Spelrum
Giraffen39
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade69
Mobilspel
Pågående19 593

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Epsil - Ej medlem längre2009-09-11 16:18
Antal inlägg: 134

Varför behöva splitta restaurangnotor?
Finns det ngn anledning alls att gå med på att splitta restaurangnotor? Kyparen kan lätt hålla reda på vem som konsumerar vad, eller hur? Hans/hennes jobb liksom. På det enkla viset undviker man pinsamheter och ev. tjafs. Börjar kyparen hänvisa till lokala traditioner så kan man upplysa om att möjligheten att få betalt överhuvudtaget underlättar restaurangens ekonomi på ett påtagligt sätt. I kassakön om hörnet är det iaf väldigt sällan kassörskan slår ihop hela köns inköp och kräver det av den siste. Statistiken talar här sitt tydliga språk. Personligen skulle jag anse det vara uttryck för en form av självsvåldighet att kräva av folk att betala tillsammans.
Har jag mer eller mindre fel i snabbköpsexemplet än i restaurang-ditot eller kanske lika rätt rentav?

toovrida2009-09-11 16:22
Antal inlägg: 121

Men är man ett gäng ute o äter så spelar det väl ingen roll om notan spittas o man betala lika

odin - Administratör2009-09-11 16:27
Antal inlägg: 7442

Jag håller med Epsil, fram för splittade notor, och servitören/trisen skall inte se så surmulen ut när man vill splitta :-)

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-09-11 16:29
Antal inlägg: 31064

Odin, kom på festen (se tråden intill)! Den hade ju inte blivit till utan dig så förvänta dig fri sprit och fri tillgång till damer hela kvällen! :)

Bäste Rob - Ej medlem längre2009-09-11 16:30
Antal inlägg: 371

Och många, många ryggdunkers. :-)

Pingiskillen - Ej medlem längre2009-09-11 16:44
Antal inlägg: 947

Det är inga problem att dela nota på krogen. Men säg gärna till när ni börjar beställa, och inte när alla sju gäster vid bordet är lite halvknalla och inte kommer ihåg den dära fjärde ölen.

Varmt välkomna!

Pingiskillen - Ej medlem längre2009-09-11 16:55

Espil: I kaasakön är det inte så vanligt att man slänger upp allas varor på bandet och låter kassörskan slå in allt, för att sedan säga att jag vill bara betala för en liter mjölk och en banan.

Pingiskillen - Ej medlem längre2009-09-11 16:56

*kassakön*

Junkgirl - Ej medlem längre2009-09-11 19:07
Antal inlägg: 223

Det är inga problem alls. Säg bara till innan, d.v.s. redan då ni beställer att ni ska ha splittad nota så får ni det. Det är fullt förståeligt att servitören blir litet trött när man säger till efteråt.

Channing2009-09-11 19:18
Antal inlägg: 134

Varför tar servitören/servitrisen för givet att det INTE ska vara splittad nota??

Junkgirl - Ej medlem längre2009-09-11 19:22
Antal inlägg: 223

I de flesta fall går man efter bordsnummer och utgår från att människor är medvetna om vad de beställt och har grundläggande kunskaper i matematik.
Går jag ut med mina vänner räknar vi inte enkronor, vi drar ett grovt tvärsnitt och kastar på drickse i lagom dos. Det jämnar ut sig av sig självt i slutändan.
Fast det är klart, tror man på millimeterrättvisa eller är snål ut i fingerspetsarna så får man väl kramp vid blotta tanken på det förfaringssättet. :))

Sallen2009-09-11 19:35
Antal inlägg: 80

Jag och mina vänner splittar oftast notan rakt av, om inte någon sagt till i början om separata notor.
Oftast äter och dricker vi ganska lika, dricker någon mer eller mindre så jämnar det oftast ut sig nästa gång....
Jag bara önskar att jag hade råd att gå ut och äta oftare för det är så härligt att få bli upp passad, njuta av god mat och service...Och trevliga vänners sällskap.

Miss_jk2009-09-11 23:54
Antal inlägg: 8941

Äter man ute med vänner så fattar jag inte riktigt grejen med att splitta notan. Så mycket skiljer det oftast inte. Ungefär 20-70:- brukar det bli när man väl kollar efter, och det är väl ändå inte så mycket att tjafsa om? Skillnaden kommer om jag väljer att beställa in en flaska fint vin medan kompisen köper en öl.

Som "Sallen" sa, "det jämnar ut sig" i längden.

ell2092009-09-12 01:23
Antal inlägg: 11

Jag blev mer eller mindre tvingad att splitta notan en gång när jag var ute med bekanta och det var inte kul. Alla andra hade ätit/druckit för mer än dubbelt så mycket som jag. Det hade nog att göra med att jag körde och därför drack alkoholfritt (de andra beställde in flera flaskor vin) samt att jag råkade välja de billigare rätterna. Fast jag försökte säga att jag ville betala separat så gick det inte hem. Sedan var jag sur resten av kvällen för detta. Jag tycker det är bättre när var och en betalar för sig.

Grundsnygg - Ej medlem längre2009-09-12 01:30
Antal inlägg: 3451

Jag kan fatta att man ibland vill splitta en nota, men varför är det så svårt att säga till innan?
Jag har vart med om sköna exempel med ett långbord på arton pers där någon sägar
-Jag betalar för mig och min fru.
-Och din fru är vem?
-Det är hon den söta som är och dansar nu.
-Tack, då har jag stenkoll.

Grundsnygg - Ej medlem längre2009-09-12 01:31
Antal inlägg: 3451

Pingiskillen och Grundsnygg är samma person.

vindsus862009-09-13 12:36
Antal inlägg: 3785

åhå

mommesfrites - Ej medlem längre2009-09-13 13:16
Antal inlägg: 7605

ell209, så fruktansvärt okamratligt att utnyttja dig som chaufför och sponsor av de andras festande - jag hade vägrat.

DennisPlz2009-09-13 13:26
Antal inlägg: 4031

Sju pers som betalar med var sitt kort = sju ggr kortavgiften. En som betalar samma summa med kort = en kortavgift. Störst profit blir det alltså med den sistnämnda metoden.

Mora Xella - Ej medlem längre2009-09-13 15:22
Antal inlägg: 229

Det är ju småsummor det handlar om. Det enklaste är ju att en betalar för alla och att mans slipper skämma ut sig med att småtjafsa om några kronor hit eller dit. I USA skulle man inte ens komma på tanken att splitta nota. Hu, så bonnigt. Only in Sweden!

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?