Spelrum
| Giraffen | 38 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 30 |
| Inloggade | 68 |
Mobilspel
| Pågående | 19 593 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Snoosy | 2009-09-04 18:34 | |
![]() | Socker till barn ? Till er som har barn När började ni ge era barn socker i kexform, glass, juice, saft ? Vill vänta så länge det går med min dotter som är drygt ett år. Helst skulle jag vilja att hon inte får smak på socker (Förutom frukt) tills hon åtminstone blir 2. Vad anser ni är rätt ? | |
| skogsturken | 2009-09-04 18:44 | |
![]() | följ ditt eget huvud, du verkar ju sund.....ingen saft i nappflaskan alltså. | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-09-04 18:52 | |
![]() | Undvik först och främst köpt godis och färdiga efterrätter. Jag tror det är bra om man får uppleva lyx när det väl ska vara sött istället för att vänja sig vid kommersiella smaker. De otränade smaklökarna ligger i riskzonen för att bilda dåliga vanor. | |
| Junkgirl - Ej medlem längre | 2009-09-04 19:25 | |
![]() | Som vuxen öskar jag att jag aldrig fått socker. Det har bara ställt till elände.n | |
| Junkgirl - Ej medlem längre | 2009-09-04 19:26 | |
![]() | Ooops, ett *n' slet sig... | |
| Zizzzi | 2009-09-04 19:27 | |
![]() | Att du inte åtminstone väntar till hon börjar fråga om det själv? | |
| Sotfinger | 2009-09-04 19:29 | |
![]() | Finns ingen anledning att alls ens planera in att börja vänja ungar med sött. | |
| apbur | 2009-09-04 19:51 | |
![]() | Jag tror det ligger mycket i det plums säger. För överdriven återhållsamhet kan slå fel när tillgång senare ges. Vår smak för det söta är ju nedärvt. Jag tror dock det finns viss tillvänjningsrisk, eller enorm, vilket gör att man givetvis bör låta sötsakerna vara något extra och inte ingå i kostcirkeln. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-04 20:05 | |
![]() | Mina barn äter inget socker alls, inget tillsatt socker i någon form. Och vi har några till i bekantskapskretsen som gjort precis likadant med sina barn. Socker är inget livsmedel utan ett gift. Men däremot russin, torkade aprikoser, frukt mm äter vi såklart. Så stå på dig Snoosy, låt dig inte påverkas av omgivningen, om nu någon i din närhet skulle råka ha en motsatt uppfattning. Gå på din magkänsla. Din dotter kommer att tacka dig en dag. Helt underbart att hon fått en sån klok mamma som du. | |
| Tess 08 | 2009-09-04 20:09 | |
![]() | Jag tycker du ska följa ditt eget huvud. Ditt resonemang funkar bra för er... I övrigt tycker jag att tex godis kan vänta länge och ingen saft i nappflaskan. Jag ansåg att mitt ena barn hade större besvär med att sätta i halsen när h*n åt smörgåsrån än tex Marie-kex så jag valde hellre de trots att de innehåller socker. Däremot var det väldigt sällan barnet fick det och var otroligt lite intresserad av sånt... Är det första barnet är det rätt lätt för föräldrar att bestämma mer.. har man syskon så kan de vara rätt snälla och bjuda på både det ena och andra :) Dessutom beror det på hur intresserad ungen är... | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-04 20:23 | |
![]() | www.utbildningscente...so cker.pdf | |
| kajix | 2009-09-04 20:43 | |
![]() | underskatta inte sockermängden i torkad frukt | |
| Harlort - Ej medlem längre | 2009-09-04 21:03 | |
![]() | Socker är ett gift? Raffinerat socker antar jag att du menar då. I torkad frukt koncentreras sockret och man ska bara äta begränsade mängder. Kroppen behöver rätt typ av socker. Ät frukt. | |
| annelille | 2009-09-04 21:15 | |
![]() | ...Tess08, nu finns det *tack och lov* majskrokar!... inget salt, socker eller fett... fastnar inte i gommen... smälter i munnen... det smakar inget med min ettåring ÄLSKAR det....XD | |
| Tess 08 | 2009-09-04 21:21 | |
![]() | mina barn är lite för stora för dessa majskrokar.. de fanns inte när dom var små, men de är ju helt ok nu :) Måste också vidhålla att det också beror på hur barnet är. När min äldsta var liten kunde man äta en hel påse godis framför honom utan att han var intresserad (= han började smaka godis när han var ca 4-5 år) medan min minsting tryckte in sitt finger i min mun bara hon trodde att man åt på något (=det tillsammans med storasyskon som är snälla och bjuder på saker gör att hon var mycket yngre när hon började äta saker med socker i) | |
| Sote | 2009-09-04 21:24 | |
![]() | Angående länken ovan-Vem är denne Tommy Svensson som skrivit detta? Läkare, dietist, tränare eller kanske jounalist? | |
| Tess 08 | 2009-09-04 21:25 | |
![]() | funderade också på det. Vem som helst kan ju ha skrivit det... | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-04 21:26 | |
![]() | Ja, det menade jag ( var ju det jag länkade till ), raffinerat socker, kemiska sötningsmedel likaså, och även fruktsocker - i den formen det hittas i kartong i butikshyllorna, allt sånt går bort. Fruktsockret i sin naturliga form i frukt och bär är såklart ok. Ja precis, tror inte så många skulle komma på tanken att börja stoppa i sig torkad frukt i större mängder, men bra påpekande. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-04 21:30 | |
![]() | Länk till Tommy Svensson www.utbildningscenter.se/ | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-04 21:35 | |
![]() | Ni som till äventyrs kollar på länken till Tommy Svensson, kika också gärna på hans föreläsningschema för hösten. Bor ni i närheten av någon av orterna han besöker så gå och lyssna. Det är ett nöje att få ta del av alla hans kunskaper. | |