erbjudas samma förutsättningar, eller om de utöver detta skall kompenseras för sin olyckliga situation. Skall man få använda färdtjänstkortet när man är alkoholpåverkad? Skall man ha rätt att få massage av sin personliga assistent? Ska dyslektiker kvoteras in i kvalificerade tjänster?

Många svara med att det sunda förnuftet skall styra, vilket jag tolkar som att kontexten får avgöra. Det låter rimligt, men min undran handlade om det förhöll sig så att handikappade hade en outtalad rätt att alltid gå före - som på lunchrestaurangen jag besökte. Det skulle vara intressant att höra vad någon som faktiskt är rullstolsbunden tycker.

anneli72 - Ej medlem längre2009-09-02 23:48

Nej,inte ofta.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?