Spelrum
Giraffen55
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade87
Mobilspel
Pågående19 688

Forumkategorier

Användare Inlägg  
magga2009-09-05 20:38
Antal inlägg: 2533

Självsäkerhet
Jag har alltid funderat på huruvida andra människor är så självsäkra som de verkar eller om de egentligen bara är riktigt bra på att dölja sin osäkerhet.
Har själv alltid varit osäker och rädd för många situationer och det har visat sig ganska tydligt. Nu de senaste åren har min självsäkerhet ökat och i situationer som jag varit nära att skita på mig av rädsla har jag fått höra att jag hanterat det bra och verkat hur cool som helst.
Som när jag pratade med en riktigt jobbig kund som skällde på mig. En arbetskamrat kände henne och berättade att jag varit skiträdd för henne och då blev hon jätteförvånad och tyckte att det inte alls synts, nästan på gränsen till kaxig..

I vilka situationer känner ni er mest osäkra? I vilka situationer klarar ni att dölja er osäkerhet och i vilka inte?

bowieinspace - Ej medlem längre2009-09-05 20:47
Antal inlägg: 180

Jag har inget problem med att vara osäker på saker.

Bitte - Administratör2009-09-05 20:56
Antal inlägg: 24223

Självsäker eller ett bra självförtroende eller menar du självkänsla

Bitte

magga2009-09-05 20:59

Du får skriva om precis vad du vill. Lite osäker på skillnaden

magga2009-09-05 21:10

Får med berätta hur er osäkerhet tar sig uttryck / hur ni gör för att bäst dölja den..

Minta2009-09-05 21:14
Antal inlägg: 20042

Jag har haft jättesvårt att säga ifrån och blivit överkörd alltför många gånger eller fegat mig ur saker istället. Jag har haft svårt att hantera att en person blir arg på mig och då gjort allt för att undvika att dra på mig ilska. Det har blivit mycket bättre, men inte helt och hållet. Även om jag vet att andra människors ilska oftast handlar om dem själva (om man inte gjort något jätteelakt eller dumt). Överdriven ilska är värst. Jag har allid varit rädd att framträda offentligt, tala inför en grupp t ex och det har inte gått över. När jag var yngre uppfattade andra mig som väligt lugn, medan jag själv uppfattade mig som ett dallrande nervknippe. Man är bra på att dölja saker och andra är inte så intresserade egentligen heller alltid.

Bitte - Administratör2009-09-05 21:14
Antal inlägg: 24223

Självsäker är nöjd med och tror på sig själv, sina kunskaper och färdigheter, mår bra av det, och vågar stå för sin personlighet, sina kunskaper och sina handlingar

Självkänslan är upplevelsen av sig själv och sitt eget värde. Självkänsla är hur bra vi känner oss själva och hur vi upplever det vi vet om oss själva. Självkänslan är på sätt och vis kärnan i vårt psykiska jag och oftast rätt bestående.

Självförtroendet å andra sidan handlar om att vad vi kan och hur vi förhåller oss till det vi kan. Det vi är duktiga på - och upplevelsen av att verkligen tro och ha förtroende för att vi ÄR duktiga på det.

Självförtroendet varierar beroende på situation och krav. Ibland är självförtroendet starkt och gott - då vi vet att det är en situation vi klarar av. Ibland är självförtroendet svagt och vi kanske upplever att förtroendet för oss själva och vad vi kan fattas. Ett barn med inlärningssvårigheter kan tex uppleva ett svagt självförtroende i skolan/jobb , men ha ett starkt självförtroende på frtiden.

Självkänslan och självförtroende är av olika natur, men stöder naturligt varandra. En god självkänsla skyddar oss från att tvivla på vårt värde som människa i de situationer vi saknar vårt självförtroende. Om det ofta uppstår situationer då vi upplever att vi inte kan klara av något och därmed ofta får konfronteras med upplevelsen av att inte räcka till kan även vår självkänsla bli svagare.

Bitte

Wordlezz - Ej medlem längre2009-09-05 21:15
Antal inlägg: 1175

Skiter på mig varje gång jag skriver ett inlägg här.

Wordlezz - Ej medlem längre2009-09-05 21:16

Källa, Bitte. Källa. :-)

Myspruppen - Ej medlem längre2009-09-05 21:21
Antal inlägg: 5000

word;då är de väl oNÖDIGT å skriva här =P

Wordlezz - Ej medlem längre2009-09-05 21:25

Jo, det var dumt. :-)

Intressant ämne förresten. Ber om ursäkt för tramset från min sida.

magga2009-09-05 21:27

Minta, jag var förut som du beskriver dig. Jag var jätterädd för att prata med människor överhuvudtaget för att jag trodde att jag var tråkig och att andra skrattade åt mig bakom ryggen på mig. Jag blev förtvivlad såfort någon främmande stirrade länge på mig för jag tyckte jag var otroligt ful och konstig.

Smutsig Djur - Ej medlem längre2009-09-05 21:30
Antal inlägg: 430

Wordlezz 2009-09-05 21:16
Källa, Bitte. Källa. :-)

Haha, Fib Aktuellt AB har ju humor.

magga2009-09-05 21:30

Jag fick hjälp i gymnasiet med att tala inför människor. Tränade med min klassföreståndare och en klasskompis. Det blev enklare att genomföra redovisningarna då och jag tror det hjälpte mig också med självförtroendet.

Smutsig Djur - Ej medlem längre2009-09-05 21:32
Antal inlägg: 430

Jag fick hjälp att spola ner huvet i toaletten när jag gick på högstadiet. Där försvann min rädsla att doppa huvet under vattnet helt.

Minta2009-09-05 21:37
Antal inlägg: 20042

Ja, man får mycket bättre träning i skolorna idag tror jag på att framträda, då blir det inte så laddat. Men jag läste häromdagen om vilken press blyga barn och ungdomar lever under ofta (och även vuxna). Föräldrarna försöker pusha de blyga barnen och får ångest för att det ska gå dåligt för dem, en del människor är helt enkelt blyga, det är en egenskap och det går oftast bra för dem om de blir accepterade som de är.

nettan232009-09-05 22:09
Antal inlägg: 4086

Har alltid varit otroligt självsäker, fram tills jag fyllde 16 då jag fick/utvecklade social fobi, det förstörde mitt liv och är någonting jag fortfarande kämpar med!

anneli72 - Ej medlem längre2009-09-05 22:15
Antal inlägg: 11612

Jag pendlar mellan social fobi och självhävdelse.

Tror att det är en ganska normal reaktion på dilemmat.

nettan232009-09-05 22:32
Antal inlägg: 4086

Hur menar du då anneli?

miljonären - Ej medlem längre2009-09-05 22:34
Antal inlägg: 1133

håller med dig anneli

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?