Spelrum
Giraffen16
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade30
Mobilspel
Pågående19 496

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Teddow2009-09-16 13:41
Antal inlägg: 271

Massage
Jag är förkyld och har lite feber och ska på en massagetid om 30 min. Jag har hört att man ej ska gå på massage då. Man blir väldans sjuk då. Frågan är om det är dödligt? Jag tror att mina chanser att överleva är ganska stora, vad tror ni?

Jag kan inte avboka tiden 30 min innan, för då får jag betala ändå.

Utvärdering kommer om cirka 1 timme, om jag har överlevt. Annars lär det stå i aftonbladet, och då vet ni att man inte ska gå massage när man har feber.

kajix2009-09-16 13:42
Antal inlägg: 7767

spännande

nettan232009-09-16 13:47
Antal inlägg: 4086

Dör gör du väl inte, men det e ngt med blodcirkulationen och förkylning. Jag har fått hoppa över tider då massören inte velat riskera ngt. Så det e ju inte ens säkert att dom vill massera dig. Lycka till ;P

apbur2009-09-16 13:54
Antal inlägg: 9699

När man har en pågående infektion ska man låta kroppen vila, det gör den inte om man genomgår en rejäl knådning.

Boka om tiden, det är bara dumt att betala för nåt som inte ens är välgörande.

nettan232009-09-16 13:57

Ja precis, hur kul e det att bli 10 ggr sjukare för ngt som inte e skönt eller hjälper :) Sen kan man ju undra om du inte kände dig kass igår o varför du inte avbokade då?

Sotfinger2009-09-16 14:17
Antal inlägg: 22361

Det är lite hänsynslöst mot massören också, som du utsätter för smitta. Jag skulle ha gett dig rådet att omboka tiden, massören borde ha förståelse för att du blivit sjuk och inte debiterat dig.

SweetestDown2009-09-16 14:28
Antal inlägg: 79

Som jag har förstått det så ökar massage cirkulationen, vilket gör att även virus och bakterier börjar cirkulera runt i kroppen och därmed kan spridas lättare. Rätta mig om jag har fel...

nettan232009-09-16 14:29

Sweetest: Tror det e nåt sånt ja :)

mollee - Ej medlem längre2009-09-16 14:44
Antal inlägg: 6087

:O *Slår mig med handflatorna på kinderna*
Och jag som alltid tigger massage av killen min när jag är förkyld och har ont i lederna :S ska sluta med det nu...

nettan232009-09-16 14:56

mollee: Jooo men har man ont i lederna o får lite "småmassage"så tror jag inte det e ngn fara, det e ju mer lindrande än det får igång blodcirkulationen, så länge han gör det försiktigt. Brukar med be sambon att massera lederna när jag e sjuk. En annan bra grej är en värmekudde, bäst e ju eldriven :D

Teddow2009-09-16 15:04

Ej död, forfarande feber, något svimfärdig kanske, väldigt skön massage annars känner jag mig som vanlig.

This myth is busted.

pennyjenny2009-09-16 15:12
Antal inlägg: 528

Som sagt, det är inte bra att gå och få massage när man är sjuk. Det är precis som när man går och tränar när man är sjuk. Massage byggs upp lite som ett träningspass, med upp värmning, "huvudträning" och sen mjukt igen för att varva ner. Dessutom kan man få träningsvärk efteråt.

nettan232009-09-16 15:16

Skulle inte tro att det blir direkt verkan....

miaurora2009-09-16 15:18
Antal inlägg: 178

Skönt att du "överlevde", men det är verkligen inte bra. Informerade du massören om att du är sjuk?

Teddow2009-09-16 15:19

peenyjenny:
För min rygg var det nog bra och för mitt välbefinnande. Så jag ångrar det ej. Det kanske inte är optimalt att gå när man är sjuk, men helt klart värt dom (typ)150 kronor som annars hade gått till spillo.

Teddow2009-09-16 15:21

miaurora:
Hon såg ut som dig faktiskt, så jag vet inte om jag ska ljuga eller svara sanningsenligt på den frågan. Men det står att du är från örebro, så jag säger väl som det är. Jag ställde en öppen fråga på deras hemsida om jag kunde avboka pga av att jag var sjuk. Svaret var att jag skulle bli debiterad och då gick jag. Jag informerade ej massören om att jag var sjuk.

miaurora2009-09-16 15:25

Haha, det var inte jag, även om jag också är massös. (inte certad, men diplomerad)
OK, jag frågar alltid mina klienter och behandlar inte om det finns någon sjukdom med i bilden. Det är ungefär som att träna när man har feber, det ska man inte heller göra, det blir en extra ansträngning på kroppen, framför allt hjärtat. Vet också att det står i min litteratur att man helst ska undvika massage vid sjukdom.
Men du verkar må OK än så länge, förbered dig på att du antagligen blir ännu mer sjuk. :)

Teddow2009-09-16 15:30

Det kanske är en common massöslook du har. Förmodligen så kommer jag bli väldigt sjuk, men än så länge mår jag bra så jag kommer fortsätta rekommendera det tills jag blir sämre, då kommer jag avråda folk istället. Men vilka sjukdomar räknas? Räknas typ herpes? Jag tror att dom flesta massöser (heter det så?) är måttligt intresserade utav om jag har herpes eller ej, bortsett från thaimassage med happy ending, där informationen möjligtvis kan vara intressant.

miaurora2009-09-16 15:36

Hahaha, nej, herpes skulle jag inte bry mig om. ^^

Saxat från www.tierpsmassage.se...sa ge.html:

När bör man undvika massage?
Massage ska inte ges vid:
# Feber och infektioner
# Uttalad benskörhet
# Primär eller sekundär tumör i kotpelare eller ryggmärg
# Akuta skador
# Akuta inflammationer
# Färska frakturer
# Reumatisk sjukdom i halsrygg
# Skelettinfektioner
# Akut trauma mot kotpelaren

Konsultera alltid läkare innan du väljer massage som behandling vid:
# Blödarsjuka
# Hjärtkärlsjukdomar
# Kärlproblem som åderbråck, proppar, åderförkalkning och inflammation i kärl
# Oförmåga till avspänning
# Öppna sår och variga processer
# Kraftiga eksem

...and so on.

Teddow2009-09-16 15:45

Då bröt jag bara mot en regel. Och den informationen stod inte på deras hemsida heller. Men nästa gång ska jag nog försöka avboka i tid:)

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?